PEZHVAKEIRAN.COM بازداشت ۴۸ساعته مریم شریعتمداری توسط اطلاعات سپاه
 

بازداشت ۴۸ساعته مریم شریعتمداری توسط اطلاعات سپاه

 

 مریم شریعتمداری خبرسازترین دختر خیابان انقلاب است. او 32 ساله و دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر است


 

مریم شریعتمداری، یکی از دختران خیابان انقلاب که توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، ظهر امروز آزاد شد.

روز چهارشنبه مریم شریعتمداری از دختران؛ خیابان انقلاب و مادرش؛ میترا جمشیدی‌پور راهی شاه عبدالعظیم می‌شوند تا در تجمع مسالمت آمیزی که قرار بود برای ادای احترام به پیکر رضا شاه برگزار شود، شرکت کنند.

این تجمع در پی پیدا شدن یک جسد مومیایی در نزدیکی حرم عبدالعظیم شکل گرفت. جسدی که احتمال می‌دهند پیکر مومیایی شده رضاشاه باشد. نیروی انتظامی اما مانع برگزاری تجمع می‌شود و عده‌ای از شرکت‌کنندگان در این تجمع را بازداشت می‌کند. میترا جمشیدی‌پور؛ مادر مریم به ایران وایر می‌گوید: «حدود ساعت شش بعداز ظهر در صحن حرم عبدالعظیم بودیم که دیدیم سر و صدا می‌آید. دختری داد می‌زد و می‌گفت ولم کنید. می‌خواستند او را بازداشت کنند. مریم هم جلو رفت. جمعیت جمع شدند و عده‌ای را بازداشت کردند. مریم هم که جلو رفته بود، بازداشت شد.»

 به گفته او بازداشت شدگان در صحن نگهداری می‌شدند و نیروی انتظامی پس از اخذ تعهد آن‌ها را آزاد می‌کرده: «ساعت یازده شب بود و تقریبا همگی آزاد شده بودند. مریم هم آزاد شد. ما می‌خواستیم آژانس بگیریم و به خانه برویم که یک دفعه گروهی به ما حمله کردند، بدون این‌که خودشان را معرفی کنند، می‌خواستند ما را به زور سوار ماشین کنند.»

چند لحظه مکث می‌کند و می‌گوید: «یادآوری‌اش هم حالم را بد می‌کند. مریم مقاومت می‌کرد و یک مرد قوی هیکل به او لگد می‌زد و موهایش را می‌کشید. خلاصه ما را سوار کردند. چشم بند زدند و بعد وسط راه ما را از هم جدا کردند، گفتند ما می‌خواهیم جداگانه با شما حرف بزنیم.»

او اصرار می‌کند که می‌خواهد کنار دخترش باشد اما ماموران قبول نمی‌کنند: «چند دقیقه بعد از این که ما را از هم جدا کردند، گوشه‌ای نگه داشتند، گفتند شما پیاده شو، ما باید برای انجام کاری با هم مشورت کنیم. من از ماشین پیاده شدم. چند دقیقه‌ای منتظر شدم و بعد از چند دقیقه دیدم هیچ سر و صدایی نیست. متوجه شدم رفته‌اند.»

به گفته میترا جمشیدی پور او را ساعت یک ونیم نصف شب و در یک مسیر پرت رها کرده بودند: «هیچ‌کس نبود و من اصلا نمی‌دانستم کجا هستم. شانس آوردم که یکنفر با موتور رد می‌شد از او خواهش کردم تا مرا به یک آژانس برساند. ساعت از سه شب گذشته بود که به خانه رسیدم. ولی همه این‌ها یک طرف، این که نمی‌دانستم چه کسانی بچه‌ام را برده‌اند، از همه بدتر بود.»

او صبح روز بعد دوباره راهی شهرری می‌شود: «کلانتری‌ها می‌گفتند نهاد بازداشت‌کننده مربوط به نیروی انتظامی نیست. ما همه را همان شب آزاد کردیم و اصلا خبر نداریم این برخوردها از طرف چه کسانی بوده.»

او خسته و درمانده به خانه برمی‌گردد و متوجه می‌شود ماموران امنیتی همراه دخترش در خانه مشغول تفتیش وسایل هستند: «سه مرد و یک زن مریم را آورده بودند. لپ‌تاپ‌ها، چند فلش و موبایل مریم را  که دست من بود، بردند.» آن‌ها به مادر مریم می‌گویند که دخترش توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده و به بازداشتگاه اوین منتقل می‌شود.

مریم شریعتمداری خبرسازترین دختر خیابان انقلاب است. او 32 ساله و دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر است، مریم روز چهارم اسفندماه 96 از یکی از سکوهای پست برق خیابان انقلاب بالارفت و در اعتراض به حجاب اجباری شال خود را روی دست گرفت و آن را تکان داد. او با خشونت پلیس از روی سکوی خیابان انقلاب به پایین پرتاب شد و از ناحیه قوزک پا آسیب دید. او را از زندان به بیمارستان منتقل کردند و پس از جراحی دوباره به زندان بازگردانند. ویدئوی برخورد مامور پلیس با مریم شریعتمداری بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و انتقادهای تندی علیه پلیس مطرح شد، از جمله از سوی برخی مقام های دولت.

مریم شریعتمداری 16 اسفندماه با وثیقه پنجاه میلیونی آزاد شد. او پس از آزادی در توییتر، صفحه‌ای با نام خودش راه‌اندازی کرد و به یکی از کاربران فعال این شبکه تبدیل شد. بیست و ششم اسفندماه اما او در پستی با هشتگ «انقدر_وقیحانه» عکسی از پاکتی با تعدادی ایران‌چک ۵۰ هزار تومانی منتشر کرد و گلایه کرد بسته‌ای به عنوان هدیه با واسطه از طرف زهرا رهنورد، دریافت کرده است. این موضوع به یکی از داغ‌ترین موضوعات شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. زهرا موسوی، دختر زهرا رهنورد ارسال این هدیه از طرف مادرش را تکذیب کرد اما خبرنگاری که واسطه رساندن این هدیه بود در توئیترش توضیح داد که دو فعال سیاسی شناخته شده این بسته را به او داده‌اند تا به مریم شریعتمداری برساند. او نوشت که فعالین به نام و نیت محصورین این هدایا را داده‌اند. مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب هم گفت عیدی دادن به زندانیان سیاسی و مدنی و خانواده‌های آنها چند سال است که رسم شده است و افرادی که هدیه می دهند به نام بزرگان این کار را می کنند. کاربران حزب اللهی با استناد به توئیت مریم می‌گفتند این رویداد، نشانه‌ درستی حرف رهبر جمهوری اسلامی است که گفته بود شاید برخی معترضان به حجاب اجباری پول گرفته‌اند و برخی مخالفان جمهوری اسلامی هم این اتفاق را یک نقشه حساب شده از سوی اصلاح طلبان برای خریدن دختران انقلاب می دانستند. عده‌ای هم معتقد بودند که مریم نباید این موضوع را علنی می‌کرد و باعث به وجودآمدن این شبهه می‌شد. طبق معمول گفتگوهای توییتری هم کسی نتوانست کسی را قانع کند و ماجرا به ویژه درباره پاکت پول هنوز ادامه دارد.

حکم مریم شریعتمداری برای اعتراض به حجاب اجباری اما ۷فروردین 97 صادر شد. او توسط دادگاه کیفری استان تهران به اتهام «تشویق به فساد از طریق کشف حجاب» و «تشویق زنان و دختران به برداشتن روسری» به یک ‌سال حبس تعزیری محکوم شده است. حکم او هنوز اجرا نشده بود ولی این بار او به بهانه ای دیگر دوباره بازداشت و پس از دو روز آزاد شد.

منبع:پژواک ایران