احکام سنگین زندان و ممنوع‌الخروجی برای سه فعال دانشجویی

 

سه فعال دانشجویی در ایران به مجموعا ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. دو تن از آنان همچنین حکم دو سال ممنوعیت خروج از کشور گرفته‌اند. این حکم‌ها پس از بازداشت شماری از دانشجویان در روزهای گذشته صادر شده است.

دادگاه انقلاب تهران برای سه دانشجویی که پس از اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته بازداشت شده بودند، احکام سنگین زندان صادر کرده است

تجمع دانشجویان در تهران در جریان اعتراضات دی‌ماه گذشته

دادگاه انقلاب تهران برای سه دانشجویی که پس از اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته بازداشت شده بودند، احکام سنگین زندان صادر کرده است. دو تن از این دانشجویان علاوه بر حبس، حکم ممنوعیت خروج از کشور نیز دریافت کرده‌اند.

به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور، لیلا حسن‌زاده، دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران، به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

طبق همین گزارش، سینا ربیعی، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و محسن حق‌شناس، دانشجوی طراحی صحنه همین دانشگاه، به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

اتهام این سه فعال دانشجویی "تبلیغ علیه نظام"، "اقدام علیه امنیت ملی" و "اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی" عنوان شده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

در جریان اعتراضات دی‌ماه گذشته بیش از ۱۰۰ فعال دانشجویی توسط وزارت اطلاعات و زیر عنوان "بازداشت‌های پیشگیرانه"" دستگیر شدند. این دانشجویان طیف‌هایی متفاوتی را شامل می‌شدند، اما به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، وجه اشتراک آنها "فعالیت در شورای صنفی، انتقاد به سیاست‌های خصوصی‌سازی و پولی‌سازی در دانشگاه‌ها و آموزش عالی، تبعیض جنسیتی و تلاش برای اتحاد فعالیت‌های دانشجویی با فعالیت‌های اعتراضی کارگران بوده است".

تداوم بازداشت دانشجویان

به گزارش سایت کلمه، در روزهای گذشته نیز تعدادی دانشجو بازداشت شده‌اند. از جمله پریسا رفیعی، دانشجوی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، روز ۶ اسفند بازداشت شده و همچنان در زندان است. به گفته سلطان‌علی رفیعی، پدر پریسا رفیعی، این دانشجو از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده، اما محل نگهداری او مشخص نیست.

مرضیه امیری، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز از پنجشنبه گذشته (۱۷ اسفند) در بازداشت است و به همراه برخی دیگر از زنان بازداشت‌شده در تجمع ۸ مارس، روز جهانی زن، به بند عمومی زندان قرچک منتقل شده است.

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز ۲۴ دی‌ماه از بازداشت ۱۱۰ دانشجو خبر داده و گفته بود که ۴۱ نفر از آنها دانشجویان دانشگاه تهران بوده‌اند که همگی با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. وضعیت بقیه دانشجویان بازداشتی، به‌خصوص بازداشت‌شدگان در دیگر دانشگاه‌های ایران، ناروشن است.

بیشتر بخوانید: محمود صادقی: برای ۵۰ دانشجوی بازداشتی پرونده تشکیل شده است

وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی مسئول بازداشت بیش از صد دانشجو، از جمله سه دانشجوی محکوم‌شده اخیر است. به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، روحانی «بنا بر وعده‌های انتخاباتی‌اش قرار بود به دنبال دانشگاه امن باشد و نه امنیتی، اما احکام عجولانه حبس و ممنوعیت خروج برای دانشجویان به صرف فعالیت در یک نهاد دانشجویی قانونی نشان می‌دهد صرف نظر از وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی، دولت حسن روحانی در سرکوب دانشجویان منتقد نه تنها تفاوتی با سایر دولت‌های تاکنونی جمهوری اسلامی نشان نداده، بلکه از نظر تعدد و دامنه دانشجویان بازداشت‌شده، روند سریع دادگاه و احکام صادرشده، از سایر دولت‌ها پیشی گرفته است».

  

منبع:پژواک ایران