دشمنی اسلامگرایانه با غرب چه نتایجی دارد؟
مجید محمدی

 

آیت‌الله خمینی یک جمله معروف داشت که بعداً به مبنای سیاست‌های غرب ستیزانه جمهوری اسلامی تبدیل شد. او می‌گفت «ما باید در کارهایى که دشمن‌هاى مـا مى‌کنند دقت کنیم و تحلیل کنیم. ببینیم که آنها به چه چیز زیاد اهمیت مى‌دهند و انگشت روى چه حیثیّتى از حیثیّت‌هاى مسلمین مى‌گذارند، و بفهمیم که آنچه که آنها بر آن اصرار دارند همانى است که براى مسلمین و براى بشر بد است. ما از گفتار و کردار آنها باید کشف کنیم که اینها چه مى‌خواهند و ما باید چه بکنیم ... هر راهى را که انتخاب کردند ما باید راه مقابلش را انتخاب کنیم».

پیروان خمینی به درستی از این سخن نتیجه گرفته‌اند که هر آنچه سبک زندگی غربی است (و به زعم آنها در فیلم‌هایشان «تبلیغ» می‌شود) در ایران باید ممنوع باشد. البته این نگاه به مجموعه روحانیون شیعه باز می‌گردد که معتقد بودند نباید به شکل کفار بود. به همین دلیل با لباس غربی، بستن ساعت به دست، پوشیدن کفش برای مردان تا حتی میکروفون و رادیو و تلویزیون و دیگر مظاهر فرهنگ و تمدن غربی مخالف می‌کردند.

بعد از شکل‌گیری جمهوری اسلامی نیز در حدود دو دهه با کفش اسنیکر (ورزشی)، شلوار جین و زدن ریش و کراوات (و حتی پوشیدن ساعت) به زعم آن که این‌ها غربی است مخالفت می‌کردند (ظاهراً غربی بودن کفش ورزشی برای آنها به پایان رسیده چون امروز از چین وارد می‌شود). گرچه مخالفت آنها با کراوات کاهش یافته اما مقامات وزارت خارجه یک پیراهن بی‌یقه من در آوردی را (که نوع کوتاه شده دشداشه آخوندی است) به عنوان لباس رسمی خود پذیرفته‌اند.

روحانیون شیعه در برابر همه آن امور امروز وا داده‌اند و در زندگی شخصی آنها بیش از همه مظاهر زندگی غربی (یخچال، تلویزیون، مایکروویو، رادیو، تلفن همراه، کامپیوتر، مدم، راوتر، و هزاران ساخته دیگر غربیان) به چشم می‌خورد. از همه آن مبارزات شکست‌خورده، امروز آنچه مانده الزام زنان به حجاب اجباری، تفکیک جنسیتی، مخالفت با همراه داشتن سگ در کوچه و خیابان، حمله به مهمانی مختلط، تعطیلی کنسرت موسیقی، و دشمنی با زیبایی زنان (آرایش، پوشیدن رنگ‌های روشن، زدن عطر و پوشیدن چکمه و کفش‌های زیبا) در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است. البته با مقاومتی که در جامعه در جریان است و ارتباطی که در دنیا برقرار است بزودی در مقابل این امور نیز وا خواهند داد.

البته در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی به تبعیت از کمونیست‌ها با صندوق بین‌المللی پول یا سازمان ملل یا نهادهای بین‌المللی دیگر مخالفت می‌کنند. دشمنی با غرب برای ایران نتایج فاجعه بار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته است. در این نوشته صرفاً به نتایج این دشمنی در حوزه کنترل اجتماعی می‌پردازم.

حجاب اجباری

فقط یک لحظه در مورد اجبار همه زنان به حجاب فکر کنید. کاری شگفت‌انگیزتر این وجود دارد که زنان غیرمسلمان، جهانگردان، غیرباورمندان، و حتی کودکان دختر مدارس ابتدایی را به داشتن حجاب مجبور می‌کنند؟ برای انجام این کار شگفت‌انگیر حکومت مجبور شده به زنان رعایت‌کننده باج بدهد (از چادر سیاه مجانی تا هدیه مالی در ادارات تا شغل و مقام) و رعایت‌ناکنندگان را مدام تنبیه کند. کدام حکومت خود را هر روز با میلیون‌ها شهروند خود درگیر می‌سازد و روزانه ده‌ها هزار نفر را در لباس انتظامی و شخصی برای پاییدن مردم به کار گیرد؟

در شرایطی که روحانیون قدرت مطلقه را در یک جامعه داشته باشند و مردم نیز فرامین آنها را رعایت کنند حجاب اجباری به عنوان عاملی برای کنترل وجود خواهد داشت اما در شرایطی که از قدرت فرو افتند یا امکان اعمال قدرت نداشته باشند (مثلاً در کشورهای دیگر) یا اکثریت زنان بدون حجاب بیرون بیایند آنها با توجیهاتی شرعی (مثل برداشته شدن تکلیف از سوی دینداران به علت عدم امکان نهی از منکر یا رسیدن به هدفی والاتر مثل تحصیل علم) از این موضوع دست خواهند کشید.

اما تا وقتی که قدرت در دست آنها باشد با توجیه آن که بی‌حجابی خواست و توطئه غربی‌هاست به اعمال حجاب اجباری ادامه می‌دهند: «امروز دلار آمریکا و پوند انگلیس توسط گروه‌های زیرزمینی مدلینگ و مانکنینگ خیابانی ترویج داده می‌شود تا قداست حجاب و ارزش عفاف را از میان بردارند. تنها این ظواهر نیست، پشت این موضوع دست‌هایی است... این موضوع محدود و منحصر به شیراز نیست و حتی در شهر مقدس قم هم دلارهای زیادی هزینه می‌کنند تا حجاب و حیا و قداست را بشکنند و مسئولان در این موضوع باید هوشیار باشند و ریشه ماجراها را دنبال و تعقیب کنند». (امام جمعه شیراز، ایسنا ۱۸ تیر ۱۳۹۵) آنها برای اعمال حجاب اجباری حجاب را به ضرورت دین تبدیل کرده و انکار آن را کفر معرفی می‌کنند: «حجاب میوه عفت بوده و عفاف نیز ریشه حجاب است و ترک این واجب دینی حرام بوده و انکار آن نیز در حکم کفر است». (امام جمعه موقت تبریز، ایسنا ۱۸ تیر ۱۳۹۵)

سگ‌ستیزی

تا حدود ۱۰۰ سال پیش اکثر مردم ایران دامدار بوده و با سگ زندگی می‌کردند و تا حدود ۵۰ سال پیش میلیون‌ها نفر از آنها در چنین شرایطی می‌زیستند. بلافاصله بعد از به قدرت رسیدن اسلامگرایان و آن هم صرفاً برای مبارزه با غرب تصمیم گرفته شد که سگ باید از زندگی مردم حذف شود چون نجس است. خون و ادرار و مشروبات الکلی و غیرمسلمانان هم در شریعت نجس تلقی می‌شوند و حکومت نتوانسته آنها را از بدن و زندگی مردم حذف کند. حتی خون (به زعم آنان) نجس را از یک بدن می‌گیرند و به بدن دیگر تزریق می‌کنند و هیچ یک از فقها مشکلی با این ندارد. اما چون سگ را در زندگی غربیان در فیلم‌ها یا به هنگام مسافرت دیده‌اند کسی نباید در خانه‌اش سگ داشته باشد. البته این فتوای حرمت به هزاران نوع حیوانی که امروز در خانه‌های ایرانیان راه یافته‌اند و در خانه‌های غربیان قبلاً زندگی می‌کرده‌اند بسط نیافته است.

حمله به مهمانی‌ها

دور هم جمع شدن انسان‌ها برای خوشگذرانی (رقص و آوازخوانی و نوشیدن در کنار گپ و گفتگو و لطیفه‌گویی و بازی) به عصر غارنشینی باز می‌گردد. اما به دلیل آن که این تجمعات از سوی روحانیون و حکومت دینی قابل کنترل و مهندسی نیست با آن برخورد می‌شود. حمله نیروهای سپاهی و بسیجی و انتظامی به مهمانی‌ها یک امر عادی و در جریان در ایران است. توجیه این برخوردها وجود مشروبات الکلی یا مواد مخدر یا اختلاط دختر و پسر است اما توجیه اصلی پیروی از فرهنگ غربی است، گویی قبل از آشنایی ایرانیان با غرب در ایران مردم نمی‌رقصیده‌اند یا مشروب نمی‌نوشیده‌اند یا خوش نمی‌گفته و خوش نمی‌شنیده‌اند. انتساب این امور به فرهنگ غربی برای تسهیل سرکوب آنهاست اما به تدریج به جای توجیه‌کننده سرکوب به علت سرکوب تبدیل شده است.

لغو کنسرت‌ها

دشمنی نهادینه و حکومتی با موسیقی از روز به قدرت رسیدن روحانیون آغاز شد. شکستن ساز، بازداشت و ممنوع الفعالیت کردن موسیقیدان‌ها (بدون هیچ تفاوتی میان نوع کاری که انجام می‌دادند)، منع ابدی تک‌خوانی زنان، فشار بر نوازندگان و خوانندگان جهت خانه‌نشینی و عدم فعالیت، بستن آموزشگاه‌های موسیقی و قطع بودجه‌ی نهادهای دولتی مرتبط با امر موسیقی از جمله فعالیت‌های مبتنی بر این دشمنی بوده‌اند. لغو کنسرت‌ها در سال‌های اخیر تنها بخش بسیار کوچکی از این گونه حملات علیه موسیقی بوده است. در نهایت نیز حکومت تنها آن نوع موسیقی را که برای تداوم فعالیت دستگاه تبلیغاتی انحصاری خود لازم داشت به رسمیت شناخت.

در کشوری که قرن‌ها سابقه موسیقی دارد و مردم روزانه با موسیقی زندگی کرده و می‌کنند این گونه دشمنی با موسیقی صرفاً در تلاش اسلامگرایان جهت کنترل گوش مردم است اما این سرکوب را با متمایز جلوه دادن خود با زندگی به سبک غربی توجیه می‌کنند، گویی گوش دادن به موسیقی و آوازخوانی ابداع غربیان بوده است. حتی اگر این امور ابداع غربیان بوده باشد هیچ دلیلی بر نادرستی آنها وجود ندارد.

مسافرت زنان

زنان در کشورهای غربی آزادانه جا به جا شده و در فضای عمومی حرکت می‌کنند. آنها نیازی به اجازه قیم خود برای مسافرت یا ارتباط‌گیری با دیگران ندارند. اسلامگرایان با تمسک به شریعت این حقوق ابتدایی را از زنان ستانده‌اند. زنان ایرانی حق ندارند بدون شوهر و برادر و پدر به مسافرت بروند. برای خروج از کشور شوهر یا پدر باید به آنها اجازه دهد تا گذرنامه بگیرند. در داخل کشور نیز اگر به تنهایی مسافرت کنند نمی‌توانند بدون مجوز اداره اماکن در هتل اتاق بگیرند. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش بی‌سابقه زنان مجرد و بیوه و مطلقه مراجعه به اداره اماکن برای مجوز، این اداره دستور قبلی خود را لغو کرده است اما هتل‌ها به دلیل رفع مسئولیت از خود در صورت رخدادی برای زنان همچنان بدون مجوز اماکن به زنان تنها اتاق نمی‌دهند. اسلامگرایان با غربی اعلام کردن آزادی زنان از جمله در مسافرت آنها را از این حق ابتدایی محروم کرده‌اند.

جداسازی جنسیتی

مذکر و مؤنث در ایران باید در دو دنیای متفاوت زندگی کنند حتی در اندرونی خانه. چون در غرب جداسازی جنسیتی برداشته شده و جمهوری اسلامی باید ۱۸۰ درجه متفاوت با غرب باشد حتی کودکان زیر شش سال نمی‌توانند در استخر مختلط شنا کنند. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران می‌گوید: «هیچ مهد‌کودکی حق برگزاری استخر مختلط را ندارد و در صورت مرتکب شدن به چنین تخلفی، آن مهدکودک پلمب می‌شود». (تسنیم ۲۸ تیر ۱۳۹۵) کودکان نابالغ حتی در مدرسه نمی‌توانند در کنار هم باشند همانطور که آنها را مجبور می‌کنند از شش سالگی حجاب داشته باشند. برای تحقیر زنان آنها را از کودکی به این تحقیر عادت می‌دهند. اصولاً چون زنان را ضعیف می‌پندارند در مورد تأثیرپذیری آنها از فرهنگ غربی حساسیت بیشری وجود دارد. کلمات انگلیسی بر روی پیراهن پسران آن قدر حساسیت بر نمی‌انگیزاند که این کلمات بر روی مانتوهای زنان.

منع آرایش و پوشش و زیور آلات

هرچه از پوشش و آرایش و زیور آلات (حتی منع ناشده از سوی شریعت) در غرب مد شده و به ایران بیاید یا جوانان از ورزشکاران یا بازیگران و خوانندگان غربی یاد بگیرند تحت عناوین من درآوردی مثل شیطان‌پرستی ممنوع می‌شود. نوشته روی لباس، مانکن پشت شیشه مغازه‌ها، رنگ‌های روشن و خلاصه هر آنچه در خیابان‌های لندن و نیویورک و پاریس دیده می‌شود ممنوع است و با آن برخورد می‌شود صرفاً به خاطر آن که غربی است. منطق فقط دشمنی با غرب است و این که نباید ظاهر ایرانیان شبیه غربیان باشد و بس.

***

پیش از قدرت گرفتن اسلامگرایان نیز شریعت در جامعه ایران مطرح بود. مسلمانان از بسیاری از روندها دلخوش نبودند، اما اکثر آنها دست به اعمال وحشیانه یا ابلهانه برای تحقق ایده‌های خود نمی‌زدند.

منبع:رادیو فردا


مجید محمدی

فهرست مطالب مجید محمدی  در سایت پژواک ایران 

*سپنتا نیکنام و مرگ حاکمیت قانون و حقوق شهروندی  [2017 Nov] 
*اصلاحات سال‌ها پیش مُرد. همین!  [2017 Oct] 
*«جان اسنو» در تهران  [2017 Sep] 
*دشمنی اسلامگرایانه با غرب چه نتایجی دارد؟ [2017 Aug] 
*نظرسنجی‌هایی بدون ارزش علمی [2017 Aug] 
*علی شریعتی: ایدئولوگ نظام سرکوب  [2017 Jun] 
*گام دوم مهندسی انتخابات ۹۶: چینش نامزدها و جهت دادن به کارزارها  [2017 Apr] 
* مهندسی انتخابات ۹۶ آغاز شده است [2017 Apr] 
*از چپ عدالت‌گرا تا چپ امنیت‌گرا: طلیعه‌ ناسیونال-سوسیالیزم ایرانی [2017 Apr] 
*جریان «اصولگرا»: واگرا و آشفته  [2017 Apr] 
*رسانه‌های فارسی‌زبان با مالیات شهروندان و منابع عمومی کشورهای غربی چه می‌کنند؟ [2017 Mar] 
*معضل محمد خاتمی برای «نظام»: ضعیف، کم آزار، اما غیر قابل اعتماد [2017 Feb] 
*چهار روایت شخصی از جنایات داعشی جمهوری اسلامی  [2017 Feb] 
*«آشتی ملی»؛ طرحی توخالی و بی حاصل برای تقرب به خامنه‌ای  [2017 Feb] 
*هاشمی رفسنجانی؛ سیاست‌ورزی اسلامگرایانه در چارچوب ممکن‌ها [2017 Jan] 
*مهندسی غرور ملی با هیچ [2016 Dec] 
*ساختار آسیب‌های اجتماعی در ایران در سه نمودار [2016 Nov] 
*دوازده پرسش پیرامون چرایی و چگونگی پیروزی ترامپ و شکست کلینتون [2016 Nov] 
*واکنش ها به پیروزی ترامپ/ موج نارضایی‌ها، «نخبه‌گرایی، چند فرهنگ‌گرایی و جهان‌گرایی» را به عقب راند [2016 Nov] 
*کودک آزاری جنسی در پناه «بیت» المجرمان [2016 Oct] 
*جنگ با مردگان «غیر خودی»  [2016 Oct] 
*نهادهای پشتیبانی ایدئولوژیک برای استبداد مذهبی، تمامیت خواهی و کشورگشایی درایران  [2016 Oct] 
*مدیران جمهوری اسلامی در چه مواردی به اراذل و اوباش و لات‌ها متوسل می‌شوند؟  [2016 Oct] 
* انگاره بومی اداره و توسعه: واقعیت یا توهم؟ [2016 Sep] 
*میرقلی‌خان، امیری، دری اصفهانی: گامی کوچک از «قهرمان» تا «جاسوس»  [2016 Sep] 
*کدام‌یک اسلام را دزدیده‌اند: تروریست‌ها یا اصلاح‌طلبان؟ [2016 Jun] 
*نگاهی به نهادها و مبانی تصمیم‌گیری قوه قضائیه جمهوری اسلامی  [2016 May] 
*یک دیدار معمولی، یک عکس عادی، و موجی از اتهام و اعتراض [2016 May] 
*عرصه‌های جدیدی که روحانیت شیعه در نوردیده [2016 Apr] 
*ویروس ضد امریکایی؛ برندگان و بازندگان [2016 Apr] 
*از چپ عدالت‌گرا تا چپ امنیت‌گرا: طلیعه‌ ناسیونال-سوسیالیزم ایرانی [2016 Apr] 
*چرا در انتخابات مهندسی‌شده شرکت می‌کنند؟ [2016 Mar] 
*پدیده های قابل توجه و شگفت انگیز در نتایج انتخابات ۹۴ [2016 Feb] 
*انتخابات در نظام‌های اقتدارگرا تمامیت‌خواه [2016 Feb] 
*چهار دلیل برای ترغیب به مشارکت در انتخابات ۹۴ و نقد آنها  [2016 Feb] 
*تصویب توافق اتمی در ایران: مجلس یا شورای امنیت ملی؟  [2015 Aug] 
*رژیم خمینی چگونه تداوم یافت؟ [2015 Jun] 
*نظام بی‌شرم جمهوری اسلامی: شرم، سیری چند؟ [2015 Mar] 
*قاسم سلیمانی: «الهه مهربانی»، «سردار عارف» یا فرمانده ترور؟ [2015 Mar] 
*معجزه‌ی حکومت ولایی شیعی: یزید نقش امام حسین را بازی می‌کند [2014 Sep] 
*موضوعاتی که صدای آمريکا پوشش نمی‌دهد يا در اولويت آن نيست [2014 Sep] 
*بی بی سیزاسیون صدای امریکا [2014 Sep] 
*داعش، «سپاه قدس» اسلام‌گرایان سنی [2014 Jun] 
*مسجدسازی دولتی به جای ساخت مسکن عمومی [2014 Mar] 
*افسانه‌ی کمبود روحانی شيعه در ايران، مجيد محمدی [2014 Feb] 
*برنامه‌ تلويزيونی روحانی و پنج بازنمايی از وضعيت دولت  [2014 Feb] 
*رژیم تحریم علیه تحریم [2013 Sep] 
*ملی‌گرايی تکثرستيز: ضد غرب و پرونده‌ساز [2013 Aug] 
*سياست‌ورزیِ تهی از شرم [2013 Jul] 
*چرا سفر به ایران را تحریم نمی کنید؟ [2013 Jul] 
*شان يونسکوی رضا داوری: ننگ و آه [2013 Jul] 
*توهمات علی خامنه‌ای [2013 Apr] 
*علی خامنه‌ای و دروغ‌ها، رجزخوانی‌ها و مدعیات بی اساسش [2013 Apr] 
*بخش فلسفه‌ی دانشگاه تهران، دکان علم‌فروشی و مدرک‌سازی [2013 Apr] 
*فرسایش بنیان‌ها و پیوندهای اجتماعی در ایران [2012 Dec] 
*ناشر غير امين و تبليغات سياسی [2012 Jun] 
*تندیس‌های تنفر، اسلام رحمانی و مخاطرات امنیتی اسلام سیاسی [2012 May] 
*خلائق را از براندازی ولایت فقیه می ترسانند [2012 Apr] 
*«جامعه‌ ايران در سراشيبی انحطاط اجتماعی و اخلاقی»  [2012 Mar] 
*مطالعات خاورمیانه یا بسط تنفر، بی خیالی و پرده پوشی [2012 Mar] 
*روشنفکران دینی و مقدسات مردم [2012 Mar] 
*آمريکاستيزی روشنفکران ـ فعالان چپ ايرانی: سندرم "از موضع بالا" [2012 Mar] 
*امپریالیسم و ادبیات لجن مالی در سنت سیاسی چپ [2012 Feb] 
*مشکلات دروازه بانان سابق رسانه‌ها [2012 Jan] 
*کارنامه‌ی سياه و سوگناک دين سازمان‌يافته [2011 Dec] 
*صدايش را در نخواهند آورد [2011 Dec] 
*دين سازمان‌يافته، مروج تنفر و تبعيض [2011 Dec] 
*بیست روش گریز از پاسخ گویی: نقدی بر گزارش جمهوری اسلامی به کمیته حقوق بشر سازمان ملل [2011 Dec] 
*آیا بدون دین سازمان یافته، دنیای بهتری نمی داشتیم؟ [2011 Nov] 
*همه از دولت‌ها پول می گیرند، اما ...  [2011 Nov] 
*در جستجوی فرزندان از دست رفته  [2011 Nov] 
*رهبر بعدی چگونه تعیین خواهد شد؟  [2010 Jun] 
*يک دروغ بزرگ ديگر؛ فساد اخلاقی ساختاری غرب [2010 May] 
*جنبش سبز: اسلامگرا یا سکولار  [2010 May] 
*شهرنشينی، دانشگاه و طبقه متوسط: تهديدات امنيتی عليه ولايت فقيه [2010 Apr] 
*از ربانی سالاری به اوباش سالاری؛ تحول ساختار قدرت در جمهوری اسلامی  [2010 Mar] 
*رهبر جمهوری اسلامی و مداحی به قصد تقرب  [2010 Feb] 
*هشت تحليل غلط؛ پيش و پس از انتخابات رياست جمهوری  [2010 Feb] 
*زمان محاکمه‌ی خامنه‌ای در دادگاه جنایی بین‌المللی فرا رسیده است  [2009 Jul] 
* الگوهای رایج فریب‌کاری در نظام جمهوری اسلامی  [2009 Feb]