PEZHVAKEIRAN.COM صدور کیفرخواست برای ۴۳ شرکت‌کننده در اعتراضات کرمانشاه
 

صدور کیفرخواست برای ۴۳ شرکت‌کننده در اعتراضات کرمانشاه

 
برای ۴۳ نفر از "عاملان" اعتراضات خیابانی دی‌ماه گذشته در کرمانشاه کیفرخواست صادر شده و پرونده آنها به دادگاه رفته است. به گفته دادستان انقلاب کرمانشاه، "تاثیرپذیری" این افراد از فضای مجازی "زیاد" بوده است.

محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه، روز چهارشنبه (۸ فروردین/ ۲۸ مارس) از صدور "قرار نهایی و کیفرخواست" برای ۴۳ نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته (۱۳۹۶) در این استان و ارسال پرونده آنان به دادگاه جهت رسیدگی خبر داد. او این افراد را "عاملان آشوب‌های خیابانی" نامید.

دادستان استان کرمانشاه افزود: «تاثیرپذیری این افراد به حسب شرایط سنی از فضای مجازی زیاد بوده است و ویژگی شاخص آن‌ها رفتار هیجانی و احساسی به جای کنش منطقی است».

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، اواخر اسفندماه گذشته از صدور ۱۷۵ کیفرخواست و ۲۱ دادنامه برای بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه خبر داده بود.

اعتراض‌های خیابانی در ایران روز ۷ دی‌ماه ابتدا در مشهد و با شعارهایی علیه حسن روحانی و دولت او آغاز شد، اما به سرعت سراسر کشور را فرا گرفت و کل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد. تظاهرکنندگان در حدود ۱۰۰ شهر کوچک و بزرگ ایران شعارهایی را علیه مقام‌های درجه اول جمهوری اسلامی، همچون رئیس جمهوری، رئیس قوه قضائیه و رهبر جمهوری اسلامی، سر دادند.

دادستان کرمانشاه در سخنان امروز خود در عین اذعان به اینکه "عدم تحقق خواسته‌های مردم در حوزه اقتصادی" بستر "بخشی از نارضایتی‌ها" بوده، گفت ، اعتراضات "به سرعت به سمت رفتار‌های ساختارشکنانه هدایت" شده، اما توسط دستگاه قضایی و نیرو‌های امنیتی ایران "به خوبی مدیریت" شده است.

بیشتر بخوانید:  دادستان تهران: صدور کیفرخواست برای ۹۵ نفر از معترضان

محمدحسین صادقی همچنین گفت که تعداد پرونده‌هایی قضایی مرتبط با اعتراضات در استان کرمانشاه "زیاد نبوده" و "عمده" دستگیرشدگان "از روی ناآگاهی وارد ماجرا شده" و با اخذ تعهد آزاد شده‌اند.

هزاران بازداشتی در پی اعتراض‌ها

در جریان اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته نزدیک به ۵ هزار نفر بازداشت و دست‌کم ۲۵ نفر کشته شدند. مرگ دست‌کم دو بازداشت‌شده نیز در زندان‌های ایران تأیید شد، اما مسئولان جمهوری اسلامی دلیل مرگ آنان را "خودکشی" اعلام کردند. این دو سینا قنبری و وحید حیدری بودند که به ترتیب در زندان اوین و بازداشتگاهی در اراک جان خود را از دست دادند.

علاوه بر این دو نفر، دلیل مرگ قربانیانی چون شهاب ابطحی‌زاده در اراک، محسن عادلی در دزفول و سارو قهرمانی و کیانوش زندی در سنندج هنوز توسط بازرسان مستقل روشن نشده است. به ادعای مسئولان قضایی و مقام‌های انتظامی و امنیتی ایران، مرگ این افراد بی‌ارتباط با اعتراض‌های اخیر بوده است.

منبع:پژواک ایران