روزنامه تلگراف : بازداشت ۱۰۰ نوکیش مسیحی در ایران

 


گزارش روزنامه تلگراف از موج جدید بازداشت نوکیشان مسیحی خبر داد و نوشت: سازمان های خیریه از بازداشت بیش از یکصد مسیحی در ایران طی هفته گذشته خبر می دهند.

بسیاری از ۱۱۴ بازداشت شده، نوکیشان مسیحی اند که به ترویج مسیحیت متهم هستند.

سازمان خیریه «اوپن دورز» مستقر در بریتانیا گزارش می دهد که بازداشت شدگان افرادی هستند که باید در مورد فعالیت های مسیحی شان به مقام ها اطلاع بدهند. به آنها گفته شده هر گونه تماس شان با گروه های مسیحی را متوقف کنند.

هر چند مسیحیت در ایران باستان از پس از مرگ مسیح وجود داشته است، اما بسیاری از مسیحیان پس از سرنگونی محمدرضا شاه پهلوی و انقلاب اسلامی از ایران گریختند.

آمار رسمی دقیقی وجود ندارد، ولی تخمین زده می شود که ۳۵۰ هزار مسیحی در ایران زندگی کنند. در سال های اخیر تغییر دین به مسیحیت در ایران رو به افزایش بوده است.

گروه های مدافع حقوق مسیحیان از یک جنبش زیرزمینی مسیحیان بشارتی در ایران خبر می دهند.

اگر چه بر مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی عبادت مسیحیان مجاز شمرده شده است، ولی تغییر دین از اسلام به مسیحیت جرمی است که می تواند بیش از ۱۰ سال زندان را در پی داشته باشد.

بعضی گروه ها می گویند رفتار حکومت با مسیحیان از زمان اعمال دوباره تحریم های آمریکا علیه ایران بدتر شده است.

جف کینگ رئیس «سازمان بین المللی مسیحیان نگران» می گوید، بازداشت عبادت کنندگان، یورش به کلیساهای خانگی و جمع آوری کتب مقدس به امری معمول بدل شده است.

در اواخر ماه سپتامبر، دو مسیحی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۲ و ۱۸ ماه زندان محکوم شدند. اتهام آنها موعظه درباره عیسی مسیح بوده است.

زووی اسمیت، از مدیران «اوپن دورز»، می گوید: «افزایش شمار بازداشت ها نگران کننده است. سختگیری ها برای نوکیشان به مراتب بیشتر است، و حکومت وثیقه های سنگین و احکام طولانی تر زندان برای آنها تعیین می کند.»

به گفته اسمیت بعضی از مسیحیان پس از گذراندن دوره زندان ناپدید می شوند: «رهبران کلیساها را برای خروج از کشور تحت فشار می گذارند.»

منبع:پژواک ایران