یکی از معترضان به حجاب اجباری 'به اتهام تشویق به فساد محاکمه می‌شود'

 

نرگس حسینی
نرگس حسینی دومین زنی بود که با برداشتن روسری خود در خیابان انقلاب اعتراضش را به حجاب اجباری نشان داد

نسرین ستوده، وکیل چند نفر از معترضان به حجاب اجباری مشهور به "دختران خیابان انقلاب"، می‌گوید یکی از موکلانش روز شنبه به اتهام "تشویق به فساد" محاکمه می‌شود.

خانم ستوده همچنین به بی‌بی‌سی فارس گفت بسیاری از معترضان در بازداشت کتک خورده‌اند.

به گفته خانم ستوده، موکلش نرگس حسینی شنبه پنجم اسفند به سه اتهام محاکمه می‌شود که مهم‌ترین آن "تشویق به فساد" است. خانم حسینی همچنین با دو اتهام دیگر "عدم رعایت حجاب شرعی" و "تظاهر به عمل حرام" روبرو است.

در هفته‌های اخیر ده‌ها نفر در شهرهای مختلف ایران روسری‌هایشان را برداشته و با آویختن بر سر چوبی روی بلندی ایستادند تا به این ترتیب اعتراض خود به حجاب اجباری را نشان دهند. دست‌کم ۳۳ نفر از این معترضان بازداشت شده‌اند.

نسرین ستوده گفت اتهام تشویق به فساد، که نرگس حسینی با آن روبرو است، "هم ردیف دایر کردن خانه فساد است."

مطابق قوانین ایران این اتهام بین ۱ تا ۱۰ سال زندان دارد. "تظاهر به عمل حرام" بین ۱۰ روز تا دو ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق دارد و زنانی هم که بدون "حجاب شرعی" در مکان‌های عمومی حاضر شوند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا جریمه نقدی محکوم خواهند شد.

 
 
گفت‌و‌گو با نسرین ستوده وکیل دختران خیابان انقلاب

پلیس ایران امروز درباره اعتراضات به حجاب اجباری اعلام کرده است که "این جرم از جرایم مشهود بوده و پلیس موظف است با جرم برخورد نماید و شکستن قانون درهمه جای دنیا مواجهه پلیس را در پی دارد و اگر در نیروی انتظامی با جرم مشهود مقابله نکند خود مرتکب جرم و تخلف شده و قابل پیگرد قانونی است."

برخورد خشن ماموران پلیس با برخی از معترضان انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است.

از جمله روز پنجشنبه ویدئوهایی از زن جوانی منتشر شد که در تهران با برداشتن روسری روی سکویی ایستاده و با افسران پلیس صحبت می‌کرد، که یکی از ماموران با هل دادن او را از بالای سکو به زمین کوبید.

مریم شریعتمداری

نسرین ستوده گفت این زن معترض، به نام مریم شریعتمداری، به دنبال برخورد پلیس دچار آسیب‌دیدگی شدید زانو شده و پایش شکسته است.

خانم ستوده گفت معترض دیگری هم که مایل به افشای هویتش نیست،عکسی از دست شکسته‌ خود را برای خانم ستوده فرستاده است.

وکیل معترضان به حجاب اجباری می‌گوید بسیاری از این زنان از بدو بازداشت از ماموران کتک خورده‌اند و به آنها توهین شده است.

به گفته خانم ستوده، شاپرک شجری‌زاده، زن معترضی که در خیابان قیطریه تهران بازداشت شد، به خانواده‌اش اطلاع داده است که در بازداشتگاه وزرا کتک خورده و "چندین نوبت هم علی‌رغم میلش به او آمپول زده‌اند."

منبع:پژواک ایران