دست‌کم ۱۲ زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی‌شهر (گوهردشت) کرج برای طی تشریفات اجرای حکم‌شان به انفرادی منتقل شده‌اند. افراد، نهادها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر نگرانند حکم اعدام این افراد روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه اجرا شود.

عکس از آرشیو

سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده است که در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، دوم و سوم اردیبهشت ۹۷، حداقل ۱۲ زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی‌شهر، برای اجرای حکم به انفرادی‌ منتقل شده‌اند.

گفته می‌شود در میان این افراد دو زندانی هم هستند که از زندان‌های دیگر برای اجرای حکم به زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌اند: یک زندانی افغانستانی به نام امیر خلیلی از زندان قزل‌حصار) و یک زندانی به نام امیر احمدی از زندان خورین ورامین.

سازمان حقوق بشر ایران اسامی شمار دیگری از محکومان به اعدام منتقل شده به سلول‌های انفرادی زندان رجایی‌شهر را نیز منتشر کرده است: جواد سهرابی، ایمان حسینی‌مقدم، علی معصومی، احمد ثابت‌احمدی، امرالله اژدر، محمدرضا خراط‌ها. این افراد همگی در زندان رجایی‌شهر در حبس بوده‌اند.

بر اساس خبرها و گزارش‌های منتشر شده، به غیر از ایمان حسینی‌مقدم که به اتهام «افساد فی‌الارض» به دلیل تجاوز جنسی به اعدام محکوم شده و خود این اتهام را رد می‌کند، حکم اعدام بقیه محکومان به اتهام قتل عمد صادر شده است.

احکام اعدام در زندان رجایی‌شهر معمولا سحرگاه روزهای چهارشنبه اجرا می‌شوند و از این رو بیم آن می‌رود که این زندانیان روز پنجم اردیبهشت به دار آویخته شوند.

در روزهای پایانی فروردین ماه و اولین روزهای اردیبهشت، موج تازه‌ای از اعدام‌ها در ایران آغاز شده است. بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی منابع مختلف حقوق بشری در پنج روز گذشته دست‌کم ۱۵ نفر در زندان‌‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.

کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام گزارش کرده است که صبح روز گذشته ۹ زندانی در زندان‌های ارومیه، کرمانشاه و ایلام اعدام شده‌اند: «دوشنبه سوم اردیبهشت حکم اعدام پنج زندانی به اتهام قتل در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد. این زندانیان روز یک‌شنبه دوم اردیبهشت به قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل شده بودند. همچنین در همین روز سه زندانی در کرمانشاه و یک زندانی هم در ایلام به دار آویخته شدند. اعدام این زندانیان تاکنون از سوی رسانه‌های رسمی اعلام نشده است.»

سازمان حقوق بشر ایران اما نسبت به آغاز این موج جدید از اعدام‌ها هشدار داده و آن را برای ایجاد وحشت در جامعه در مقابل نافرمانی مدنی دانسته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل از شمار اعدام‌ها در نقاط مختلف جهان، ۵۱ درصد اعدام‌های انجام شده در سال ۲۰۱۷ -صرف‌نظر از چین- در ایران انجام شده است: بیش از ۵۰ درصد اعدام‌های جهان در سال ۲۰۱۷ در ایران اتفاق افتاد

رها بحرینی، حقوقدان و پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در امور ایران پیشتر در همین زمینه به زمانه گفته است: «این خیلی دردناک است که ایران تا این حد از پیشرفت‌هایی که در حوزه اعدام در سطح جهان صورت می‌گیرد، عقب افتاده. این در حالی است که گزارش سالانه عفو بین‌الملل با اشاره به روند جهانی کاهش اعدام و تحولات مثبتی که به‌خصوص در منطقه جنوب صحرای آفریقا اتفاق افتاده، در کل تصویر مثبت و امیدوارکننده‌ای از وضعیت اعدام در جهان نشان می‌دهد و در واقع به وضوح نشان می‌دهد اکثر کشورهای جهان دارند این مجازات را کنار می‌‌گذارند و به تاریخ می‌سپارند.»