حکم اعدام احمدرضا جلالی از سوی قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر و به وکیل او ابلاغ شده. کانون حقوق بشری نه به زندان، نه به اعدام این خبر را منتشر کرده است.

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی مقیم سوئد که در زندان اوین به سر می‌برد

بر اساس این خبر وکیل احمدرضا جلالی، پژوهشگر و پزشک ایرانی مقیم سوئد که نامش ذکر نشده، از صدور حکم اعدام برای این زندانی سیاسی، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داده است.

از جمله موارد نقض دادرسی عادلانه در پرونده اتهامات احمدرضا جلالی، تایید نشدن وکیلان مدافع معرفی شده از سوی او برای دفاع بوده است. از جمله کسانی که او به عنوان وکیل به دادگاه معرفی کرده بود، محمود علیزاده طباطبایی و زینب طاهری بودند:

  • دسترسی احمد‌رضا جلالی به وکیل محدود بوده و به گفته همسرش، وکیل از دسترسی به پرونده و محتوای آن منع شده است، هر چند که در برخی جلسات بازجویی شرکت داشته است. با این حال بنا به گفته‌های خانم مهران‌نیا، قاضی صلواتی به او گفته که وکیلش از جانب دادگاه مورد قبول نبوده و او باید وکیلش را عوض کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام اما گزارش کرده است که حکم اعدام احمدرضا جلالی، روز گذشته (شنبه ۲۹ مهر ماه) به وکیل این استاد دانشگاه ابلاغ شده است.

گمانه زنی‌ها درباره احتمال صدور حکم اعدام برای این زندانی سیاسی از سال گذشته آغاز شده بود: احتمال صدور حکم اعدام برای احمد‌رضا جلالی، پزشک و پژوهشگر

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی با اشاره به اعتصاب غذای او، در این‌باره به زمانه گفته بود: «از زمان شروع اعتصاب غذا احمد‌رضا ۲۰ کیلو وزن کم کرده بود و از هفته گذشته هم پس از اعلام حکم اعدامش از سوی قاضی صلواتی ما هیچ خبری از وضعیت روحی و جسمی او نداریم چون هیچ تماسی با ما یا دیگر اعضای خانواده‌اش در ایران نداشته است.»

اتهامات احمدرضا جلالی به درستی روشن نیست اما به گفته همسرش «همکاری با دولت متخاصم» به او تفهیم شده است.

محمود علیزاده طباطبایی هم مدتی پیش به رسانه‌ها گفته بود پرونده احمدرضا جلالی امنیتی‌ است.

کانون نه به زندان نه به اعدام در معرفی جلالی نوشته است که او استاد و پژوهشگر معتبرترین مراکز تحقیقات مدیریت بحران اروپا و پژوهشگر دانشگاه کارولینسکا (مرکز نوبل پزشکی و جزء ۱۰ دانشگاه برتر علوم پزشکی دنیا) است: «احمدرضا جلالی دارای بیش از ۴۰ مقاله انگلیسی و پنج کتاب مرجع انگلیسی، مجری و همکار بیش از ۳۰ پروژه‌ تحقیقاتی خارجی، دارای بیش از ۱۰۰ سخنرانی و سمینار و کارگاه داخلی، بیش از ۲۰۰ سخنرانی و سمینار وکارگاه داخلی، بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی داخلی، استاد راهنمای ۲۰ دانشجوی دکترا و فوق لیسانس خارجی، برنده جایزه دوم تحقیقاتی خودکفایی سپاه، جایزه برتر تحقیقاتی از سپند و جایزه برتر مدیریتی بحران پزشکی از انجمن اتحادیه اروپا است.»

جلالی از پنجم اردیبهشت سال ۹۵ در زندان اوین محبوس بوده و بیش از پنج ماه از مدت حبس خود را در سلول انفرادی به سر برده است. اولین جلسه دادگاه او در شهریور ماه و جلسه دوم در مهر ماه تشکیل شده و روز گذشته حکم اعدام وی به وکیلش ابلاغ شده است.

او به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز برای شرکت در کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرده بود.