بازجویی از محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی، در «خانه امن سپاه پاسداران»

 

محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی، خبر داد که حدود دو ماه پیش در یکی از «خانه‌های امن» سپاه پاسداران بازجویی شده و پس از گذشت سه ماه از ضبط پاسپورتش همچنان ممنوع الخروج است.

این کارگردان بدون اشاره به جزئیات و ذکر نام اعلام کرد که در حین بازجویی‌ها متوجه شده، پرونده‌هایی علیه دو همکارش در ساخت فیلم «لرد» تشکیل شده و آن‌ها نیز ممنوع الخروج هستند.

گذرنامه محمد رسول اف روز جمعه ۲۵ شهریورهنگام ورود به ایران در فرودگاه ضبط شد.
این کارگردان روز یک شنبه، ۴ دی، در مصاحبه با وب سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خبر داد که پس از ضبط گذرنامه‌اش به صورت تلفنی به یکی از «خانه‌های امن» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران احضار و چهار ساعت و نیم بازجویی شده است.

به گفته آقای رسول اف، سه ماموراطلاعات سپاه پاسداران در بازجویی به او گفته‌اند که «برای تکمیل پرونده احتیاج به بازجویی‌های بیشتر است که ممکن است ماه‌ها طول بکشد».

این کارگردان تاکید کرد که از آن بازجویی بیش از دو ماه گذشته و او «در بلاتکلیفی محض» است، نه اجازه ساخت فیلم در ایران و نه امکان خروج از کشور و دیدار با خانواده و پی‌گیری پروژه‌هایش را دارد.

فیلم «لرد» به کارگردانی آقای رسول اف خردادماه امسال توانست جایزه بهترین فیلم بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن را بدست آورد.

این فیلم که به رغم ارائه آن به جشنواره فجر و حاضر بودن فیلمساز حتی برای انجام اصلاحات در این جشنواره پذیرفته نشد، درباره رشوه گیری و فساد اداری در ایران است.

درهمین حال آقای رسول اف اعلام کرد که بازجویان سازمان اطلاعات سپاه به او گفته‌اند که این فیلم در «دفاع از بهائیت» ساخته شده است.

وی اضافه کرد: «روی میز... عکس چاپ شده کاوه فرنام یکی از تهیه کنندگان فیلم را دیدم. البته آقای فرنام ایران زندگی نمی‌کند اما از سوالاتی که شد متوجه شدم پرونده‌هایی علیه دو همکار من در کادر تهیه فیلم تشکیل شده و آن‌ها نیز ممنوع الخروج هستند».

محمد رسول‌اف سال ۹۲ نیز به دلیل مممنوع الخروج بودن نتوانست درجشنواره نورنبرگ حاضر شود.

شامگاه پنجشنبه ۲۸ شهریورماه‌‌ همان سال گذرنامه، مدارک هویتی و لپ تاپ آقای رسول اف پس از بازگشت به ایران توقیف شده بود.

در آن سال فیلم «دست نوشته‌ها نمی‌سوزند» در جشنواره کن فرانسه، جایزه‌ٔ بهترین فیلم را در بخش «نوعی نگاه» از سوی فدراسیون رسمی منتقدان و نویسند‌گان سینمایی دریافت کرده بود.

این فیلم درباره قتل‌های روشنفکران، نویسندگان و دگراندیشان درایران توسط نیروهای وزارت اطلاعات مشهور به قتل‌های زنجیره‌ای ساخته شده و بخش هایی از آن به صورت مخفیانه در ایران فیلمبرداری شده است.

آقای رسول اف و جعفر پناهی دیگر کارگردان شاخص ایرانی، سال ۸۸ به اتهام ساخت فیلمی درباره انتخابات ریاست جمهوری این سال بازداشت شدند.

آقای رسول اف سال ۸۹ به شش سال زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به یک سال کاهش یافت.

منبع:پژواک ایران