PEZHVAKEIRAN.COM نه به شلاق خبرنگاران' کمپینی برای مبارزه مسالمت‌آمیز با این پدیده‌ی شوم
 

نه به شلاق خبرنگاران' کمپینی برای مبارزه مسالمت‌آمیز با این پدیده‌ی شوم


قسمتی از متن: پس از افزایش صدور احکام شلاق برای خبرنگاران چندی‌ست که کمپین «نه به شلاق خبرنگاران» به عنوان امکانی برای مبارزه مسالمت‌آمیز با این پدیده‌ی شوم آغاز به‌کار کرده است.

حکم شلاق از جمله مواردی است که کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا آن را از مجازات‌های غیر‌انسانی، موهن و ممنوع کرده است.

لازم به یادآوری است، طی یک سال گذشته، در شش مورد حکم شلاق برای فعالان رسانه‌ای در شهرستان های ایران صادر شده است؛ حکم ۴۴ ضربه شلاق برای محمدرضا فتحی، ۴۰ ضربه شلاق برای حسین موحدی، ۱۱۴ ضربه شلاق برای مصطفی براری، ۴۰ ضربه شلاق برای مدیر شاهرود نیوز و ۴۷ ضربه شلاق طی دو پرونده جداگانه برای آرش شعاع شرق صادر شده است.

 تارخچه اجمالی و عناوین شکایتی مطروحه علیه این روزنامه‌نگار گیلانی عبارت است از:
– دادستان این شهر به همراه یکی از نماینده مجلس رشت در یک شکایت مشترک و مدیرکل سابق کتابخانه‌های استان گیلان در شکایتی جداگانه از این روزنامه نگار گیلانی او را به حبس و شلاق محکوم کردند.
– شهردار سابق رشت دو مورد شکایت جداگانه بخاطر انتشار چند خبر انتقادی از جمله انتشار لیست و اسناد پاداش ۹۵۰میلیون تومانی شب عید از ایشان داشت که به تبرئه این روزنامه نگار در تمام مراحل دادرسی منتهی شد.
– یک مورد شکایت توسط رئیس حراست شهرداری رشت بخاطر انتشار عمومی قرارداد مشاوره ماهیانه ۴ میلیون تومانی اش صورت گرفت که آن نیز به تبرئه آقای شعاع شرق منتهی شد.
– از سوی دیگر این خبرنگار از بابت پرونده شکایت رئیس روابط عمومی شهرداری به پرداخت ۱میلیون۴۰۰ هزارتومان جزای نقدی درحق دولت که به مدت ۲سال تعلیق شده است محکوم شد.
– هشتمین پرونده این شهروند گیلانی مربوط به شکایت مدیرعامل سازمان آرامستانهای این استان است که حکم ۵۰۰هزارتومان جریمه نقدی برای آقای شعاع شرق صادر شده در آن.

در پرونده‌های هفتم و هشتم دادگاه‌های تجدید نظر برگزار و حکم قطعی شده است برای همین آقای شعاع شرق صرفا با تجمیع پرونده‌های دیگر که در آن به زندان و شلاق محکوم شده است اول مردادماه سال جاری به دادگاه تجدیدنظر می رود.

جلسه تجدیدنظر این خبرنگار گیلانی، یکم مردادماه ۱۳۹۶، درحالی برگزار می‌شود که با در نظر گرفتن تجمیع پروندها و اعتراض آقای شعاع شرق به آرای صادره، به احتمال قوی احکام صادره در دادگاه بدوی، مشمول ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی قرار گیرند و حکم ۴۰ ضربه شلاق تعلیقی مربوط به پرونده ای که شاکی آن نماینده رشت درمجلس است، قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد”.

چندی پیش بود که سایت «هرانا» “ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر” گزارش داد که در یکی از پرونده‌های آرش شعاع شرق، در ۲۲بهمن ماه ۱۳۹۵، نماینده رشت در مجلس که شاکی اصلی پرونده بود ادعا کرد که رضایت خواهد داد. اما تا اسفندماه ۱۳۹۵ و فروردین ۱۳۹۶چند مرحله از شعبه ۲ اجرای احکام برای آقای شعاع شرق ابلاغ آمد و در پی مراجعه به شعبه مربوطه باخبر شد؛ هیچ گونه رضایتی از سوی شاکی در پرونده ثبت نشده است. اما غلامعلی جعفرزاده نماینده مجلس هم‌چنان مدعی است که رضایت خود را از طریق وکیل اش اعلام کرده است.”

گفتنی است، طی دادنامه صادره از دادگستری گیلان، کلیه حسابهای بانکی این روزنامه‌نگار بسته شده است که علت این کار کماکان نامعلوم است.

لازم به یادآوری است، آرش شعاع شرق با شکایت مدیرکل سابق کتابخانه‌های استان گیلان و با اتهامات «نشر اکاذیب از طریق درج خبر» و «انتشار عکس شاکی در وبسایت»، توسط رئیس شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو شهرستان رشت به ۷ ضربه شلاق و سه ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

در اسنادی که اخیرا از روند دادرسی به پرونده این خبرنگار گیلانی به‌دست آمده‌ می‌توان نحوه دادرسی به پرونده خبرنگاران در سیستم قضایی ایران را مورد مطالعه قرار داد.

منبع:پژواک ایران