حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی که به اتهام ارتکاب قتل در ۱۴ سالگی به قصاص محکوم شده بود، سحرگاه روز چهارشنبه ۶ تیر در زندان قم به اجرا گذاشته شد. خبر اعدام ابوالفضل چزانی از سوی منابع رسمی اعلام نشده و به این ترتیب این اعدام در زمره «اعدام‌های مخفیانه» به شمار می‌رود.

عکس از آرشیو

این جوان ۱۹ ساله اما در حالی به دار آویخته شد که سازمان عفو بین‌الملل شامگاه سه‌شنبه ۲۶ ژوئن/ ۵ تیر، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود روند اجرای حکم اعدام او را متوقف کنند: «مقامات ایران باید فورا اعدام یک نوجوان ایرانی به نام ابوالفضل چزانی شراهی را که به خاطر وارد آوردن ضربات مهلک چاقو به یک مرد در جریان یک نزاع در سن ۱۴ سالگی به مرگ محکوم شده است، متوقف کنند.»

ابوالفضل چزانی شراهی در شرایطی به دار آویخته شد که حکم اعدامش تا ۲۸ دی ماه سال ۹۶، چهار بار در آستانه اجرا متوقف شده بود. او در این تاریخ برای چهارمین بار به منظور اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده بود؛ اتفاقی که خود مصداق شکنجه و رفتار غیرانسانی با فرد زندانی است: اجرای حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی به تعویق افتاد

مگدلنا مغربی، معاون شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل، حدود شش ماه قبل و در زمان انتشار خبر احتمال اجرای این حکم گفته بود: «مقامات ایران به خوبی آگاهند که استفاده از مجازات مرگ علیه کسانی که زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم می‌شوند، نقض فاحش تعهدات ایران تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر از جمله کنوانسیون حقوق کودک است.»

او همچنین گفته بود: «به جای نمایش چنین بی‌اعتنایی بی‎رحمانه‌ای نسبت به حقوق کودکان، مقامات ایران باید فورا اعدام ابوالفضل چزانی شراحی را متوقف کرده و حکم او را از مجازات مرگ به مجازات زندان تبدیل کنند.»

در همان زمان اما سه مقام حقوق بشرى سازمان ملل نیز خواستار توقف اجرای حکم اعدام ابوالفضل چزانى شراهی شده بودند: عاصمه جهانگیر، گزارشگر وقت ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه درباره اعدام‌های فراقضایی، شتابزده و خودسرانه، و رنه وینتر، دبیر کمیته حقوق کودک سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی خواسته بودند اعدام ابوالفضل چزانى شراهی را فورا متوقف کند.

آنها همچنین مقامات جمهوری اسلامی را به دلیل ادامه صدور و اجراى احکام اعدام علیه متخلفان نوجوان مورد انتقاد و سرزنش شدید قرار داده بودند.

ابوالفضل چزانی شراهی شهریور سال ۱۳۹۳ از سوی شعبه یک دادگاه کیفری استان قم به اعدام محکوم شد. این حکم در آذر ماه سال ۹۳ از سوی شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور تایید شد.

این جوان متهم بود با وارد آوردن ضربات مهلک چاقو به یک مرد، در جریان یک نزاع و وقتی خود ۱۴ بیشتر نداشته، او را کشته است.

در جریان رسیدگی به پرونده ابوالفضل چزانی شراهی، دادگاه کیفری استان قم با ارجاع به ماده ۱۴۷ قانون مجازات اسلامی اعلام کرده بود متهم از حیث تاریخ قمری «بالغ» بوده و سزاوار مجازات مرگ است. دادگاه همچنین به نظریه پزشکی قانونی استناده کرده بود که در آن اعلام شده ابوالفضل چزانی شراهی از «رشد عقلی» کافی برخوردار بوده است.

در ماده ۱۴۷ قانون مجازات اسلامی سن مسئولیت کیفری برای دختران و پسران، به ترتیب ۹ سال تمام و ۱۵ سال تمام قمری تعیین شده است.

بر اساس آمارهای غیررسمی ۸۰ نفر دیگر نیز به عنوان «کودک-مجرم» در ایران در معرض مجازات اعدام قرار دارند.

سازمان حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه ۵ تیر ماه اعلام کرد حکم اعدام مهدی خزائیان، جوان ۱۹ ساله که در ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده است. او اکنون در کانون اصلاح و تربیت گرگان به سر می‌برد، در انتظار اجرای حکم قصاص است.