۶۸ سال زندان برای ۱۱ نفر در مشهد «به اتهام آتش‌زدن مساجد و اموال عمومی»

 
 
حسن حیدری، معاون دادستان مشهد، این افراد را از اعضای گروه‌های به گفته او، «معاند» معرفی کرده است.
حسن حیدری، معاون دادستان مشهد، این افراد را از اعضای گروه‌های به گفته او، «معاند» معرفی کرده است.

معاون دادستان مشهد اعلام کرد برای ۱۱ عضو گروه «ری‌استارت» جمعا ۶۸ سال زندان حکم صادر شده که از جمله آنها حکم ۱۴ سال زندان برای یک زن ۳۷ ساله و حکم ۱۱ سال زندان برای دو مرد است.

اتهام پنج نفر از این افراد «حمله» به دو مسجد در شهر مشهد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن حیدری معاون دادستان مشهد روز دوشنبه ۲۱ اسفند خبر داد برای ۱۱ نفر از اعضای گروه «ری استارت» و به گفته او، «گروه‌های معاند» حکم زندان صادر شده است.

وی اعلام کرد یک زن ۳۷ ساله و یک مرد ۴۱ ساله که پیش از این با یکدیگر زندگی می‌کردند و طلاق گرفته بودند، به اتهام «آتش زدن» درِ مسجد الغدیر در خیابان ثمانه مشهد بازداشت شده‌اند.

به گفته آقای حیدری، این زن به اتهام «عضویت در گروه‌های معاند نظام» به پنج سال زندان، به اتهام «توهین به مقدسات از طریق آتش‌زدن درِ مسجد» به پنج سال زندان، به اتهام «تخریب اموال عمومی» به سه سال زندان و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال زندان محکوم شده است.

آقای حیدری همچنین گفت که مرد متهم نیز به اتهام «معاونت در توهین به مقدسات از طریق آتش زدن درِ مسجد» به دو سال زندان، به اتهام «معاونت در عضویت گروه‌های معاند نظام» به دو سال زندان، به اتهام «معاونت در فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به شش ماه زندان و به اتهام نگهداری ۳۹ فشنگ به شش ماه زندان محکوم شده است.

معاون دادستان مشهد همچنین گفت که خودرو سوناتا و گوشی تلفن همراه متهمان نیز «که هنگام ارتکاب جرم مورد استفاده قرار گرفته بود، به نفع دولت ضبط شد».

این زن در مجموع به ۱۴سال زندان و این مرد به پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

معاون دادستان مشهد به حکمی که این دو نفر باید تحمل کنند و نحوه اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی درباره آنان اشاره‌ای نکرده‌است.

بر پایه ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که جرایم فرد بیشتر از یک مورد باشد، تنها حکمی در نظر گرفته می‌شود که بالاترین میزان مجازات است.

معاون دادستان مشهد همچنین خبر داد که دراین پرونده مرد جوان دیگری نیز به دلیل «آتش زدن درِ مسجد امام هادی» با اتهامات مشابه به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

به گفته آقای حیدری، یک مرد ۲۶ ساله نیز همراه با همسر ۲۱ ساله‌اش به اتهام «آتش زدن پرده مسجد امام هادی» بازداشت شده‌اند که این مرد به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، همسر ۲۱ ساله این مرد نیز به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار فیلم» به یک سال زندان محکوم شده است.

به گفته آقای حیدری، همچنین دو جوان ۱۹ و ۲۰ ساله در مشهد و یک فرد در سبزوار با اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه معاند» هر کدام به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

وی همچنین گفت که یک جوان ۲۶ ساله به اتهام شعارنویسی و یک جوان ۳۸ ساله به دلیل انتشار فیلم «از عزاداری‌های نامتعارف و خشن و انتشار آن» هر کدام به یک سال زندان محکوم شده‌اند.

معاون دادستان مشهد همچنین گفت که یک زن جوان به دلیل ارتباط با «سازمان نفاق» و «ارسال فیلم» به شبکه‌های ماهواره‌ای به شش سال زندان محکوم شده است.

مقامات جمهوری اسلامی معمولا از سازمان مجاهدین خلق با عنوان «منافقین» نام می‌برند. آنها برخی مواقع این عبارت را در مورد دیگر گروه‌های مخالف نیز به کار می‌برند.

برای این ۱۱ نفر در مجموع ۶۸ سال حکم زندان صادر شده است.

معاون دادستان مشهد شواهدی درباره ارتباط این افراد با گروه «ری استارت» و یا دیگر گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی بیان نکرده است.

در ماه‌های گذشته نیز مقامات انتظامی ایران از دستگیری افرادی به اتهام حمله به تعدادی از مراکز از جمله مساجد و بانک‌ها خبر داده و بدون ارائه شواهدی مدعی شده‌اند که آنان عضو گروه «ری استارت» هستند.

محمد حسینی، مجری سابق برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و کمدین که از چند سال پیش در خارج از کشور زندگی می‌کند، با تشکیل کمپینی با عنوان «ری‌استارت» خواستار حمله به مراکزی چون بانک‌ها، مساجد و پایگاه‌های بسیج شده‌ است.

وی هدف از این اقدامات را تلاش برای تغییر رژیم جمهوری اسلامی اعلام کرده‌ است.

یک شهروند ساکن اهواز به ۱۱ سال زندان محکوم شد

در همین حال، سایت «کلمه» خبر داد که رضا عچرش، ۳۳ ساله با حکم شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی زارع به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

وب سایت هرانا نیز اعلام کرد که این شهروند عرب ساکن اهواز به اتهام‌های «جاسوسی»، «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

این سایت بدون اشاره به عدد دقیق اعلام کرد که بخشی از این حکم تعلیقی است.

رضا عچرش در مردادماه ۹۵ بازداشت شد و همچنان زندانی است. در گزارش‌ها به دلیل بازداشت آقای عچرس اشاره نشده است.

منبع:پژواک ایران