شاهکار رییس فدراسیون بسکتبال؛ فیبا دختران ایران را حذف کرد

 

m225t12_small.jpgساناز کلانتری - ایران وایر

تیم بسکتبال دختران ایران از سوی فدراسیون جهانی بسکتبال از حضور در رقابت های بسکتبال زیر ۱۶ سال آسیا حذف شد. فدراسیون بسکتبال ایران هنوز این خبر را تایید نکرده ولی سایت فدراسیون جهانی بسکتبال نام دختران ایران را از فهرست تیم های حاضر و همین طور از برنامه رقابت های آسیا حذف کرده است. این اتفاق در حالی افتاد که تیم بسکتبال دختران ایران برای نخستین بار پس از ۳۷ سال قرار بود در یک رویداد رسمی حضور داشته باشد.

دلیل حذف این تیم، بدهی ۳۲۵ هزار دلاری فدراسیون بسکتبال ایران به فدراسیون جهانی است. خبرگزاری «ایسنا» تلاش کرده تا با «محمود مشحون»، رییس فدراسیون بسکتبال ایران تماس برقرار کند و دلیل حذف دختران ایران را بپرسد اما مشحون گفته است: «در جلسه حضور دارم و به دنبال حل مشکل هستم.»

این نخستین بار نیست که فدراسیون بسکتبال به ریاست محمود مشحون برای دختران بسکتبالیست ایران موانعی برای حضور در رقابت های بین المللی ایجاد می کند؛ سپتامبر سال 2014 فدراسیون جهانی بسکتبال در نامه ای به فدراسیون کشورهای اسلامی، از آغاز یک بازه زمانی دو ساله خبر داد. «فیبا» گفته بود در صورتی که کشورهای اسلامی خواهان حضور بانوان خود با حجاب و با البسه ای غیرمتعارف در رقابت های بین المللی هستند، باید با برگزاری تورنمنت های متعدد و حضور تماشاگران و اسپانسرها در این مسابقات، فیبا را قانع کنند. تنها فدراسیونی که اقدام به برگزاری سه تورنمنت داخلی و بیش از 10 اردوی خارجی برای دختران بسکتبالیست کشورش کرد، قطر بود. سایر کشورها از کنار آن گذشتند. فدراسیون ایران اما راهی متفاوت در پیش گرفت؛ محمود مشحون با خیالی آسوده، نامه فدراسیون جهانی را در کشوی میزش بایگانی کرد!

سال 95، زمانی که موعد فیبا به پایان رسید، «عاشور گل محمدی»، بسکتبالیست سابق و کارشناس کنونی رادیو ورزش و همین طور «فرانک طیاری»، مربی بسکتبال بانوان طرح استقلال خود از فدراسیون را آغاز کردند. به این ترتیب که با همکاری دانشگاه آزاد، برای حضور در رقابت های بین المللی ترکمنستان اقدام کردند. فدراسیون بسکتبال که امید داشت «شورای برون مرزی» و «حراست» وزارت ورزش و جوانان اجازه سفر دختران بسکتبالیست به ترکمنستان را ندهد، پس از حضور آن ها در این رقابت ها، علیه این تیم موضع گرفت.

روز 27 آبان ماه سال گذشته «علی توفیق»، دبیر فدراسیون مدعی شده است که این مسابقات رسمیت نداشته اند: «از این رقابت ها عکس و فیلم برداری نشده است. ما از کجا باید بفهمیم که واقعا بازیکنان حجاب داشته اند؟!به هر حال، این اعزام بدون مجوز فدراسیون و شورای برون مرزی انجام شده است و ما هم برخوردهای لازم را با آن ها انجام خواهیم داد.»

اما وزارت ورزش و جوانان در موضعی خلاف فدراسیون بسکتبال، نه تنها مقابل این دختران قرار نگرفت که اقدام به طراحی البسه باحجاب برای حضور دختران بسکتبالیست ایران و ارسال آن به فدراسیون جهانی کرد. سرانجام در فروردین ماه امسال فیبا پذیرفت که دختران ایران با حجاب وارد رقابت های بین المللی شوند.

دختران ایران حالا در آستانه تحقق رویای 37 ساله خود، از حضور در رقابت های زیر 16 سال مسابقات بسکتبال آسیا محروم شده اند. دلیل این مساله، کوتاهی فدراسیون بسکتبال در پرداخت بدهی های معوقه اش بوده است.

روز 22 مهرماه امسال، «ورزش سه» خبر از احتمال حذف تیم دختران ایران از رقابت های آسیایی داد. اما محمود مشحون به خبرنگار آن گفت: «این زاده تخیل شما رسانه ها است.»

بدهی فدراسیون بسکتبال ایران به سال گذشته و میزبانی «آسیاچلنج» برمی گردد. مشحون به ورزش سه گفته بود: «هر زمان اسپانسرها پول ما را دادند، ما هم بدهی فیبا را پرداخت می کنیم.»

رییس فدراسیون بسکتبال ایران تلاش کرده بود با این روش، وزارت ورزش و جوانان را برای پرداخت بدهی های بسکتبال متقاعد کند. درحالی که فیبا منتظر پرداخت حق و حقوق فدراسیون بسکتبال ایران از طرف یک اسپانسر داخلی نمی ماند.

مشحون مدعی بود «اول مارکت» به عنوان اسپانسر ایرانی این رقابت ها، به وعده های خود عمل نکرده است: «ما زمانی که سراغ میزبانی رفتیم، به خاطر داشتن اسپانسرمان بود. شرکت مد نظر با ما قرارداد ۳.۵ میلیاردی امضا کرده است ولی فقط ۵۰۰ میلیون آن به دست‏مان رسیده است.»

آخرین اظهارنظر رییس فدراسیون بسکتبال ایران به دیروز (28 مهرماه) بر می گردد. او به ایسنا گفته است: «نباید خیلی به شایعات توجه کنید. آن هایی که در ایران نشسته اند، از کجا می دانند که قرار است ایران از جدول مسابقات حذف شود؟ ما در تلاش هستیم که مشکل حل شود و همین چند دقیقه قبل با مسوولان کنفدراسیون آسیا در چین صحبت کردم.»

اما صحبت های مشحون فایده ای نداشت. مشکلات داخلی میان یک فدراسیون و یک اسپانسر ایرانی هم به فدراسیون جهانی مربوط نیست. فیبا نام تیم دختران ایران را از رقابت های زیر 16 سال آسیا حذف کرده است.

توفیقی، دبیرکل فدراسیون بسکتبال دیروز به ورزش سه گفته که بدهی پرداخت شده اما این پول در سفارت مانده و به دلیل مشکلات بانکی، هنوز به دست کنفدراسیون آسیا نرسیده است. او هم چنین ادعا کرده است که مبلغی را هم به صورت نقد در اختیار مسوولان تیم نوجوانان دختر قرار داده اند تا آن را به دست مسوولان برسانند. اما امروز در جلسه هماهنگی میان سرپرست تیم دختران ایران و مسوولان کنفدراسیون آسیا و نماینده فیبا، اعلام شده که بدهی هم چنان پابرجا است و مبلغی هم به صورت نقد در دست سرپرست تیم دختران ایران وجود نداشت.

منبع:پژواک ایران