احضار و بازجویی صادق‌زیبا‌کلام به دلیل اظهاراتش در مورد اعتراضات دی‌ماه

 

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که به اتهام تبلیغ علیه نظام و تضعیف نظام در شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تحت بازجویی قرار گرفته است.

آقای زیباکلام به کمپین گفت که به دلیل مصاحبه‌ای درباره اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ در  ایران، از سوی دادستان تهران متهم و دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.

صادق زیباکلام، نویسنده، تحلیلگر سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او در مصاحبه با کمپین گفت: «در مصاحبه‌ای در خصوص ناآرامی‌های دی ماه گفته‌ام که اگر رفراندوم شود تعداد قابل توجهی از مردم به جمهوری اسلامی رای نمی‌دهند و شاید فقط ۳۰ درصد به جمهوری اسلامی رای بدهند. این مصاحبه را دادستان، مصداق تبلیغ علیه نظام و تضعیف نظام گرفته و شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه مرا احضار کرد.»

آقای زیباکلام روز چهارشنبه، دوم اسفند ماه در داسرای رسانه تفهیم اتهام شده است. او به کمپین گفت: «با این روندی که دارند عملا می‌خواهند مجبور شوم مصاحبه نکنم. این نقض و تحدید آزادی بیان است و سومین بار است که به دلیل مصاحبه و ابراز نظر پرونده تشکیل می‌دهند و همین دو هفته پیش برای پرونده دیگرم که در دادگاه تجدیدنظر بود حکم قطعی محکومیت دادند.»

صادق زیباکلام، مهرماه ۱۳۹۶ به دلیل مصاحبه‌ای درباره حسین فریدون، برادر حسن روحانی به توهین به قوه قضاییه و تشویش اذهان عمومی متهم و به جریمه نقدی محکوم شده بود. او به کمپین گفت: «شعبه ۱۰۵۷ دادسرای کارکنان دولت مرا به اتهام تشویش اذهان عمومی به ۴ میلیون تومان جریمه محکوم کرده بود که اعتراض کردم و شعبه ۶۷ دادگاه تجدیدنظر بهمن ماه بدون اینکه من حضور پیدا بکنم و به دفاعیات من توجه بکند حکم را تایید کرد.»

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به کمپین گفت: «حکم به من ابلاغ شده و در حکم نوشته قطعی و لازم الاجرا. اما من هنوز این پول را نپرداخته‌ام. چون واقعا فکر می‌کنم اینکه کسی بگوید قوه قضاییه مستقل نیست مصداق تشویش اذهان عمومی نیست. در دفاعیه‌ام و در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه هم نوشته‌ام اصلا من قبول دارم که قصد تشویش اذهان عمومی را داشتم ولی قوه قضاییه این تشویش اذهان عمومی را چگونه اندازه گیری کرده؟ حتی بالافرض این جرم باشد چگونه شما یقین پیدا کردید و به شما اثبات شد که اذهان عمومی مشوش شده. نظرسنجی کردید؟ چگونه متوجه شدید که افکار عمومی در نتیجه مصاحبه من مشوش شده‌اند.  واقعا هیچ ابزاری هیچ قاعده و قانونی و هیچ دیسیپلنی برای اینکه تشویش اذهان عمومی یعنی چی، تبلیغ علیه نظام یعنی چی وجود ندارد. از همه جالب تر، تضعیف نظام است.

صادق زیباکلام در سال ۱۳۹۳ هم متهم به تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی و محکوم به ۱۸ ماه زندان شده بود. او به کمپین گفت: «آن زمان درباره برنامه هسته‌ای پرسیده بودم به جز هزینه، چه نفعی برای منافع ملی داشته؟ اتهام تبلیغ علیه نظام و هم تضعیف نظام زدند و درنهایت به ۶ میلیون تومان جریمه محکوم کردند که پرداخت کردم. بازپرس به من گفته بود اگر پرداخت نکنی مجبور هستم بازداشتت کنم.»

 آقای زیباکلام همچنین گفت که دانشگاه‌آزاد که وی به عنوان استادقراردادی در آنجا تدریس می‌کرد به صورت یک جانبه قراردادش را فسخ کرده است. او به کمپین گفت: «دانشگاه آزاد بعد از ده سال همکاری بدون اینکه هیچ اطلاعی به من بدهد قرارداد مرا یک جانبه فسخ کرده است. من می‌خواستم به دیوان عدالت اداری شکایت کنم اما یکی از همکاران حقوقی‌ام در دانشگاه تهران گفت جای بهتر برای شکایت، وزارت کار است چون دانشگاه آزاد به عنوان کارفرما است و شما به عنوان کارمند یا کارگر. شما یک قرارداد با هم امضا کرده‌اید که طی ده سال هر سال تجدید شده. طبق این قرارداد کارفرما نمی‌تواند یکجانبه شما را اخراج کند. باید شما را راضی بکند و بابت آن ده سال به شما خسارت بدهد. بعلاوه اگر بخواهد اخراج کند و قرارداد را فسخ کند باید یکی دو ماه قبل به شما اطلاع بدهد و قطعا در فسخ یک جانبه قرارداد قانون شکنی کرده است.»

آقای زیباکلام گفت: «می‌خواهم نامه‌ای به وزیر کار بنویسم و رسما از دانشگاه آزاد به عنوان کارفرما که به طور یکجانبه قرارداد را فسخ و قانون شکنی کرده شکایت کنم. معمولا حقوق‌ها را آخر برج پرداخت می‌کنند بهمن ماه پرداخت نکردند و من متوجه شدم که اخراج‌ام کرده اند و قرارداد را فسخ کرده‌اند بودن اینکه شفاها یا کتبا بگویند که به شما نیاز نداریم و دیگر با شما همکاری نمی‌کنیم.»

او درعین حال گفت که تنها استاد دانشگاه آزاد نیست که به این شکل با او برخورد شده است. به گفته آقای زیباکلام «اخراج و تغییر وضعیت قراردادی اساتید علوم انسانی دانشگاه آزاد در راستای اسلامی کردن علوم انسانی و جایگزین کردن نگاه ایدئولوژی حکومت در علوم انسانی است اما چنین مساله‌ای پیش از این در کشورهای اروپای شرقی و چین شکست خورده و در ایران هم شکست خواهد خورد.»

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در خصوص اخراج یا لغو قرارداد اساتید علوم انسانی دانشگاه آزاد منتشر شده است. روزنامه شرق گزارش داده که با وجود تشکیل نشدن جلسات کمیته جذب دانشگاه آزاد، اساتید قراردادی این دانشگاه به صورت یک جانبه به عنوان حق‌التدریس اعلام شده‌اند و تنها در واحد علوم و تحقیقات، حدود ١٧٠ نفر از استادان با این وضعیت مواجه شده‌اند.

حسن اسدی‌زیدآبادی، عضو ادوار دفتر تحکیم وحدت در توئیتر خود نوشته است که برخی اساتید برجسته دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از جمله صادق زیبا کلام، محمد علی بهمئی، ابراهیم بیگ زاده، محمد قاری سید فاطمه و میرقاسم جعفر زاده اخراج شده‌اند.

روزنامه شرق نوشته است که به نظر می‌رسد که با این روش قصد دارند عده‌ای از استادان را تعدیل کنند و به جای آنها استادان جدیدی استخدام کنند.

به گفته اقای زیباکلام «روال دانشگاه آزاد این بود که از اساتید برجسته تر دانشگاه های دولتی که بازنشسته شده اند به عنوان پاره وقت استفاده می کرد بنابراین خیلی از اساتیدی که کنار گذاشته شدند جزو بهترین اساتید علوم سیاسی و حقوق به حساب می آیند.»

منبع:پژواک ایران