اخراج دبیر فرهنگی روزنامه ایران به دلیل توئیت انتقادی در باره حسن نصرالله و رئیسی

 

khosravi_021018.jpgرادیوفردا، شماری از روزنامه‌نگاران در ایران از «اخراج» الهه خسروی، دبیر فرهنگی روزنامه دولتی ایران به دلیل توئیتی انتقادی با موضوع دیدار ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، خبر می‌دهند.

آن‌طور که تعدادی از کاربران توئیتر گزارش کرده‌اند، خانم خسروی با انتشار عکسی از دیدار حسن نصرالله و ابراهیم رئیسی نوشته است که «یکی دیگه از راه‌هایی که باعث می‌شه از رای دادن احساس پشیمونی نکنید، تماشای این عکسه.»

ابراهیم رئیسی از نامزدهای اصولگرا در انتخابات آخر ریاست‌جمهوری در ایران بود که رای کافی نیاورد و حسن روحانی در این انتخابات به پیروزی رسید.

حال ظاهراً الهه خسروی در توئیت خود از این‌که حسن روحانی، پیروز انتخابات، در دیدار با دبیرکل حزب‌الله لبنان دیده نمی‌شود ابراز رضایت کرده است.

DVnqZCmVAAAV0bm.jpgبه دنبال این توئیت، یکی از کاربران حزب‌الله در توئیتر، این خبرنگار را «خائن» خواند و با انتشار عمومی شماره تلفن محمد فاضلی، مدیر مسئول روزنامه ایران، از دیگر کاربران موسوم به «ارزشی» خواست با وی تماس بگیرند و نسبت به این توئیت الهه خسروی اعتراض کنند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

شماری دیگر نیز نوشته‌اند که از دلایل اخراج خسروی، علاوه بر این توئیت، توئیت‌های دیگری در حمایت از پدیده «دختران خیابان انقلاب» که در اعتراض به حجاب اجباری در ایران، روسری‌های خود را از سر برداشتند، بوده‌است.

DVnqZCmVAAAV0bm2.jpg

در همین حال، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، در این زمینه نوشته که «یکی از راه‌های مدنی اعتراض، تحریم جلسه هفتگی سخنگوی دولت از سوی خبرنگاران در اعتراض به اخراج خانم الهه خسروی است.»

شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان شبکه‌های مجازی از اینکه الهه خسروی از روزنامه وابسته به دولت حسن روحانی که همواره در سخنرانی‌های خود بر آزادی بیان تأکید می‌کند، اخراج شده نیز انتقاد کرده‌اند.

فاطمه میم به طعنه نوشته است که «روحانی تو نشست بعدیش میگه ما نباید کاری کنیم که یک روزنامه‌نگار بخاطر یک حرفی که در جایی زده از کار بیکار شود.»

کاربر دیگری نیز نوشته است که «آقای دولت اختیار روزنامه‌ت که دیگه دستته!! یا اینم رفع حصر و ممنوعیت‌های دیگه است؟ مسئولی که برای روزنامه دولتی می‌ذاری رو طوری انتخاب کن که با کوچکترین تهدیدی وا نده.»

صبا آذرپیک، از روزنامه‌نگاران حامی دولت نیز نوشته است که «این دقیقاً همون آزادی بیانی هست که ما خواستارش هستیم آقای روحانی و شما در تمام برنامه‌های انتخاباتی وعده‌اش را دادید. الهه خسروی نیروی سرویس فرهنگی روزنامه ایران نباید به خاطر لشکرکشی 'عرزشی‌ها' در اعتراض به نظراتش از روزنامه ایران اخراج بشه.»

بهمن دارالشفایی نیز مسئولیت این اخراج را متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانسته و نوشته «روزنامه ایران زیر نظر ایرنا است و ایرنا زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. وزیر ارشاد باید جوابگوی اخراج الهه خسروی باشد.»

مرتضی کاظمیان، فعال ملی مذهبی نیز در این زمینه نوشته که «منشور حقوق شهروندی را در سطح دفاع از حقوق صنفی و مدنی و اساسی یک روزنامه‌نگار اخراج‌شده از روزنامه زیرمجموعه دولت (الهه خسروی) پیگیر باشد و پاس دارد؛ درغیراین‌صورت بیش از پیش بی‌اعتمادی خواهد آفرید. دوصد گفته چون نیم‌کردار نیست.»

اخراج خانم خسروی به دلیل یک توئیت انتقادی، مصداق «تفتیش عقاید» معرفی شده و درخواست‌های مکرری از خبرنگاران روزنامه ایران در حمایت از همکار خود و اعتصاب مطرح شده‌است.

در ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی پیشنهادی دولت حسن روحانی آمده که شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای، مورد تعرض یا مؤاخذه قرار داد.

مواد ۲۶ و ۲۸ این منشور نیز بر حق آزادی بیان شهروندان و حق نقد و ابراز نارضایتی آنها تأکید شده‌است.

آقای روحانی همواره در سخنرانی‌های خود اظهاراتی را در حمایت از آزادی بیان و اندیشه برای همه گروه‌ها بیان می‌کند.

منبع:پژواک ایران