اصغر فیروزی، فعال کهنه‌کار دوشنبه ۱۲ آذر بازداشت شد. مأموران امنیتی در مشهد در کتابخانه‌ای فیروزی را بازداشت کردند که این فعال فرهنگی خود به راه انداخته است. الهام هومین‌فر، دوست او و جامعه‌شناس ساکن آمریکا در گفت‌و‌گو با «زمانه» گفت که هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری فیروزی در دست نیست و نزدیکان او نگران سلامتی این فعال فرهنگی ۷۰ ساله هستند.

اصغر فیروزی در کتابخانه‌اش ــ عکس از مجموعه شخصی الهام هومین‌فر

اصغر فیروزی از جان‌به‌دربردگان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ است. او در سال‌های پس از آزادی به فعالیت فرهنگی رو آورد و در میان روشنفکران خراسان چهره‌ای شناخته‌شده است.

مرکز فرهنگی‌ای که اصغر فیروزی بنیان گذاشته، به نشر کتاب، برپایی شب شعر، برگزاری سمینارهایی درباره موضوعات مختلف از جمله مسائل زنان و کودکان، و اجرای تئاتر و موسیقی می‌پردازد. این فعال فرهنگی به سرتاسر ایران، حتی روستاهای دورافتاده کتاب می‌فرستد.

فیروزی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ نیز یک فعال سیاسی بود. او از بنیان‌گذاران کانون مدافعان حقوق کارگر است. به گفته الهام هومین‌فر،‌ عضو سابق این کانون، اصغر فیروزی هرگز فعالیت مخفیانه و خارج چهارچوب قانون انجام نداده و بازداشت او توجیهی ندارد.

هومین‌فر همچنین با اشاره به سن بالا و وضعیت سلامت فیروزی پیش از بازداشت،‌ از نگرانی نزدیکان و آشنایان و درخواست فوری آنها برای آزادی این فعال فرهنگی خبر داده است. در ۹ روز اخیر پس از بازداشت فیروزی،‌ او هیچ تماسی با خانواده یا دسترسی به وکیل نداشته و حتی از مکان نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

گفت‌و‌گوی زمانه با الهام هومین‌فر را در ادامه بشنوید: