سه فعال دانشجویی در دادگاه انقلاب به ۹ سال زندان محکوم شدند

 

همزمان با بازداشت تعدادی از دانشجویان در روزهای گذشته، دادگاه انقلاب سه دانشجویی که پس از اعتراض‌های دی ماه بازداشت شده بودند را به ۹ سال زندان محکوم کرده است.

به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی کشور، دادگاه انقلاب لیلا حسین‌زاده دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران، را به شش سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرده است.

بر اساس این گزارش، همچنین سینا ربیعی دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور، و محسن حق‌شناس دانشجوی طراحی صحنه دانشگاه تهران نیز به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

این دانشجویان پس از اعتراض‌های دی ماه بازداشت شده بودند.

اتهامات این دانشجویان «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی» اعلام شده بود.

پس از اعتراض‌های دی ماه وزارت اطلاعات ایران بیش از ۱۰۰ فعال صنفی دانشجویی را بازداشت کرد که اکثر آنها دانشجوی دانشگاه تهران بودند.

در این زمینه فرید موسوی و محمود صادقی، نمایندگان تهران در مجلس، خبر داده بودند که عموم بازداشت‌ها به توصیف آنان «برای پیشگیری» بوده است.

این در حالی است که حقوقدانانی چون شیرین عبادی و نسرین ستوده اعلام کرده‌اند در ایران، قانونی برای بازداشت پیش از وقوع جرم و به قصد پیشگیری وجود ندارد.

محمود صادقی همچنین روز جمعه ۱۱ اسفند، از تشکیل پرونده قضایی برای حدود ۵۰ نفر از این دانشجویان خبر داده بود.

در همین زمینه، ۲۲ تشکل دانشجویی دانشکده‌های دانشگاه تهران روز چهارشنبه نهم اسفند در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم خبر داده بودند که شماری از این دانشجویان اکنون دوباره به دادگاه انقلاب احضار شده وبا اتهام‌های سنگینی مواجهند.

بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز در بیانیه‌ای اعتراضی اعلام کرده بودند که نسبت به صدور احکام قضایی و تشکیل پرونده‌هایی که منجر به «هرگونه گرفتاری و محرومیت و حبس» برای دانشجویان بازداشت‌شده شود، «حساس» خواهد ماند.

بازداشت دانشجویان پس از اعتراض‌های دی ماه نیز ادامه یافته است.

از جمله پریسا رفیعی دانشجوی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، روز ششم اسفند بازداشت شده و همچنان زندانی است.

سلطان‌علی رفیعی پدراین دانشجو، اعلام کرده که او از سوی نیروی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده اما هنوز محل نگهداری او مشخص نیست.

در همین حال مرضیه امیری، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیز از روز پنجشنبه ۱۷ اسفندماه در بازداشت است و به همراه برخی دیگر از زنان بازداشت شده در روز جهانی زن به بند عمومی زندان قرچک منتقل شده است.

حسن روحانی در تبلیغاتش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، وعده حذف ستاره دانشجویان،‌ بازگرداندن آنها و بازکردن فضای دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود.

با این حال درسال‌های گذشته ۹۲ تشکل دانشجویی، ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی و هشت هزار فعال دانشجویی، در نامه های جداگانه های به وجود«جَوّ ارعاب و تهدید» و فضای «امنیتی» در دانشگاه‌ها، به لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و «دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی» در برگزاری آنها اعتراض کرده‌اند.

پیشتر روزنامه «جامعه‌فردا» در گزارشی در روز نهم آذر، از ستاره دار شدن دست‌کم ۱۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در مهر ماه سال جاری خبر داده و نوشته بود که آنان با «پیغام نقص در پرونده» رو‌برو و از راهیابی به دانشگاه‌ها محروم شدند.

منبع:پژواک ایران