PEZHVAKEIRAN.COM یک ربع قرن فستيوال تئاتر تبعيدي در كلن!
 

یک ربع قرن فستيوال تئاتر تبعيدي در كلن!
عباس رحمتی

 

روزي كه مجيد فلاح زاده دوستان تئاتري خود را براى يك " هفته ي نمايش ايرانى" به نشستي كوتاه در  ساختمان قديمي "آلته فوياواخه " شهر كلن آلمان دعوت كرده بود تعداد انگشت شماري بودند و بيشترآنها فكر مي كردند  تبعيد پايان مي يابد و بزودي به ايران خواهيم رفت و بقيه تئاتر ونمایشها را در ايران اجرا خواهند كرد. چه كسي فكر ميكرد جمهوري اسلامي آنقدر دوام پيدا كند تا آنجا كه تعدادزيادي از ميان ما تبعيدي ها پر بكشند و يا گرد پيري بر سر ورويمان نشيند؟ اما فستيوال راه خودش را طي كرد و امسال بيست و پنجمين سالش را جشن مي گيرد.  

مجيد فلاح زاده گفته بود تئاتر بزرگ، تماشاگر بزرگ مي آفريند؛ و حضور شما تماشاگران بزرگ در طول سيزده روز فستيوال و اكنون بيست و پنج سال از آن زمان مي گذرد در مدت ربع قرن  نه تنها  بر بزرگي هاي تماشاگران كه بر بزرگي كارها و سناريوها نيز افزوده شده است.

آغاز فستیوال:

در فستيوال امسال ابتداء بانو سوزانه لاوگيتز- آولباخ رئيس اداره فرهنگ و هنر شهر كلن سخنان خود را با خوش آمدگويي  آغاز كرد و پيام شهردار شهر "بانو ريكا " را خواند. پيام او حاوي تبادل فرهنگهاست ،ايالتهاي آلمان را موظف ساخته  تا از برنامه هاي مربوط به حفظ و گسترش فرهنگهاي مختلف حمايت نمايد زيرا بددون حضور مليتهاي ديگر و هنرمندان بين الملي شهر كلن رنگي نخواهد داشت.برنامه هايي مانند اين فستيوال هستند كه معرف فرهنگ چندملیتي و رنگارنگ شهر ماهستد. فرهنگ ايراني نه فقط در ايران ، بلكه از طريق چهار ميليون تبعيدي و مهاجر در اروپا و آمريكا و نقاط مختلف دنيا حفظ ميشود و بسط و گسترش پيدا مي كند و همچنين طرح شهر كلن كه تاسيس انجمن تئاتر ايران و آلمان در سال١٩٩٥  تاكيد بر درك ضرورت هنر تئاتر براي تبادل فرهنگها و زمينه اي براي بنيانگذاري فستيوال تئاتر ايراني بود. بانو ريكا در پيامش به نبود مجيد فلاح زاده بنيانگذار اين فستيوال در جشن ٢٥ سالگي اشاره كرده بودو آنرا غم بزرگي دانست. برنامه فستيوال امسال سندي بر وسعت كمّي آن ، ژانرها و فرمهاي مختلف تئاتري همراه با موسيقي و نمایشنامه خواني، سخنراني و بحث و گفتگو خود نشان از شخصيت سياسي - انتقادي اين فستيوال است. مثلا نمايش موزيكال " ما گلهاي گريانيم" به كارگرداني بانو نرگس وفادار با تم كودكان كار در ايران نشانه آنست كه اين موضوع هنوز يك معضل اجتماعي عميق در ايران است كه تنها با يك حركت عمومي اجتماعي قابل حل است.بانو ريكا به نمايش "من نفرت نمي ورزم " از جنبه هاي صلح و آرامش آن اشاره داشت. فستيوال به چند وظيفه اشاره داشت ؛ نخست اينكه  كمك به رنگين تر شدن حوزه فرهنگي دوم اينكه به ما مي آموزد كه مي توان با چشم ديگري وسعت ديد پيدا كرد، سوم آنكه نشان ميدهد كه مبارزه براي به رسميت شناساندن و رعايت قوانين حقوق بشر در همه ملتها يكسان است. پايان  اين پيام با شعر "گوته " در نمايش نامه " فاوست "همراه بود؛ بياييد نمايشي ارائه كنيم : دستتان را بسوي يك زندگي پربار دراز كنيد / همه آنرا داريم / ولي بسياري خودمان نمي دانيم / آنگاه كه آنرا يافتيد نقشهايي است پر رنگ / اما مه آلود پر خطا ، و كمي هم واقعيت / بدينگونه است كه شرابي سكر آور بددست مي آوريد كه دنيا را مستي مي بخشد / و مي آفريند. فستيوال اينگونه آغاز مي شود. 

كنسرت محسن نامجو آغازگرنمايشي روز اول  اين فستيوال بود که تمامن بدنبال گیشه بود.بطوریکه بلیط  برای تئاتر دوستان یافت نشد.نامجو كه سبك ويژه اي براي خواندن دارد با تركيب موسيقي ايراني و غربي و تلفيق اشعار كلاسيك پارسي و باشعرهايي كه خود مي سرايد،طرفداران مخصوص به خود را پيدا كرده است.موسيقي هاي نامجو همه جوره است ، از سبكهاي ، راك ،سنتي ، بلوز ، جاز و محلي فلكلوريك به گوش ميرسد . شعرهاي ؛ حافظ و مولوي و نيما يوشيج ، جواجوي كرماني و جامي و شاملو و براهني و... در آثار او جاي دارند و گاهي شعر كوچه بازار ي هم شنيده مي شود. او خود تلفيق را چنين تعريف مي كند :اپيدمي زمانه است ، "تلفيق دو شكل دارد يكي تلفيق ابزار است ، مثلن قرار دادن گيتار در برابر سه تار كه چيز نويي نيست و ديگري تلفيق گام كه در ايران تا به حال كمتر به آن پرداخته شده است ، كافي است دو ُنت از دستگاه شور حذف شود تا به گام بلوز برسيم." شب اول، اين كنسرت كه تمامي بليط ها پيش فروش شده بود آغاز گر فستيوال بود.

روزدوم :فيل و فنجان اولين نمايش كودكان بود ، فستيوال هميشه براي كودكان يك يا دو نمايش در نظر مي گيرد و امسال هم در شنبه  ١٨ نوامبر اولين نمايش براي كودكان بود كه روي سن رفت . پيام اين نمايش دوستي بود كه به نوعي بين حيوانات در جنگل وجود دارد.اين روزها براي نشان دادن خشم و دوستي، كليب هايي مقايسه اي بين انسان و حيوان وجود دارد.

نمايش دوم در روز دوم فستيوال :

نمايش روي حوضي ؛ ما گل هاي گريانيم به كارگرداني نرگس وفادار : عليرغم اينكه امسال بنا بود كه سناريوها شادتر برگزار شود امما اين نمايش اشك تماشاگران را در آورد با نمايش فيلم  عكسهاي كودكان كار چه كسي است كه اشك نريزد كودكان كارگراني كه از كار بيكارشده اند و براي تهيه دارو و غذا بجاي دبستان راهي كار ميشوند كه ناني بدست آورندتا گرسنه سر بر بالين نگذارند. درد آنقدر عميق است  كه  حاجي فيروزي(مرضیه علیوردی ) هم كه زماني مردم را شاد مي كرد و نوروز را وعده ميداد ،ديگر دوست ندارد حاجي فيروز باشد او تمام فكرش نزد كودكان كار و كارتون خوابهاست تا به"كودكان كار" كمك كند! ابتكاري كه براي اولين بار در اين رابطه ميشود اين است كه بطور واقعي از تماشاگران براي اين كودكان كمك جمع مي كنند و اين كارِ زيباي آنها مورد استقبال مردم قرار مي گيرد و در حد توان خود به صندوق كمكهاي كودكانِ كار پول ميريزند، گرچه ميدانند اين كمكها در حدي نيست كه ريشه فقر را از جاي در آورد ولي مرهمي است بر دردها تا دمي آرام گيرند.بازيگري زيباي بهرخ بابائي و مرضيه عليوردي با موزيك زنده رضا بيك جلوه اي ديگر به اين نمايش داده بود.

كار بسيار جالبي در پايان نمايش صورت مي گيرد بدين صورت نمايش ، تئوري و پراكتيكهاي بازي در هم مي آميزد،  و صندوق كمك براي كودكان كار و كارتون خوابها و... از صحنه به درود تماشاگران راه مي يابد تادر حد توان به اين كودكان كمك شود!

آخرين نمايش يكشنبه ، دومين روز فستيوال ، نمايش " پرنده در قفس خويش خواب مي بيند" داستاني از ساموئل گوسيان با كارگرداني حسام توكلي ، روي سن ميرود با دوپرنده كه در قفس اسير هستند شروع ميشود اما اين تمثيلي از يك واقعيت است كه در جهان وجود دارد انسانها از قفس هاي كوچك مي گريزند و در زندانهاي بزرگي كه برسر راهشان است اسير مي شوند صاحب پرنده اي كه پرنده را از قفس آزاد مي كند در نقطه اي ديگر از جهان هر دو را صاحب ميشود ولي در آنطرف آبها تفاوتهايي وجود دارد كه انسانهاي آن سرزمين خود بوجود آورده اند.آزادی های فردی که خود بدست آورده اند و براحتی آنرا از دست نمی دهند. داستان در واقع دو نگاه  به دوجهان  مختلف دارد كه هر دو جهان را انسانها تشكيل ميدهد، اما تفاوت از زمين تا آسمان است. در اين نمايش كه به زبان  فارسي و آلماني بود، كمال حسيني در سه نقش بازيگري جالبي را از خود نشان داد.    

سومين روز با نمايش ماهي سياه كوچولو  بر گرفته از اثر جاودان و معروف صمد بهرنگي بود. نمايشي استثنائي بصورت (Schattentheater)"تئاتر سايه" كه توسط گروه سپيدار از شهر "بوخوم آلمان "به كارگرداني" بهاره صدفي" به نمايش گذارده شد .

ماهي سياه كوچولو با مادرش در بركه اي زندگي ميكرد كه ناگهان تصميم مي گيرد وضعيت خود را تغيير دهد و براي ديدن دنيا بدون اينكه به حرف و نصيحت هاي مادر گوش كند راهي سفر پرمخاطره خود ميشود او تصميم خود را گرفته بود آنقدر برود تا به دريا برسد و تمامي خطرات راه هم با اميد و شجاعتي كه در خود سراغ داشت  خريده بود  وهربار، دوستانش و رؤياي ماه و ياد حلزون به او نيروي بيشتري مي بخشيد.به دريا كه ميرسد با خطراتي كه  مرغ سقا و اره ماهي  جلويش قرار ميدهند دست و پنجه نرم مي كند. در آخر مي توان از عملكرد ماهي سياه كوچولو درس مقاومت و پايداري گرفت .حركتي با انگيزه و تغيير درزندگي كه شهامت و اميد را در دل هر بينده اي زنده مي كند.

 

نمايش دوم " آقاي فلاح زاده ، سلام ..." بود. نمايشي به خاطر زنده ياد مجيد فلاح زاده يكي از بنيانگذاران فسيتوال كلن.

نمايش كُلاژ در سه پرده به كارگرداني و بازيگري علي رستاني  و  حسام الدين توكلي بود. داستان داش آكل ( از صادق هدايت) بنا بود با علي رستاني و حسام توكلي به كارگرداني مجيد فلاح زاده به نمايش در آيد مشغول تمرین بودن  كه مجيد را از دست ميدهيم !همين از ميان رفتن او ، خود انگيزه اي براي نوشتن و تنظيم نمايشنامه " آقاي فلاح زاده سلام" توسط علي رستاني ميشود. بقول تئاتري ها پاساژهاي ورودي هر اپيزود خودنوستالژي ، روابط و دوستي و نوع شخصيت و نگاه او به هستي و تئاتر و بازيگران مي باشد كه به نوعي سبك و سياق اين كارگردان نامي و برجسته و به ياد ماندني مراعات شود. دو نمايشنامه ديگر بنام هاي " پيرمرد و دريا" اثر ارنست همينگوي و چكيده اي از نمايش "خورشيد دو سوخته"در ابيزود هاي جدا به روي صحنه ميرود.سرانجام باشعري این  كار به پايان ميرسد.

"آرش كمانگير "به كارگراداني محمد چهرراضي بود. داستان حماسي  آرش كه براي ايرانيان شناخته شده است از ويژگي خاصي برخوردار است ، در اينجا از فرم و نمايش خياباني استفاده شده بود كه از شعر هاي فردوسي و سياوش كسرايي سود برده بود. در اين نمايش شيوه نمايش تبليغي و تهيجي را مد نظر داشت. در كنار تمامي اينها ويژگي هاي نمايش سنتي از جمله نقالي توسط "نوشين رهرو" و موسيقي توسط فر هاد انوش به آن غناي ديگري داده بود. 

پنجشنبه نمايش مرگ و اقيانوس كه  توسط "فاطمه بخشي"كارگرداني شد. او از  افغاني هايي است كه در ايران زندگي كرده و شانس داشته كه در شهر اصفهان در رشته روانشناسي تحصيل كند! در اين نمايش او سعي كرده است زندگي پناهجويان افغاني در ايران را به تصوير بكشد. پناهندگاني كه تعداد زيادياشان نه تنها اززخم زبانها و تنگ نظري هاي بعضي مردم بلكه از دست ستم مضاعفي كه جمهوري اسلامي بر آنها رواميدارد مجبور به ترك ايران مي گردند و سرگرداني و آوارگي مجدد را به جان مي خرند . دو خانواده ي جوان با كودكان در آغوش خود كه از اقيانوس ها گذر كرده اندو مشكلاتي كه در تلاطم آبها برايشان دهان باز كرده است.بازيگران خود به ضعفهايشان واقف بودند و به اين نتيجه رسيده اند كه فستيوال مقدمه اي است براي قدم گذاردن به تئاتر حرفه اي. 

" آذربايجان سرزمين عشق و موسيقي" بازهم مريم آخوندي شگفتي آفريد او كه پيش از سه دهه به فعاليتهاي موسيقي مشغول است با گروه هاي گوناگون كار كرده است از شل سيك آلماني تا گروه "بانو" و اين بار پروژه موسيقي  آذربايجاني را در كنار كارهاي ديگرش بخوبي به نمايش گذاشت . مريم كه خود در تهران زاده شده است  با اينكه پارسي زبان است با يادگيري لهجه هاي مختلف ترانه هاي غير مادري اش را بخوبي اجراكرده است. امما اين بار پس از سالها پژوهش در زمينه موسيقي هاي فولكلوريك در سراسرايران زمين  با اجراي موسيقي و عشق و لهجه درست آذربايجاني ثابت كرد كه مي تواند دست به كارهاي بزرگي در موسيقي هاي مختلف زند. او كه خود را شيفته پارسي زبان مي داند كه در سرزمين " عاشيق" در كوي و برزن ، به ديدن "سارا" ها و "نبي "ها و "كوراوغلي"  ها مهماني ميرود و براي آنها عاشقانه مي خواند. خلاقيت "بهروز علي محمدي" كه دانش آموخته موسیقی  در باكو است را نبايد فراموش كرد، در اين شب همراه مريم آخوندي بود.   

 چهارمين روز  فستيوالبا نمايش روخواني  

در روز جمعه ، نمايش "لتفن گوسفند نباشيد" به دلايل مشكلات گروه به اجرا در نيامد.نمايش مواجهه بين يك انسان و يك گوسفند است. انساني كه گرفتار روزمرگي شده و تمام اوقات درگير خودش است.

(سه تك) گفتاري از زندگي سه پناهنده " Die Asylmonologeمستندي به زبان آلماني بود. صحنه براي حقوق بشر از برلين  دست به اين ابتكار زده تا كه زندگي و تجربيات سه پناهنده در آلمان را به روي سن  ببرد. اين سه داستان واقعي هستند كه بشكل تك گفتاري اجرا مي شود. داستانها، قبلن از مصاحبه ها  با پناهجويان بدست آمده است ، پناهندگاني كه از كشورهاي مختلف آفريقا و آسيا جان خود رابه دست گرفته و راهي آلمان شده اند. اين تلاشها به شكل مصاحبه با سه ميكروفون بود و نه تئاتر ، چون بقول كارشناسان تئاتر مستند تنها متكي بر روايت داستان واقعي نيست ، بلكه بايد حوادث اش واقعي باشد كه ما در اينجا نديديم.علي از " توگو" آمده و معلوم نمي شود چرا از آلمان سر در ميآورد؟ سه ميكرون و سه نفر كه زندگي سه پناهنده با را كمك يكديگر پيش ميبرند. دختر كردي كه پنج سالي در زندانهاي تركيه بوده است از وضعيت خودش در استانبول مي گويد كه چگونه دستگير و در زندان هاي تركيه شكنجه مي شود. در آلمان پناهندگي اش پذيرفته نمي شود و با كمك دوستانش با علي ازدواج مي كند و داراي دو فرزند ميشوند. جوان اتيوپي كه بهتر بازي مي كند و مكثهاي كلامي و پاساژهاي حسي را تاحدي رعايت مي كند. او قانوني به هلند آمده و ويزا و پاسپورتش همه قانوني است . اين جوان چون اوضاع كشورش وخيم است ( جنگ اتيوپي واريتره)  در نيمه راه تصميم ش عوض مي شود و مي گويد در اروپا بماند بهتر است در اتيوپي بميريد امما او را شايسته پناهندگي نمي دانند. اصغر نصرتي  كه خود سالها كار در رابطه پناهندگان  دارد ، مي گويد در طرح موضوع اشكالي اساسي ديده مي شود كه متوجه نتيجه گيري اجتماعي آن است نمونه هاي انتخاب شده توان بازتاب اجتماعي مقوله را ندارند از همين رو كار اندكي كليشه اي و مطلق گرايي شده است.( نقد نمايش از بولتن چشم انداز) 

سومين نمايشي كه نقش يك نفره  داشت ؛" من نفرت نمي ورزم "به زبان پارسي روي صحنه ميرود.اين نمايشنامه  در سال ٢٠١٥برنده جايزه " مونيكا بلايب تروي " در فستيوال تئاتر هامبورگ بعنوان بهترين تراژدي مدرن شده است.

داستان كاملن واقعي است اثر دكتر عزالدين ابوالعيش با بازي يك تنه محمدعلي بهبودي است. او چنان در نقش دكتر فرورفته است كه به سختي ميتوان ميان او و شخصيت اصلي نمايشنامه تمايزي قائل شد. روي صحنه جناب بهنودي درد و رنج و شور زندگي راماهرانه بازي ميكند، او گاهي خوشحالي ميكند و تماشاگر را خوشحال ميكند و گاهي دربدري و آوارگي نشان ميدهد و لحظه هاي عاطفي را به سينه ريخته و مخاطب خود را تحت تأثير قرار ميدهد.اسكار آساني نيست و گاهي با رقص ظريف و حساب شده تمامي غم ها را فراموش كرده تا زندگي را دوباره  زنده كند. و با شكوه ترين بازي ولي غمگين ترين صحنه  بازي لحظه مرگ همسرش و باز خواست وي در قرارگاههاي بازرسي است.

شنبه يك روز قبل از روز پاياني نمايش تمثيلي " زندگي خيلي كوتاه است" به كارگرداني مهدي مهدي عبادي روي سن ميرود.آدم برفي كه در روزهاي برفي شكل مي گيرد با مترسكي كه از وجود او ناراحت است ولي درنهايت با تلاش آدم برفي دوست مترسك ميشود تا پيام او را به مترسك ديگري كه عاشقش شده است برساند. آدم برفي زندگي كوتاه خود را صرف رسيدن مترسك به معشوقش مي كند و قطره قطره آب ميشود. نمايش داراي صحنه هاي زيبايي است كه تماشاگران را به زمستان و سرما مي برد.

نمايش دوم " تابلو " اثر منوچهر نامور آزاد" كه كمدي در يك پرده بود روي صحنه ميرود.مرضيه عليوردي ، كامران نيوندي، حميد صباح زاده و منوچهر نامور آزاد كه كارگران هم بود نقش آفريني كردند 

نمايش سوم  شنبه  Das Jubiläum " سالگرد" اثر چخوف به كارگرداني بهرخ بابايي بود.نمايشي كه در دوران فئوداليسمِ روسيه رو به پايان است ، سرمايه داران بسوي كارهاي تجاري مثل بانكداري روي مي آورند. چخوف ، با الهام از تضادهاي اجتماعي  داستانهاي كميك زيادي نوشته است اين بار هم نمايش تك پرده اي " سالگرد" است ، مردي تازه به دوران رسيده آماده ي برگزاري بانكش است . حسابدار او سخت متعصب و سنتي است و با حضور زنان در بانك ، حساسيتش زيادتر مي شود. او به رئيس ، پيشنهاد ميدهد. زنان را در جشن سالگرد دعوت نكند، چون او به بوي عطر و... حس است و وراجي هاي زياد را تحمل ندارد و اوضاع او را آشفته مي كند. رئيس هم عليرغم ميل باطني اش بخاطر آرامش حسابدار كه بايد گزارش سالانه مالي را براي سخنراني او آماده كند سعي مي كند حتا همسر خود را نيز از آنجا دور نگهدارد. امما حساب آنها بالانس نمي شود زنها براحتي ول كن رئيس نيستند.و با آمدن آنها تمام نقشه هاي مرده را نقش بر آب مي كنند...

روز آخر فستيوال دونمايش داشت :" گمشدگان "Die verschollenen  به كارگرداني نيلوفر بيضايي و با هنر مندي، هرمين عشقي و فرهنگ كسرائي ، ستاره سهيلي اجراشد.اين نمايش اعدامهاي دسته جمعي در سالهاي ٦٧ است. اعدام مخالفين جمهوري اسلامي در تابستان سالهاي ٦٧ تا ماهها ادامه داشت .اين نمايش مي خواهد از وضعيت خانواده ها و مادران و پدران از هزاران اعدامي كه بدون محاكمه در بيدادگاههاي رژيم فاشيستي  به اعدام محكوم شده اند پرده بردارد. متن اين نمايش از يادداشت هاي كشته شدگان و باز ماندگان اين جنايت بزرگ بر گرفته ئده است .

Die Geschichte von den Pandabären ( داستان خرس هاي پاندا) آخرين نمايش به زبان آلماني به كارگرداني علي جلالي بود كه استقبال خوبي از اين نمايش شده بود . داستان حكايت ٩ شب راز آلود و شور انگيز زن ومردي است كه ظاهرا از قبل همديگر را نمي شناختند، خرسهاي پاندا روايت سيال ذهن است همه اتفاقات در خوابي رخ داده است  كه به بازي و زندگي و مرگ مي پردازد. نمايش با تصاويری ميخكوب كننده و تهديد آميز ويدئويي و بازي هاي درخشان چشم ها را خيره مي كند.برخورد دو عاشق به سفري تبديل مي شود، تا شناخت از طبيعت كودكي جسم و روح شان به كمال برسد ( ماهنامه چويس) رابطه ي ديناميك اين دو در رويا واقعيت  ، عشق ،سكس و مرگ جريان دارد در راه رسيدن به ديناي ماوراي طبيعت با شكوه به تصوير كشيده مي شود. و يكي شدن دو انسان پس از طي پروسه نرم و جادويي.

در روزهاي ٢١ و ٢٣ و ٢٤ نوامبر ٢٠١٨ نمايشنامه خواني هايي را اجراكردند در روز ٢٢ نوامبر در باره تئاتر و قتل و عام بحثي خوبي شروع شد. بهرخ بابايى ، با سخناني كوتاه و با گشودن دفت نمايش ' انگلها" اثر گوركي كه سبب دستگيري گروه نمايش و ٦٠ سال مجموعه زندان براي شان شد به عنوان مقدمه براي معرفي تاتري سخنران براند. و سخنران بعدي  ناصر رحماني نژاد  بود كه در مورد تئاتر و قتل و عام صحبت كرد.  سه مقدمه داشت كه بقول نصرتي يك موضوع و ختم و كلام هم به شنونده سپرده شده بود.رحماني نژاد از تئاتر برشت شروع كرد و اينكه تئاتر برشت اگر سياسي هم باشد نفي خنده و تفريح نيست و ازهمه مهمتر تئاتر سياسي با شعار دادن تفاوت دارد. اما شايد سخنران در اينجا مي خواست رفع سوء تفاهم كند كه تئاتري كه قرار است در باره قتل عام باشد الزامن نبايد شعاري باشد. موضوع سخناني از آنجا آغاز شد كه رحماني نژاد نگاهي ناقص در حد چند نمايشنامه ي ايراني با مضمون قتل عام را بستر تحلیلي و اصلي سخنان خود قرار داد كه ليست آن را حضار در سالن تكميل كردند.

در شب پاياني فستيوال ، كيك بزرگي را كه چند تن از دوستداران تئاتر به مناسبت بيست و پنجمين سال فستيوال تهيه كرده بودند بين دو نمايش  آخرين به تمامي دست اندركاران و بازيگران و كارگردان ها تقديم كردند و بهمراه تمامي تماشاچيان  كيك  بريده شد.

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب عباس رحمتی در سایت پژواک ایران 

*نانو چيپ براي كنترلِ كرونا، تا رديابي اطلاعات درجهان؟!   [2020 May] 
*جنگ بيولوژيك ( بيوتروريسم) با نام كرونا؟!  [2020 May] 
*نگراني جهان از شيوع ويروس ديگر در آينده!   [2020 Apr] 
*جن و أنس و رهبري ولايت فقيه   [2020 Apr] 
*ويروس كرونا و رنسانس   [2020 Mar] 
*بيت خامنه اي وتيم امنيتي ،براي مهار خبرها ونه ويروس كرونا!   [2020 Feb] 
*لائيسيته !   [2020 Feb] 
* مُرده گردونی ولايت فَقِيه !   [2020 Feb] 
*ابوبكر البغدادي و علي الخامنه اي هردو تروريست؟!   [2019 Dec] 
*چهل سال رابطه مخفي آمريكا با ملايان تهران!   [2019 Dec] 
*گراني بنزين وعبور از فاشيست مذهبي !   [2019 Nov] 
*‏ بيست و ششمين فستيوال تئاتر ايرانيان تبعيدي ،شهر كلن آلمان!‏   [2019 Nov] 
*‏«روح الله زم »، اپوزيسيون يا مهره ي سوخته؟!‏   [2019 Oct] 
*بانوان ايران استاديوم هاي كاملن آزاد ميخواهند!‏   [2019 Oct] 
*چپاول ثروت و عطش خونریزی را حمایت نکنید! سیری کوتاه در نشست سازمان ملل  [2019 Sep] 
*پشت پرده سياست ولايت فقيه، مذاكره با آمريكا !   [2019 Sep] 
*سپاه پاسداران با چهل سال تروردرصدر فهرست سازمانهای تروريستي خارجی آمریکا !  [2019 Apr] 
*چهل سال جنايت و ترور سركوب و عقبگرد كامل (شماره يك)‏   [2019 Feb] 
* سال ۲۰۱۸ سال هشدار و پر حادثه به پایان رسید!  [2019 Jan] 
* فرار سرمايه از ايران افزايش مي يابد!‏   [2018 Dec] 
*یک ربع قرن فستيوال تئاتر تبعيدي در كلن!   [2018 Nov] 
*ترور به بهانه هموار کردن جاده بهشت براي تروریست ها!   [2018 Nov] 
*خيانت روحاني ( فريدون) به مردم ایران از زبان یک آشنا!  [2018 Oct] 
*احضار روحانی به مجلس و رویای دیر باز خامنه ای!‏   [2018 Sep] 
*غول ديماه بر مي خيزد!   [2018 Aug] 
* ١٣٦ مين سالگشت زاد و بود دكتر محمد مصدق در شهر كلن چگونه برگزار شد؟   [2018 Jul] 
*خامنه اي و رؤياهاي آشفته بمب اتم!‏   [2018 Jun] 
*سود و زيانهاي خروج آمريكا از برجام   [2018 May] 
*رضا شاه جزئي از تاريخ ايران است!   [2018 Apr] 
*ارمنستاني ها فقط با اراده بود که ديكتاتور را سرنگون كردند!   [2018 Apr] 
*احمدي نژاد بدنبال اپوزيسيون سازي است ؟   [2018 Feb] 
*فاز تغيير !  [2018 Feb] 
*جمهوري اسلامي ؟ نه ، رژيم توتاليتر!   [2018 Feb] 
*جنبش ملي ،پايه هاي نظام ولايي را فرو خواهد ريخت!‏   [2018 Jan] 
*احمدی نژادی ها؛ واکنش تهدید آمیز خامنه ای   [2018 Jan] 
*شعله جنگ منطقه خليج فارس زبانه مي كشد  [2017 Dec] 
*بيست و چهارمين سال فستيوال تئاتر در تبعيد كلن بياد مجيد فلاح زاده   [2017 Dec] 
*جنگ أفروزي هاي دوباره جمهوري اسلامي ، تمام منطقه را درگير خواهد كرد!‏   [2017 Nov] 
*رفراندوم اقليم كردستان و دخالت ملاها و افزايش بحران در عراق!   [2017 Nov] 
*فوتبال ايران و سوريه، نقش زنان و مردان ايران !‏   [2017 Oct] 
*فردوسي را بايد جدي گرفت و خوب شناخت !‏   [2017 Oct] 
*انتخابات آلمان ، شكست سنگين دو حزب برتر و رشد پوپوليست ها !‏  [2017 Sep] 
*‎ ‎دو رهبر در يك موضع و حمله به ملاها درسازمان ملل   [2017 Sep] 
*همكاري كاشاني و بهبهاني با انگليسيها در كودتاي ٢٨ مرداد عليه دكتر مصدق   [2017 Sep] 
*معامله بزرگ بر سر كابينه آينده و نقش ولايت فَقِيه ! ‏   [2017 Aug] 
*دولت امام زمان معجزه هزاره سوم ( قسمت ششم)‏   [2017 Aug] 
*«ماجراي نيمروز» نيمه پنهان ماجرا بود!‏   [2017 Jul] 
*جنبش دانشجویی و ادامه مبارزه   [2017 Jul] 
*اتحاد اپوزيسيون با مردم رمز پيروزي است!‏   [2017 Jul] 
*دولت امام زمان ،معجزه هزاره سوم ( قسمت پنجم )‏   [2017 May] 
*چهار سال با دولت تدبير و اميد و ركوردهاي تازه !‏  [2017 Apr] 
*اسكار سياسي! ‏   [2017 Mar] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ( قسمت چهارم )   [2017 Feb] 
*«اوباما» با اُونا، ماند و به تاریخ پیوست!  [2017 Jan] 
*گورخوابان ارمغان ديگر جمهوري اسلامي‎!‎   [2017 Jan] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ! ( قسمت سوم)   [2016 Dec] 
*بيست و سومين فستيوال تئاتر در تبعيد شهر كلن با موفقيت برگزار شد   [2016 Nov] 
*پيروز انتخابات‎ ‎‏ آمریکا كيست ؟ ‏   [2016 Nov] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم( قسمت دوم)‏   [2016 Oct] 
*دولت امام زمان و معجزه هزاره سوم !( بخش اول)‏  [2016 Oct] 
*فوتبال و حزب اله ، ياحسين ، گل تاسوعائي!‏   [2016 Oct] 
*مردم چون كوه مي مانند تا علم الهدي برود  [2016 Sep] 
*جنگنده های روسی در پايگاه شاهرخي (نوژه) همدان ، خيانتي كه كتمان نتوان کرد؟  [2016 Aug] 
*كودتاي نافرجام تركيه و روياهاي اردوغان   [2016 Jul] 
*زلزله خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و پس لرزه هايش  [2016 Jul] 
*قضاوت كنيد!   [2016 Jun] 
*نقش مستشاران و مدافعان حرم، حضور محرز جمهوري اسلامي در جنگ سوريه!   [2016 Jun] 
*أهداف خامنه اي با رياست جنتي در مجلس خبرگان  [2016 May] 
*ترس خامنه اي از فرا گيري زبان انگليسي چيست ؟   [2016 May] 
*فرار مالياتي و پولشويي هاي گسترده جهاني درپاناما، بهشت مالياتي!  [2016 Apr] 
*انتخابات دهم و حیله های جدید نظام ولايي   [2016 Mar] 
*ميزان رأي يك نَفَر است!  [2016 Feb] 
*ريشه ها را بايد شناخت !  [2016 Feb] 
*سفر روحاني به فرانسه و معامله پشت پرده بر سر مجاهدین   [2016 Jan] 
*بيست و دومين فستيوال تئاتر درتبعيد «كلن» با شعار «ما پارازيت نيستم »  [2015 Dec] 
*جنايات اخير رژيم فاشيستي مذهبي ايران يك عمل تروريستي و محكوم است   [2015 Nov] 
*خودرو ملي يا اسلامي ،ايدئولوژيك ( مكتبي ) ؟  [2015 Oct] 
*داستان دعواها و بر هم زدن رابطه ایران با آمريكا و توافقنامه هسته اي وین !  [2015 Sep] 
*چه سیاستی پشت هجوم گسترده پناهندگان به اروپا نهفته است؟  [2015 Sep] 
*چرا پزشكان به مناطق دور افتاده نمي روند؟( بخاطر روز پزشک )  [2015 Aug] 
*گروه اسلامي داعش بهانه اى براى حضور هميشه آمريكا در خاورميانه!  [2015 Aug] 
*توافق هسته اي وين ، فرصتي براي خواسته هاي مردم ايران!   [2015 Jul] 
*مذاكرات هسته اى و هسته اصلی ترور در خاورمیانه   [2015 Jul] 
*تنها راه نجات ايران بازگشت به اصالت خويشتن خويش!  [2015 Jun] 
*رعايت حفظ فاصله با بمب اتم ، راه حل پشت درهاي بسته است!   [2015 May] 
*تفاهم يا توافق لوزان شكستِ دلواپسان و جام زهر ديگر  [2015 Apr] 
* تاكسي جعفر پناهى به برلين آمد ،شوخى نيست !   [2015 Feb] 
*خاكسپارى بيژن دادگرى و بعضى دوستان !  [2015 Feb] 
*راز اشغال سفارت آمریکا درتهران !  [2014 Dec] 
*بزرگداشت فريدون تنكابنى، در شهر كلن كارى پسنديده !   [2014 Dec] 
*بيست و يكمين سال فستيوال تئاتر كلن به همراه يار دبستانى !   [2014 Nov] 
*از هيچِ خمينی تا پيچ بی احساسی مطلق!  [2014 Nov] 
*ترور خاموش و پيچيده سرهنگ عزيز خزاعى !  [2014 Oct] 
*ایران و بردگی مدرن ؟!  [2014 Oct] 
*چه درسهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت؟ ( قسمت دهم ، پايانى )  [2014 Sep] 
*چه درسهایی میتوان ازبهمن پنجاه و هفت گرفت ؟(بخش نهم)  [2014 Aug] 
*آلمان معادلات فيفا را بهم ريخت !   [2014 Jul] 
*آلمان چگونه مجددا ،جام را به خانه آورد؟  [2014 Jul] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت (بخش ٨)  [2014 Jul] 
*چه در سهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت ؟ ( بخش هفتم)  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت ( بخش ششم )  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن پنجاه وهفت گرفت ؟ ( بخش پنجم)  [2014 Apr] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن ٥٧ گرفت ؟ (بخش چهارم )  [2014 Apr] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت ( بخش سوم )  [2014 Mar] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت؟( بخش دوم)   [2014 Feb] 
*چه درسهايي می توان از انقلاب بهمن ٥٧ گرفت !(بخش نخست )  [2014 Feb] 
*پزشك ، نقدى بر فيلم مديكووس  [2014 Jan] 
* نلسون ماندلا سنبل مبارزه با آپارتايد ( تبعيض نژادى ) و درسهايى كه بايد از او گرفت!  [2013 Dec] 
*بيستمين فستيوال تئاتر ايرانيان در تبعيد خجسته باد  [2013 Nov] 
*تروريست كيست ،تروریست دولتی کدام است ؟  [2013 Nov] 
*حل مسئله اتمى ايران با سوريه گره خورده است !  [2013 Oct] 
*اوباما يك گام به پيش ، روحانى دو گام به پس !   [2013 Oct] 
*روحاني و باب مذاكره با آمريكا در سازمان ملل !  [2013 Sep] 
*حزب مرکل در آلمان اکثریت آراء را کسب کرد، ولى ائتلاف با كدام حزب ؟   [2013 Sep] 
*سوريه خط مقدم و خاكريز اول جمهورى اسلامى!  [2013 Sep] 
*جنايت ضد انسانى در اشرف و يا ليبرتى محكوم است   [2013 Sep] 
*رای اعتماد وزارت اطلاعات یا مجلس؟!  [2013 Aug] 
*اتحاد ، مبارزه ، تنها راه مقابله با رژيم فاشيستى مذهبى است ؟  [2013 Aug] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر؟!(قسمت سوم)  [2013 Jul] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر ؟!( قسمت دوم ) آيا جو پادگانى از ايران رخت بر خواهد بست ؟ [2013 Jul] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ (قسمت چهارم ) تحليلى از وضعيت كانديداها [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت سوم ) كانديداهاى بدون برنامه ، خصوصا براى كارگران ! [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت دوم)- مضحكه انتخابات ١٣٩٢  [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال؟ قسمت اول رد صلاحیت ها و آغاز مهندسی های انتخابات زیر چتر ابتذالات ١٣٩٢ [2013 Jun] 
*انگليس پشت پرده انتخابات ايران   [2013 May] 
*" مادورو " و " چاوز " دو روى يك سكه اند !  [2013 Apr] 
*جريان فتنه چيست ، فتنه گر كيست ؟  [2013 Apr] 
*اپوزیسیون سازی !  [2013 Feb] 
*تابلوی فساد جمهوری اسلامی!  [2012 Dec] 
*کاریکلماتور سی یاسی!  [2012 Nov] 
*انتساب احمدی ‌نژاد کلاه گشاد بر سر خامنه ای!  [2012 Sep] 
*پارازیت قربانی مماشات !  [2012 Jun] 
*آیا سوسیالیست های فرانسه با انتخاب اولاند مسیرکشور را عوض خواهند کرد؟  [2012 May] 
*انتخابات مجلس نهم فریب دیگری برای جهانیان !  [2012 Mar] 
*فیسبوک وشبکه های اجتماعی مجازی !  [2012 Feb] 
*تحلیلی بر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی  [2011 Nov] 
*چراغ سبز هیلاری کلینتون به رژیم فاشیستی ایران رشته ها را پنبه خواهد کرد!   [2011 Nov] 
*قذافی رفت ، آینده لیبی به کجا می رود ؟  [2011 Oct] 
*استبداد و پیامد های آن درجامعه !  [2011 Aug] 
*هدی صابر و بابی ساندز دو فدایی آزادیخواه !  [2011 Jun] 
*ولایت فقیه بدتر از فرعونیت !   [2011 Jun] 
*حمله به اشرف ، چرا ؟  [2011 Apr] 
*تفاوت های دو قیام در دو نظام دیکتاتوری ایران و مصر !  [2011 Mar] 
*مصر به کدام حکومت تن در خواهد داد  [2011 Feb] 
*بی بی سی ، بی بی باجی رژیم برای تست دستگیری موسوی و کروبی !  [2011 Jan] 
*اعدام ها در روند جنبش مردم ایران چه تاثیری می گذارد؟   [2011 Jan] 
*آیا جزایر سه گانه بهانه ای برای حمله نظامی به ایران خواهد شد ؟  [2010 Dec] 
*مرضیه گل سر سبد هنرمندان  [2010 Nov] 
*دیه گو و محمود را باهم به چه کار آیند ؟ چه سنخیتی بین مارادونا و احمدی نژاد وجود دارد ؟ [2010 Jul] 
*میزبانی جام جهانی فوتبال برای آفریقا جنوبی براحتی بدست نیامد ! بازی‌های جهانی فوتبال در آفریقا جنوبی بخوبی در حال برگزاری است؟ [2010 Jul] 
*سی سال مبارزه و یکسال فعالیت بی امان مردم بر علیه ولایت فقیه در ایران  [2010 Jun] 
*ترور نرم در زندانهای رژیم  مجید توکلی و زندانیان سیاسی دیگر را در یابیم  [2010 May] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !  [2010 May] 
*پشت صحنه ارتجاع ولایت فقیه !   [2010 May] 
*خامنه ای قاتلی که باطل است !   [2010 Apr] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !   [2010 Mar] 
*پیروز میدان مردم متحدند !   [2010 Feb] 
*مبارزه و سازماندهی ( شماره 2 )  [2010 Jan] 
*مبارزه و سازماندهی تنها راه حل در مقابل رژیم (شماره 1)   [2010 Jan] 
*" نه "   [2009 Dec] 
*جنبش سبز وارد مرحله دیگری شد !   [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟ (شماره ۳)  [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟( شماره 2)   [2009 Oct] 
*جنبش سبز به کجا می رود ؟! (شماره1)   [2009 Oct] 
*رد پای رژیم و حمایت علنی از حماس در غزه !  [2009 Jan]