PEZHVAKEIRAN.COM عفو بین الملل: یک نوجوان محکوم به قتل در قم اعدام شد
 

عفو بین الملل: یک نوجوان محکوم به قتل در قم اعدام شد

 

فعالان حقوق بشر ایران از اعدام یک نوجوان محکوم به قتل عمدی در شهر قم خبر داده اند. یک شعبه دیوان عالی کشور تایید کرده بود که متهم در سن ۱۴ سالگی "دارای رشد و کمال عقلی" بوده است.

رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین الملل در لندن به بی بی سی فارسی می گوید که ابوالفضل چزانی شراهی روز چهارشنبه (۶ تیر) در زندان قم اعدام شده است. ابوالفضل چزانی شراهی در ۱۴ سالگی در یک نزاع مهدی قاسمی را به ضرب چاقو کشته بود.

بنا بر اسناد قضایی پرونده، شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۳ حکم اعدام را تایید کرد؛ در حکم به نظر کمیسیون پزشکی قانونی استناد شده که تشخیص داده بود متهم در زمان وقوع قتل "دارای رشد و کمال عقلی و قدرت درک ماهیت عمل انجام شده می باشد."

این در حالیست که یک دادیار دیوان عالی در مرحله تجدید نظر تشخیص داده بود که متهم "گرچه دارای بلوغ شرعی است، بلوغ و رشد عقلی او مورد تردید است."

خانم بحرینی می گوید که این نوجوان در ظرف چهار سال گذشته چهار بار پای چوبه دار برده شده بود.

ایران، پاکستان، عربستان سعودی و یمن از معدود کشورهایی هستند که نوجوانان محکوم به قتل را اعدام می کنند.

بخشی از حکم دیوان عالی در این پرونده

 

ایران به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته که چنین اعدام هایی را ممنوع اعلام کرده است.

ایران در سال ۱۳۷۲ رسما این کنوانسیون را پذیرفت؛ مشروط بر آن که مفاد آن در هر مورد و هر زمان در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد از طرف دولت این کشور "لازم‌الرعایه" نباشد.

اصلاحیه‌های قانون جزایی ایران اعدام کودکان مجرم را برای گروه‌های خاصی از جرایم از جمله مواد مخدر ممنوع می‌کند.

ایران به همراه چین و عربستان سعودی بالاترین تعداد اعدام ها را در جهان دارند. مقامات ارشد جمهوری اسلامی بر اجرای حکم اعدام تاکید دارند.

در پی اعتراضات کم سابقه در بازار تهران، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران اخیرا "برهم زنندگان ثبات اقتصادی" را به مجازات اعدام تهدید کرد.

صادق لاریجانی چند سال پیش هم با انتقاد از مخالفت‌‌ ها با اعدام گفته بود: "مخالفت با اعدام، در واقع مخالفت با حکم اسلام است زیرا قصاص نص قرآن کریم است."

 

منبع:پژواک ایران