در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۰۰ نفر در ایران اعدام شدند

بر اساس گزارش دو سازمان حقوق بشری، تعداد اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن کاهش چشمگیری داشته اما مجموع تعداد اعدام‌ها تغییر چندانی نکرده است.
default

 

بر اساس گزارش دو سازمان حقوق بشری، ۵۱۷ نفر در سال ۲۰۱۷ در ایران اعدام شده‌اند که حداقل ۱۰نفر این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

سازمان "حقوق بشر ایران" (IHR) و سازمان "باهم علیه حکم اعدام" (ECPM) در گزارشی که ۲۱ اسفند (۱۲ مارس) منتشر شده، می‌نویسند که تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۷ تنها ۱۳ مورد کمتر از سال پیش از آن بوده است.

به گفته این دو سازمان، ۷۹ درصد موارد اعدام‌ها از سوی منابع رسمی اعلام نشده‌اند. منابع رسمی در ایران، تنها اعدام ۱۱۱ نفر را در سال گذشته میلادی گزارش کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در ۱۲ سال گذشته کمترین تعداد اعدام با ۹۴ مورد مربوط به سال ۲۰۰۵ است. بیشترین تعداد اعدام نیز با ۹۷۲ مورد در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده است.

برای اولین بار در هشت سال گذشته صدور احکام اعدام در دادگاه‌های انقلاب از دادگاه‌های کیفری کمتر بود؛ ۲۶۳ حکم اعدام در دادگاه‌های کیفری و ۲۵۴ حکم در دادگاه‌های انقلاب.

کاهش اعدام متهمان پرونده‌های مواد مخدر

تعداد اعدام شدگان پرونده‌های مواد مخدر با ۶۵ نفر کاهش به ۲۳۱ نفر در سال ۲۰۱۷ رسیده که ۴۵ درصد از کل افراد اعدام شده را تشکیل می‌دهد.

این گزارش تصریح می‌کند که اصلاحات صورت گرفته در قانون مبارزه با مواد مخدر در کاهش تعداد اعدام‌ها تاثیر داشته است. در زمان بررسی این قانون در مجلس، قوه قضاییه ایران با توقف اجرای احکام اعدام تا تصویب نهایی این قانون موافقت نکرد.

بیشتر بخوانید: استقبال از چشم‌انداز کاهش اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران

"سازمان حقوق بشر ایران" تصریح می‌کند که از زمان تصویب این قانون در نوامبر ۲۰۱۷ تا فوریه ۲۰۱۸ هیچ گزارش اعدام مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر دریافت نکرده است.

افزایش اعدام متهمان "قتل عمد"

هرچند تعداد اعدام‌های پرونده‌های مواد مخدر نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش داشته، اما مجموع اعدام‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان نمی‌دهد. دلیل این اتفاق افزایش اعدام‌متهمان به "قتل عمد" است.

Iran Hinrichtung

کودکان نیز در مراسم اعدام در ملا عام حضور دارند

به گزارش سازمان‌های حقوق بشری ۲۴۰ نفر از اعدام شدگان در سال ۲۰۱۷ با اتهام "قتل عمد" روبرو بوده‌اند؛ ۹۸ نفر بیشتر از سال ۲۰۱۶ میلادی.

حداقل ۲۲۱ نفر از افراد محکوم به اعدام توسط خانواده و یا بستگان مقتول بخشیده شده‌اند و از مجازات مرگ رهایی یافته‌اند.

اعدام  نوجوانان و اجرای احکام در ملا عام

به گفته "سازمان حقوق بشر ایران" اعدام افراد زیر ۱۸ سال در سال گذشته میلادی ادامه داشته است. حداقل پنج نوجوان در این سال اعدام شده‌اند. چهار نفر از متهمان به علت "قتل عمد" و یک نفر در رابطه با قاچاق مواد مخدر مجازات شده‌اند.

اعدام افراد زیر ۱۸ سال در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه داشته و حداقل در ژانویه این سال ۳ نوجوان اعدام شده‌اند.

بیشتر بخوانید: در ایران در یک ماه سه متهم زیر ۱۸ سال اعدام شدند

این گزارش تصریح می‌کند که در سال میلادی گذشته ۳۱ مورد از اجرای مجازات اعدام در مقابل صدها تن از شهروندان و از جمله کودکان صورت گرفته است. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۶ تنها دو مورد کاهش نشان می‌دهد.

از این تعداد ۵۸ درصد متهم به قتل، ۲۹ درصد متهم به تجاوز و ۱۳ درصد با عنوان محاربه و مفسد فی الارض اعدام شده‌اند.

بیشترین تعداد اعدام در ملاءعام در استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی (هر کدام چهار مورد) صورت گرفته است.

منبع:پژواک ایران