اعدام مهدی بهلولی که ۱۵ سال پیش و در سن ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده است، بار دیگر متوقف شد. او که ۱۵ سال است در صف اعدام ایستاده، قرار بود روز چهارشنبه ۲۵ مرداد در زندان رجایی‌شهر به دار آویخته شود که اجرای این حکم متوقف شد.

روز دوشنبه ۲۳ مرداد ۹۶، هفت زندانی برای انجام تشریفات اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر منتقل شدند. یکی از این هفت نفر مهدی بهلولی بود که متهم است ۱۵ سال پیش در یک نزاع با چاقو مردی را به قتل رسانده است.

به گفته نزدیکان مهدی بهلولی، او تا به حال چهار بار برای اجرای حکم قصاص به سلول انفرادی منتقل شده است که پیش از مورد اخیر، آخرین بار آن به اردیبهشت ماه امسال بر می‌گردد.

به دنبال انتقال مهدی بهلولی به انفرادی، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم اعدام او شده بود.

عفو بین‌الملل هشدار داده بود برنامه ریزی برای اجرای حکم مهدی بهلولی تنها چند روز پس از اعدام علیرضا تاجیکی صورت گرفته که پنج‌شنبه گذشته در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. علیرضا تاجیکی در زمان دستگیری تنها ۱۵ سال سن داشت.

ماگدلنا مغربی، معاون بخش خاورمیانه و شمالی آفریقا عفو بین‌الملل با ابراز تاسف از اقدام مقامات قوه قضاییه برای اعدام مهدی بهلولی گفته بود: «مقامات ایران با تعیین زمان برای اجرای این اعدام غیرقانونی در زمانی که جهان هنوز به خاطر اعدام علیرضا تاجیکی برآشفته است، عملا اعلام کرده‌اند هیچ شرمی از این بابت ندارند که ایران در راس کشورهای اجرا کننده مجازات اعدام برای جرایم زیر سن ۱۸ سال باقی بماند.»

او از رییس قوه‌ قضاییه خواسته بود هر چه سریع تر مداخله کند و «پیش از آنکه نظام کیفری بی‌رحم ایران یک جان دیگر را بگیرد، اعدام را متوقف کند.»

به گفته ماگدلنا مغربی، دور اخیر اعدام افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشتند نشان دهنده «اشتیاق منزجر کننده» نظام قضایی ایران برای استفاده از مجازات اعدام است که هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد: «اقدامات مقامات ایران معنایی جز یک حمله تمام عیار به کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد ندارد.»

مهدی بهلولی آبان سال ۸۰ در دادگاه کیفری تهران به اتهام قتل با وارد کردن ضربات چاقو به یک مرد در یک درگیری، مجرم شناخته شد و حکم اعدام گرفت. او از آن زمان که ۱۷ ساله بوده تا حالا که حدود ۳۲ دارد، زندگی بزرگسالی خود را در سایه‌ اعدام گذرانده است.

بر اساس آمارهای موجود، ایران یکی از آخرین کشورهایی است که همچنان از مجازات اعدام علیه افراد زیر ۱۸ سال استفاده می‌کند.

به گزارش عفو بین الملل، از آغاز سالی جاری میلادی تاکنون مقامات ایران دست کم چهار نفر را که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشتند، اعدام کرده است. این سازمان همچنین خبر داده است که در حال حاضر دست کم ۸۹ نفر از افراد محکوم به اعدام را شناسایی کرده که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند.

آخرین مورد از اعدام افرادی که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند به سحرگاه پنج‌شنبه ۱۹ مرداد بر می‌گردد که حکم اعدام علیرضا تاجیکی، متهم به قتل و تجاوز در ۱۵ سالگی، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد. او به‌ هنگام مرگ حدود ۲۰ سال سن داشت.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران اعدام علیرضا تاجیکی را که در کودکی متهم به قتل شده بود به‌ دور از استانداردهای بین‌المللی خوانده و گفته بود محاکمه او روندی غیرمنصفانه‌ داشته است: