بروکینگز تحلیل کرد ۵ گزینه دشوار ترامپ در سوریه

 
 
آیا آمریکا به مستقر کردن تعداد زیادی از نیرو ادامه خواهد داد، اگر چنین کند، چه تعدادی مستقر خواهد کرد؟ این مسئله قبل از آخرین حمله شیمایی، بحث داغی بود و ترامپ با مشاوران ارشدش مخالفت کرده بود. برای شکل دادن به اوضاع بر روی زمین، محدود کردن نفوذ ایران و داشتن کرسی در میز، آمریکا نیاز دارد تا سرمایه‌گذاری بیشتری کند. اما بدون یک طرح بلندمدت، معلوم نیست که چه کرسی‌ای در میز به دست خواهد آورد. حتی چند هزار سرباز هم شاید برای شکل‌دهی حقیقی به اوضاع کافی نخواهد بود.
 
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
 
 
فرارو- ترامپ برای اقدام علیه سوریه با شرایط دشواری مواجه است.

به گزارش فرارو، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در توئیتی ضمن هشدار به روسیه، اعلام کرد موشک‌های کشورش به سوریه می‌آیند. این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، توجه ناظران و رسانه‌ها را جلب کرد. اندیشکده بروکینگز طی یادداشتی به قلم دانیل بایمن، پژوهشگر ارشد سیاست خارجی، ضمن بررسی حمله احتمالی آمریکا به سوریه، به پنج گزینه دشوار ترامپ در سوریه پرداخت.

بایمن خواستار این شد که اگر آمریکا به سوریه حمله کند، این حمله باید بخشی از یک راهبرد گسترده‌تر باشد.

به گفته این کارشناس ترامپ با پنج گزینه سخت در سوریه مواجه است که به شرح زیر است:

۱- آیا آمریکا پیروزی بشار اسد را قبول می‌کند؟ پس از اینکه در سال ۲۰۱۱ نزاع در سوریه آغاز شد، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، اعلام کرد اسد باید کناره‌گیری کند. با این حال، نظام سوریه با کمک روسیه و ایران، توانست کنترل بسیاری از مناطق کشور را بدست گرفت. او احتمالا تا سال‌ها در قدرت باقی خواهد ماند. به گفته بایمن این واقعیت چشم‌انداز هر گونه راه حل سیاسی را محدود می‌کند.

۲- کُرد‌های سوریه یا ترکیه؟ آمریکا برای مبارزه با داعش به طور نزدیک با یک گروهی از کرُدهای سوریه کار کرد. اما ترکیه که شدیدا با هر گونه قدرت کُرد‌های سوریه مخالف کرده، یک متحد عضو ناتو و یک قدرت منطقه‌ای است. علاوه بر این، آنکارا که به صورت مداوم از دمکراسی به سمت دیکتاتوری می‌رود و با مسکو گرم رفته، این گزینه را سخت‌تر می‌کند. تاریخ نشان می‌دهد که آمریکا مجددا کُرد‌ها را خواهد فروخت. کار کردن با هر دو –کرد‌ها و ترکیه- دشوار و شاید غیرممکن خواهد بود.

۳- آیا آمریکا به مستقر کردن تعداد زیادی از نیرو ادامه خواهد داد، اگر چنین کند، چه تعدادی مستقر خواهد کرد؟ این مسئله قبل از آخرین حمله شیمایی، بحث داغی بود و ترامپ با مشاوران ارشدش مخالفت کرده بود. برای شکل دادن به اوضاع بر روی زمین، محدود کردن نفوذ ایران و داشتن کرسی در میز، آمریکا نیاز دارد تا سرمایه‌گذاری بیشتری کند. اما بدون یک طرح بلندمدت، معلوم نیست که چه کرسی‌ای در میز به دست خواهد آورد. حتی چند هزار سرباز هم شاید برای شکل‌دهی حقیقی به اوضاع کافی نخواهد بود.

۴- آمریکا چقدر با روسیه مقابله کند؟ روسیه نقش فعالی در سوریه ایفا کرده است. اکنون ادعا می‌کند که به عنوان سپری برای سوریه در برابر پاسخ آمریکا عمل می‌کند. ترامپ با اینکه تقریبا همه متحدان آمریکا را از کشورش دور کرده، اما از مقابله با روسیه اجتناب کرده است. با این حال، اقدام علیه اسد بدون اصطکاک با روسیه دشوار است.

۵- آیا آمریکا گسترده شدن نزاع را مدیریت خواهد کرد؟ جنگ داخلی سوریه و دشمنی وخیم ایران و عربستان بر جنگ در یمن، نزاع سیاسی لبنان و دیگر مشکلات منطقه‌ای تاثیر می‌گذارد. آمریکا در سابق سعی کرده برای مدیریت اوضاع با متحدان این کشورکار کند و اختلافات میان آن‌ها را کم کند. ترامپ این نقش را رها کرده است. با این حال، اتخاذ موضع جدی در قبال سوریه، مستلزم یک سیاست منطقه‌ای و تمرکز بر سوریه است.

منبع:پژواک ایران