PEZHVAKEIRAN.COM مشهورترین کشیش ایرانی به ۱۰ سال زندان محکوم شد
 

مشهورترین کشیش ایرانی به ۱۰ سال زندان محکوم شد

طبق گزارش یگ گروه حقوق بشر در آلمان، یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. ندرخانی هم‌چنین پس از پایان محکومیت خود به مدت ۲ سال به شهر نیک‌شهر در استان سیستان و بلوچستان تبعید خواهد شد.
Pastor Yousef Nadarkhani (public domain)

 

"جامعه بین‌المللی برای حقوق بشر" (IGFM) که مرکز آن در فرانکفورت آلمان است روز چهارشنبه (۲۱ تیر/۱۲ ژوئیه) با استناد به منابع خود در ایران خبر داد که یوسف ندرخانی به ۱۰ سال حکم زندان و ۲ سال تبعید محکوم شده است. او به اتهام دایر کردن کلیسای خانگی این حکم را گرفته است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

یوسف ندرخانی متولد ۱۳۵۷ و زاده رشت است. او مشهورترین کشیش زندانی ایرانی است که در سن ۱۹ سالگی از اسلام به مسیحیت گروید و کشیش یک گروه کوچک از مسیحیان تبشیری به نام "کلیسای ایران" در گیلان شد و به جرم تغییر مذهب در سال ۱۳۸۸ بازداشت و زندانی شد.

بیشتر بخوانید: حکم ده سال زندان برای چهار مسیحی در ایران

دادگاه انقلاب استان گیلان او را در شهریور ۱۳۸۹ به اتهام "ارتداد" به اعدام محکوم کرد. حکم اعدام ندرخانی با اعتراض آمریکا، دولت‌های اروپایی و نهادهای حقوق بشری مختلف روبرو شد.

به دنبال اعتراض‌های جهانی، دیوان‌عالی کشور در ایران حکم ندرخانی را در تیرماه ۱۳۹۰ به شرط توبه و بازگشت وی به اسلام نقض کرد. اما ندرخانی بر عقاید خود ایستاد و از توبه امتناع کرد. ندرخانی ۵ سال پیش از زندان آزاد شد. او ۳۹ سال دارد و پدر دو فرزند است.

بعد از ۱۰ سال زندان تبعید به نیکشهر

Iran, Konvertierte Christen (Center for Human Rights Iran)

حکم ده سال زندان برای چهار مسیحی در ایران

مارتین لاسنتین، رئیس "جامعه بین‌المللی برای حقوق بشر"، می‌گوید حداقل روی کاغذ هم شده به ندرخانی ۲۰ روز فرصت داده می‌شود تا به حکم صادره اعتراض کند. حکم دادگاه (۱۵ تیر) صادر شده است. لاسنتین تاکید می‌کند که قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها قوانین بین‌الملل را رعایت نمی‌کند، بلکه قوانین ایران را هم نادیده می‌گیرد.

به گفته مارتین لاسنتین دگراندیشان و منتقدین جمهوری اسلامی ایران بیشتر به دلیل "اقدام علیه امنیت ملی" محکوم به حبس‌های طولانی می‌شوند.

به همراه ندرخانی تعداد دیگری از مسیحیان نوکیش نیز به حکم‌های طولانی مدت محکوم شدند. در ۳ مورد آنها به دلیل نوشیدن شراب بر سرشام دستگیر و محکوم به ۸۰ ضربه شلاق شدند.

بیشتر بخوانید: بازداشت چهار نوکیش مسیحی در ماه‌های اخیر در ایران

کشیش ندرخانی پس از ۱۰ سال حبس ۲ سال دیگر نیز به نیک‌شهر در استان سیستان و بلوچستان تبعید خواهد شد و حدود ۲ هزار کیلومتر به دور از خانواده و هم‌کیشان خود در این شهر در تبعید بسر خواهد برد.

گفتنی است نخستین حکم "ارتداد" برای نودینان مسیحی در ایران، پس از انقلاب اسلامی و در سال ۱۹۹۰ صادر شد. در این سال کشیش سودمند در شهر مشهد به این جرم به دار آویخته شد.

منبع:پژواک ایران