زیباکلام به ۱۸ماه زندان محکوم شد + فایل صوتی

 

zibakalam_031318.jpgدویچه وله - صادق زیباکلام، استاد دانشگاه به دلیل مصاحبه‌ای که در جریان اعتراضات دی ماه با دویچه‌وله انجام داده بود، به ۱۸ ماه حبس محکوم شده است. او مجددا با دویچه‌وله مصاحبه کرد و گفت به این حکم اعتراض خواهد کرد.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه به دلیل مصاحبه‌ای که در دی ماه با دویچه‌وله فارسی انجام داده بود، طی حکمی از سوی قاضی صلواتی به ۱۸ماه زندان و دوسال محرومیت از تمامی حقوق اجتماعی-سیاسی و فعالیت در مطبوعات، گفت‌وگو با رسانه‌ها و هرگونه فعالیت در فضای مجازی محکوم شده است.

بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، حداکثر مجازات برای تبلیغ علیه نظام سه ماه تا یک سال حبس است اما به گفته زیباکلام قاضی صلواتی به دلیل "سوءسابقه" شش ماه حبس اضافه بر اشد مجازات برای او در نظر گرفته است.

زیباکلام پس از صدور این حکم مجددا با دویچه‌وله گفت‌وگو و تصریح کرد که در حکمش از سایت دویچه‌وله به عنوان "یک سایت ضدانقلاب و معاند" نام برده شده و مصاحبه او با دویچه‌وله "تبلیغ علیه نظام، سعی در تضعیف نظام و تلاش برای مخدوش کردن چهره نظام"
عنوان شده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

زیباکلام در مصاحبه‌اش با دویچه‌وله که در جریان اعتراضات دی ماه صورت گرفت، از جمله گفته بود که معترضان پرخاشگرتر و عصیانگرتر شده‌اند. او به قاضی دادگاه گفته اینها همان حرف‌هایی است که وزیر کشور هم می‌زند.

زیباکلام همچنین به دویچه‌وله گفته بود چنانچه رفراندومی در ایران برگزار شود، بیش از ۷۰ درصد مردم به جمهوری اسلامی "نه" خواهند گفت.

او در مصاحبه مجدد با دویچه‌وله می‌گوید بر فرض که اصلا گفته باشد نه ۷۰ درصد بلکه همه مردم به جمهوری اسلامی نه خواهند گفت اما آیا این چیزی است که یک استاد دانشگاه را به خاطرش ۱۸ ماه به زندان بیندازند؟

زیباکلام اخیرا نیز از ادامه تدریس در دانشگاه آزاد محروم شد و قراردادش با این دانشگاه تمدید نشد. او اما این دو موضوع را بی‌ارتباط با یکدیگر می‌داند و تاکید می‌کند که امیدوار است نظام جمهوری اسلامی به جایی نرسیده باشد که هیچ اعتراض و انتقادی را برنتابد.

حکم اخیر دادگاه قابل تجدیدنظرخواهی است و زیباکلام تصریح می‌کند که قطعا به این حکم اعتراض خواهد کرد.

زیباکلام یک بار دیگر نیز در مهرماه به دلیل اظهاراتش درباره استقلال قوه قضائيه در گفت‌وگو با دویچه‌وله به دادگاه احضار شده بود.

منبع:پژواک ایران