تفهیم اتهام سب النبی به یک فعال تلگرامی، شش ماه پس از بازداشت توسط سپاه

 

حمیدرضا امینی پس از یک دوره اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده بود.
حمیدرضا امینی پس از یک دوره اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده بود.

گزارش ها حاکی از آن است که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی قصد دارد یک فعال پیام رسان تلگرام را به اتهام عقیدتی «سب النبی» محاکمه کند که مجازات آن می تواند اعدام باشد.

کمپین حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه روز چهارشنبه ۱۶ خرداد گزارش داد که حمیدرضا امینی که در تلگرام با نام «آریوبرزن» فعالیت میکرد، پس از شش ماه بازداشت موقت و جابجایی بین زندان فشافویه و زندان اوین، قرار است اوایل تیرماه محاکمه شود.

بر اساس این گزارش، آقای امینی پس از بازداشت توسط سازمان اطلاعات سپاه به بند دو الف زندان اوین منتقل شد، در دوران بازجویی در سلول انفرادی نگهداری می شد و به وکیل نیز دسترسی نداشت.

در بخشی از گزارش آمده است که این تعمیرکار موبایل ۴۷ ساله «به دلیل گرداندن چند کانال و گروه تلگرامی بازداشت شد و اتهاماتی از جمله تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و سب النبی به او تفهیم شده و که قرار است چهارم تیرماه برای آن محاکمه شود.»

آقای امنیتی که دو فرزند پسر دارد در مدت بازداشت بارها در اعتراض با وضعیت خود، از جمله انتقال از اوین به زندان فشافویه، دست به اعتصاب غذا زد و به بیمارستان منتقل شد. حال قرار است حدود دو هفته دیگر به اتهام سب النبی محاکمه شود. این اتهام که به توهین به پیامبر و دختر او مربوط می شود که در صورت اثبات می‌توان حکم اعدام در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، وبسایت هرانا که اخبار حقوق بشر در ایران را منتشر می کند در گزارشی نوشت که با درخواست آزادی مشروط علیرضا توکلی، محمد مهاجر و محمدمهدی زمان صالح، سه فعال تلگرامی که از سال ۹۵ در زندان اوین محبوس هستند با دخالت وزارت اطلاعات از سوی مراجع قضایی مخالفت شد. این افراد به عنوان زندانیان عقیدتی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم هستند.

دستگاه های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران به دلیل سانسور و فیلترینگ فضای مجازی و برخورد با فعالان این حوزه، بارها از سوی نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر و وزارت خارجه آمریکا محکوم شده اند.

دولت ایران ماه گذشته در پی یک حکم قضایی دسترسی به تلگرام را به طور کامل مسدود کرد. پیش از آن، سازمان اطلاعات سپاه، برخورد با فعالان در تلگرام را از حدود دو سال پیش آغاز کرده بود.

منبع:پژواک ایران