تظاهرات کارگران هفت‌تپه/ عکس از آرشیو

کانال تلگرامی‌ سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه نوشته در جریان یورش نیروهای امنیتی ۳۴ تن از کارگران بخش تولید کشاورزی کارخانه بازداشت شده‌اند.

بنابر این گزارش بازداشتی ها ابتدا به پاسگاه هفت تپه منتقل شدند و سپس به پلیس امنیت شوش تحویل داده‌ شده‌اند.

کمپین نه به زندان نه به اعدام خبر داده که ۲۳ تن از کارگران بازداشتی با دستبند و پابند از پاسگاه هفت تپه به دادگستری شوش منتقل شده‌اند.

در آخرین تحولات سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده تجمع کارگران معترض همچنان در محوطه کارخانه ادامه دارد. این کارگران خواهان آزادی بازداشت‌شدگانند.

نام شماری از نمایندگان کارگران از جمله اسماعیل بخشی، کرامت پام، رحیم بساک و رمضان علیپور نیز در میان بازداشتی‌ها به چشم می‌خورد.

چندی پیش سندیکای شرکت واحد ویدیو از سخنرانی اسماعیل بخشی در جمع کارگران اعتصابی را منتشر کرد که خبرساز شد. در این ویدیو او با تعیین ضرب الاجل به مدیریت کارخانه هشدار داد در صورتی که به وعده‌هایشان عمل نکنند، کارگران مدیریت کارخانه را دست می‌گیرند.

کارگران نیشکر هفت تپه ماه‌هاست که نسبت به به عدم پرداخت مطالبات مزدی‌شان معترضند. این کارگران می‌گویند که حقوق‌ ماه‌های اخیر آنها به طور کامل پرداخت نشده است. پاداش و بهره‌های سال‌های ۹۴ و ۹۵ به همراه ۸ ماه حق بن سال ۹۵ نیز از مطالبات معوقه این کارگران است.

روز گذشته سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در کانال تلگرامی‌اش از فضای امنیتی در این کارخانه خبر داده بود. این در حالی است که مدیریت کارخانه نیشکر هفت‌تپه در توضیحاتی که به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) ارسال کرد، مدعی شد که «بخش عمده حقوق آبان ماه کارکنان زحمتکش شرکت پرداخت شده است و طی روزهای آینده پرداخت حقوق ابان ماه به طور کامل انجام می‌شود. همچنین طبق مصوبه هیئت مدیره پس از پرداخت کامل حقوق آبان ماه، فیش‌های حقوقی آذرماه بین پرسنل توزیع می‌شود تا مقوله به روز رسانی حقوق به طور کامل انجام شود.»

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه چهارشنبه ۱۱ بهمن نیز اعلام کرده بود که کارگران بخش کشاورزی دروازه ورود و خروج شمالی کارخانه را بسته‌اند. علاوه بر کارگران نیشکر هفت‌تپه رانندگان تراکتورهای استیجاری نیز تراکتورهای خود را مقابل درب ورودی پارک کردند و جلوی ورود و خروج را سد کردند.

نیشکر هفت‌تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در ایران است که نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد. این شرکت در اسفند ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و از آن زمان تاکنون‌ با مشکلات اقتصادی مواجه شده و نمی‌تواند دستمزد کارکنان و کارگرانش را به موقع بپردازد.