PEZHVAKEIRAN.COM فرار سرمايه از ايران افزايش مي يابد!‏
 

فرار سرمايه از ايران افزايش مي يابد!‏
عباس رحمتی

 

فرار سرمايه از ايران افزايش مي يابد!

 

 

عباس رحمتي

 

علی صادقی همدانی به نقل از اتاق بازرگاني اصفهان : فرار سرمایه در کشور درحال افزایش بوده و این امر به فاجعه ای برای اقتصاد کشور تبدیل شده است.

پیش در آمد:

هموطن؛ گزارشي كه کمی پایینتر   مي آيد كاملن واقعي است و از طريق يكي از دوستان بدست آورده ام  از آنجايي كه این مسئله با اقتصاد بحران زده كشورمان مربوط است ،مرا به نوشتن این مقاله وارداشت و اینک آنرا براي اطلاع  مردم ایران در اينجا انتشار مي دهم !در اينجا مناسب دیدم  که در این موضوع مهم را در  اختيار وب سايت ها و شبكه هاي اينترنتي قرار دهم.از طرفي براي ثبت در تاريخ ، بخاطر رو شدن عملكرد تجاوزگران به کشور  و ضربه كاريي که  تازي ها به  اقتصاد كشورمان  زده اند، انتشار ميدهم . خميني كه در بدو ورودش به ايران هيچ احساسي نداشت ،و از اقتصاد هيچ نمي دانست  و مال خرش ميدانست و شوربختانه تر اينكه ، همانها كه رهبرشان فقط ، روح الله خميني بود، و آنزمان كه  او اقتصاد  را "مال خَر "مي دانست وقتي فاجعه فكري  حوزه اي اش مطرح ميشد اشك غم همراه با شادي برايش مي ريختند تا بيشتر تشويق شود! آنها نمي دانستند با اين اشك تمساح ريختن،  چه بلايي بر سر اقتصاد ايران خواهد آورد! رفسنجاني هم وضع بهتري نسبت  خميني نداشت در مجلس اول كه  هم رئيس بود و همه كاره و سلطان صاحبقرانِ مملكت، هرچه طرح و برنامه هاي  اقتصادي كه توسط كميسيون اقتصادي مجلس اول براي مهار تورم نوشته مي شد با ماركهاي اقتصادِ سوسياليستي و اقتصاد كمونيستي رد مي كرد و بعد هم بدنبال او  دُم و دنبالچه هايش در مجلس اسلامی نظراتش را تائيد مي كردند. باید گفت : در واقع ، پايه هاي رانتخواري در كشور از همين گونه تفكرات ريخته شد و از ابتداء مشخص بود كه اقتصادي بي برنامه و بيمار ،كشور را به چنين وضعي  خواهد كشاد. از همان مجلس اول ، هدفمند برنامه هايي ريخته شد تا کسي كنترلي روي اقتصاد كشور نداشته باشد!با چنين جويی بود که هر کس  در راس كار قرار داشت ،  هرطور توانست دزديد و برد و خورد! وضعيت اقتصادي مردم در ايران  هم روز بروز بدتر شد. گراني بيداد مي كند بطوريكه  امروز، آپارتمان، در تهران به مترمربعي،  سه تا پنج ميليون تومان  رسيده است ، خط فقر در تهران و شهرهاي بزرگ ايران، بالاي پنج ميليون تومان رسيده است ،در ساير جاهاي ديگر ايران تا سه ميليون تومان  هم رسيده است . امروز همگی ،شاهد اقتصاد بیماری در کشور هستیم که به هیچ وجه ترمیم پذیر نیست ، از طرفی، شاهد خروج گسترده سرمایه های کشور هستیم . شاهد  قضیه بر ملا شده ای هستيم كه درد آور است !پس از خروج سرمايه ها تازه خبرش را درز ميدهند و اين نشان از يك زد و بند پشت پرده است. گراني ويرانگر، نشان ميدهد كه آب از سر چشمه گل است بسياري از سرمایه داران رژيم ، مانند خامنه اي و  عسگر اولادي مسلمان و روحاني  و حسن فريدون و رفيق دوست ، لاريجاني ها و قاليباف و ...  و ديگر پيروانش هركدام از رانتخواران حرفه اي اند كه بيشترين سرمايه ها را از كشور خارج كرده اند. خامنه اي با ٩٥ ميليارددلار در صدر سرمايه داران ( دزدان )جهان قرار گرفته است .رژيم تروريست پرور ايران  علاوه بر صدور سرمايه و نفت و گاز  به صدور تروريست  پرداخت که پس از چهل سال امروز هنوز هم ادامه دارد . سرمایه های کشور دست رژیم را برای صدور تروریست باز گذاشته است،برای این اهداف دخالت در كشورهاي منطقه را سرلوحه ي كار خود قرار داد و پولهاي زيادي در اين راه خرج كرده و مي كند. با وجود محكوميت هاي بين الملي همچنان به حمايت از تروريست و سركوب داخلي و بمب گذاري هاي در عراق و لبنان و... ادامه ميدهد.[1] 

در طول اين چهل سال ، مردم ايران بخوبي ميدانند كه ايران هميشه در بحران هاي اقتصادي درحال غرق شدن  بوده است و هيچگاه از بي ثباتي و بحرانهاي اقتصادي ،كشور، در آرامش كامل نبوده است. بحران جنگ و كوپن بندي اجناس ، بحران تحريمها ي اقتصادي بخاطر کارهاي  تروریستی، محكوميت های سازمان ملل ، تحريمها در رابطه با غني سازيهاي اورانيوم ،دخالتهاي در كشورهاي همسايه و حالا هم تحريمهاي پس از خروج آمريكا از برجام كه دولت روحاني به آن دل خوش كرده بود  حالا خط فقر را در تهران به پنج و در سایر شهرها به سه میلیون تومان رسانده است . اکنون گرسنگی و فقر مردم را به میدانها و خیابانها کشانده و  ميرود تا شايد ضربه آخر را بر پيكر فرسوده ، جمهوري اسلامي ، فرود آورد. پس از تحريمهاي اخير ، اقتصاد كشور (ايران)، وضعيت ديگري  به خود گرفته است ايران گرفتار فقر و گرسنگي و بيكاري و اعتياد و تن فروشي و  و خودکشی و قحطی و حتا خشكسالي  شده است . علت اصلي آن، نداشتن برنامه هاي اقتصادي و يا بهتر بگويم ندانستن اقتصاد، و رانتخواري هاي بالا دستي ها  یعنی آقازاده ها و آقابزرگهای ساختگی ، خصوصن خامنه اي و امثالهم  است. تمامي اينها از حرس و طمع رهبران رژيم ريشه مي گيرد.با چنين سيستمي ، مردم هر روز دچار بحران جديدي  شده اند و سالها روزگار را بسختي گذرانده اند. امروز كه تحريمهاي جديدي اعمال شده است تمامي كارخانه و كارگاه هاي صنعتي در حال بسته شده است. و كارخانه داران سرمايه را برداشته و از كشور خارج ميشوند.  در يك كلام  كشور درحال فروپاشي است .

گزارش از ترکیه و عبور سرمایه به کشورهای دیگر:

در چنين شرايطي ، بانكهاي تركيه محل خوبي براي سپرده هاي سرمايه داران ميشود ، به قول معروف در عر ض چنددقيقه ، پولها در بانكها ريخته مي شود و كارت هاي اعتباري فوري صادر ميشود و بعد، خريد  خانه  و شركت هاي تجاري و حتا در بعضي شهرها ، خريد خيابانهاي شهر كه مي تواند شهر ها را دو باره صاحب جديد كند( در خبري آمده بود رفسنجاني و ناطق نوري در وانكوور كانادا خياباني را با ساختمانهايش را خريده بودند!) .  اين يعني فاجعه اي نو كه ايران دچارش شده است ،خروج سرمايه به خارج و سپرده هاي سنگيني كه در بانكهاي تركيه و اروپا جاي مي گيرد. قديمي ها مي گفتند تا پول داري رفيقتم قربان بند كيفت ام  ! حالا همين تركيه اي  كه در همسايگي ما قرار دارد ،پی در پی  در حال سور خوري است ، طلاهای باد آورده  بعد جنبش سبز را یادتان است ( هجده میلیارد دلار شمش طلا) حالا  خريد خانه هاي مجلل و بزرگ توسط  کارخانه داران  کاسبکار دیروز و ورشکستگان امروز ! اکنون ، نور چشمی های دیروز، امروز سرمایه ها را از طرق مختلف به خارج انتقال داده اند .سرمايه داران فراري ايراني در تركيه در قبال تضمين آینده زن و زندگي بچه هايشان هستند، چيزي كه در ايران خبري از آن نيست .حضور سرمايه داران با سرمايه هاي ایران، براي آنها و خانواده اشان اعتبار آورده است ، هم اعتبار بانكي و گرفتن كارت اعتبار بانك و انتقال پولها به سراسر تركيه و شايد به جهان !جالب است بدانيد همين سرمايه داران با گرفتن ويزاي دولتي به قيمت پنجاه هزار دلار براحتي از ايران فرار مي كنند و به تركيه و يا يونان ميروند و در كشورهاي ميزبان براحتي ويزاي كار و زندگي را دريافت كرده و از آن طريق خريد خانه و سرمايه گذاري هاي ديگر در براندهاي مختلف، اینک براي خود و خانواده اعتباري كسب مي كنند كه باور كردني نيست! بعضي از اين سرمايه داران با پيدا كردن كانالهاي ارتباطياز ترکیه،  راهي اروپا ميشوند. در تركيه خصوصن در آنكارا و استانبول و آنتاليا که سرپلی برای عبور شده است.  اخيراً سرمايه داران ايراني در تركيه بسيار زياد شده اند، در ميان آنها كيس هاي (سو

ژه) مختلفي ديده مي شود، بعضي ها قبل از ورشكستگي و عده اي  بعد از  ورشكستگي سرمايه ها را برداشته اند ودست  خانوادة  را گرفته و از ايران  خارج شده اند. بيشتر( سرمایه داران) آنها به يكي از  دوستان ،مي گويند  اعتباري به اينها ( رژيم ) نيست و تا چند ماه ديگر ممكن است رژيم سقوط كند،  بخاطر همين فرار را بر قرار ترجيح داده ايم!

 

سه  کشور با یک سیاست :

تركيه و روسيه و ايران  كشورهايي هستند كه  داراي  رژيمهاي ديكتاتوري هستند و با سيستم هاي سركوبگرانه اشان باعث  شده اند كه جاي امني براي سرمايه گذاري نباشد. سيستمهاي سركوبگرايانه  بی امنیتی ،باعث فرار سرمايه  و فرار مغز ها ميشود ٠ تركيه دست به يك سري اقداماتي گسترده زده است و بدين طريق تمامي تسهيلات را براي  سرمايه داران فراري (هاي )ايران و روسيه فراهم كرده تا هم اعتبار اقتصادي خود را استحكام بخشد و هم مانورهاي حقوق بشري خود را به نمايش گذارد .اين در حالي است كه اردوعان رئيس جمهور تركيه ،  پس از كودتاي مشكوك در تركيه،  دست به تصفيه هاي گسترده اي زده است ، او  كودتا را بهانه اي قرار داد تا از آن طريق به اخراج گسترده كارمندان  بانكها و دادگستري  و باز خريد  وكلا و اخراج نيمي از ارتشيان  و فرهنگيانِ تركيه دست زند . او ميخواست با اين سياست،همچون خميني ، پايه هاي حكومت اسلامي خود را مستحكم تر كند.درست  همان راهي (خط سياسي) كه خميني در سالهاي پس از انقلاب اسلامي رفت و عاقبت كارش را ديديم چه شد! بنيانگذاري (تشكيل)  يك حكومت فاشيستي مذهبي بنام جمهوري اسلامي ! 

 خميني هم بعد از حاكميتش ابتداء حجاب را در ادارات اجباري كرد و با وجود اينكه  اين كار، اعتراضات زنان را بدنبال داشت ولي خميني با دخالت در همه جا، مجلس را تحت فشار قرار داد تا قوانين ضد انساني را در مجلس هرچه سريعتر به اجرا در آورند وقتي حجاب اجباري شد تمامي قوانين ضد انساني ديگر به روش حكومتي تبديل شد تا جايي كه گشت هاي امربه معروف و نهي از منكر ، ثارالله و... براي سركوب و باصطلاح ارشاد تشكيل شد. بدين شكل،مردم  با تصويب قوانين ارتجاعي در ایران  سركوب  شدند ،  بطوريكه قوانين ديگر ضد انساني را آهسته آهسته در همه جا، جاري كردند. حالا تركيه هم با اخراج و باز خريد كردن كارمندان فرهنگيان و... مي خواهد پاي جاي خميني بگذارد .  

از بحث فرار سرمايه دور نشويم ، در حاليكه بسياري از دزدها در جمهوري اسلامي هر نفرشان چندين و چند پست و (مقام )دارند،از بيت خامنه اي تا بانك مركزي و تا درون كابينه دولتها ، دزد ها ،لانه هاي محكمي ساخته اند،بطوريكه  هر چقدر بيشتر مي دزدند پست و مقامشان هم بيشتر ميشود و حتا پس از طي شدن دوران كارشان بازهم راه دزديدن و چپاول باز است ! 

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان نیز از وضعيت بد اقتصادي مي گويد، شاید ،اين يكي از علتهاي فرار سرمايه باشد، او مي گويد ؛ " در حال حاضر اقتصاد ایران در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد، اظهار کرد: متاسفانه در چند سال اخیر جوی انتقادی بر اقتصاد کشور حاکم شده و مردم وضعیت اقتصاد ایران را وخیم تر از واقعیت موجود می پندارند." 

صادقي از اتاق اصناف ،در خصوص بحران بانکی کشور نیز، گفت: در طول 24 سال گذشته نقدینگی در کشور 300 برابر شده و این در حالی اتفاق افتاده که در همین مدت ارزش درآمد ناخالص ملی از 124.8 میلیارد دلار در سال 1990 به 393.4 میلیارد دلار در سال 2015 رسیده یعنی تقریبا رشدی سه برابری صرف نظر از سایر عوامل تاثیرگذار داشته و این بدین معناست که در طول 24 سال قدرت خرید پول ملی یک صدم شده است.

 پشت پرده هاي فرار سرمايه:

 اقتصادانها می گویند ،وقتی اقتصاد ی تورم زا شد نه در قفس و نه در مشت می توان آنرا مهار کرد ، با تمام قدرت وارد جامعه می شود و همه چیز را در بر می گیرد!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از خروج 30 میلیارد دلار سرمایه از کشور در طول ماه‌های پایانی سال 1396 خبر داد.از منظر تئوری اقتصادی عوامل کلیدی مختلفی بر خروج سرمایه از کشور اثر می‌گذارد: انحراف نرخ ارز از نرخ واقعی، بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی، خلأهای موجود در سیاست عمومی کشور در حمایت از سرمایه، کسری حساب سرمایه و کسری مالی، فساد و بدهی کلان خارجی.در وضعیت کنونی اقتصاد ایران به جز عامل بدهی خارجی تمام عوامل به‌ویژه بی‌ثباتی سیاسی و فساد وجود دارند؛ این عوامل صاحبان سرمایه را ترغیب‌ می‌کنند تا سرمایه‌ خود را به خارج از کشور منتقل‌ کنند؛ از این‌رو باید در مورد این حجم عظیم «فرار سرمایه» از کشور نگران‌ بود.[2]بنا بر  داده‌های بانک مرکزی ایران، در سال ۱۳۹۵ حساب سرمایه معادل ۱۸٫۳ میلیارد دلار و در شش‌ ماهه‌ نخست سال ۱۳۹۶ نیز ۶٫۳میلیارد دلار کسری‌ داشته‌ است. با توجه به اینکه در سال‌های پیش‌ از آن حساب سرمایه با مازاد مواجه‌ بوده‌، این میزان کسری حساب سرمایه رقم قابل‌ توجهی است.جالب است اين وضعيت در زمان برقراري برجام هم ادامه داشته است . بنابرگزارشی که روزنامه شرق در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ منتشر کرده‌ است، در دوره‌ ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار پول کثیف از کشور خارج‌ شده‌ است.تنها بخشی از این پول از جمله اختلاس ۳ میلیارد دلاری در بانک ملی به‌ طور گسترده‌ای رسانه‌ای شد. اگرچه همچنان قضاوت در مورد رقم دقیق خروج سرمایه بسیار دشوار است اما تمامی شواهد نشان از آن دارد که این میزان خروج سرمایه از کشور از طریق اقدامات غیرقانونی شامل قاچاق، دورزدن تحریم‌ها، فساد اداری یا مالی و در طول سال‌های مختلف صورت‌گرفته‌است و این رویه هنوز در کشور وجود دارد.

٢-در بسیاری از موارد خروج سرمایه در اشکال مختلفی از جمله انتقال طلا از کشور انجام‌ گرفته‌ است.

٣-شکل دیگر خروج سرمایه از کشور، صادراتی است که عواید حاصل از آن هیچ‌وقت به کشور برنمی‌گردد. این مساله دولت را مجبور به از سرگیری سیاست «پیمان‌سپاری ارزی » کرده‌ که صادرکنندگان را نشانه‌ گرفته‌ است.

٤-یکی دیگر از مواردی که برای فهم مکانیسم و برآورد میزان جریان سرمایه در ایران باید در نظرگرفت، انتقال پول از طریق سیستم حواله است. این سیستم در صرافی‌ها استفاده‌ می‌شود و بر جریان موازی پول از طریق سیستم وکالتی متکی است.[٢] اين كار هم يك نوع  توازن اقتصادي است ، يعني نه سرمايه گذاري است و نه فرار سرمايه است.

٥-یکی از مهم‌ترین دلایل خروج سرمایه نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی است که به دلیل فضای غیرقابل‌پیش‌بینی چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌الملل ایجادشده‌ است.بسیاری از شرکت‌هایی که در طول سال‌های تحریم بدهی‌شان انباشته‌ شده‌ است، در سال‌های اخیر آن را تسویه‌ کرده‌اند و این خود به خروج غیرطبیعی سرمایه از کشور منجر شده‌ است.

٦-علاوه بر تجار و صاحبان کسب‌وکار، شهروندان عادی نیز در این عدم‌ تعادل نقش‌دارند.  بي ثباتي و عدم امنيت ، نگرانی‌ در مورد آینده‌ توسعه‌ی اقتصاد کشور و تمایل به «سرمایه‌گذاری با پوشش ریسک» بسیاری از شهروندان را به جست‌وجو در مورد فرصت‎‌های سرمایه‌گذاری در خارج از ایران واداشته‌ است.

٧- تفوق دولت و بخش شبه‌دولتی در اقتصاد ایران را عامل اصلی فرار سرمایه عنوان‌ می‌کند و معتقد است موانعی که بر سر فعالیت بخش خصوصی وجود دارد به فرار سرمایه از کشور منجر شده‌ است.[٣] نظر ديگر همان است كه همگان به آن آگاه هستند نا امني اقتصادي و سياسي و وضعيت ناپايدارسياسي ايران و وجود رژيم سركوب گراست كه سرمايه داران را فراري ميدهد.واقعيت ايران اين است كه وضعيت كنوني ايران  نه تنها فرار سرمايه را باعث ميشود كه فرار مغز ها را نيز بدنبال دارد.

خامنه ای و شیطان زاده ها عامل فرار سرمایه :

 عامل اصلی این بحران ها ،خامنه ای ولایت فقیه رژیم است که با قدرت مطلقه ای که قانون اسای به آن داده است بنابر اسنادی کە موجود است  ( آواتودی) ، علی انصاری از معتمدین بیت آیت اللە خامنەای رهبر جمهوری اسلامی، از عوامل اصلی خروج ارز دولتی تحت عنوان سرمایە بانک آیندە از ایران و ساخت یک هتل ٥ ستارە مجلل در دبی است. علی انصاری با خارج کردن ارز بانک آیندە کە بخشی از آن سرمایە فرماندهان سپاه پاسداران است، پروژەای تحت نام " هتل دبی" کە درحال ساخت است را خریداری کردە است. اسناد زمین، قرارداد ساخت و اطلاعات لازم منتشر شده است.

هتل پنج ستارە علی انصاری در دبی دارای ٢٣٦ اتاق در ٢٥ طبقە و ٣ رستوران، سالن اجتماعات و اسپا( مجموعە ورزشی و استخر و سونای مختلط است). در این هتل بالغ بر ٦٠٠ میلیون درهم معادل بیش از ١٦٣ میلیون دلار سرمایەگذاری شدە است.

ادامه اختلاس و دزدی و حکم اعدام  :

اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی نخستین‌ اختلاس کلان در جمهوری اسلامی بود که «سیف» در زمان ریاست خود بر بانک صادرات آن را سازماندهی کرد. این اختلاس با سندسازی‌های «ولی‌الله سیف» توسط «فاضل خداداد» تئوریسین مالی خانواده لاریجانی و تبانی با کارمندان بانک صادرات ایران در سال ۱۳۷۴ روی داد.خداداد» که از نیروهای معتمد نظام بود، خریدهای امنیتی را نیز از کشورهایی چون آلمان و فرانسه برای جمهوری اسلامی انجام می‌داد. در بهمن ۱۳۷۱ رئیس اداره کل بانک صادرات ایران متوجه اختلاس شد. قبل از آن چندین‌بار «ولی‌الله سیف» با «خداداد» دیدار کرده بود. در این هنگام «فاضل خداداد» در پاریس بود که با تماس «ولی‌الله سیف» به عنوان مدیرعامل بانک صادرات به ایران بازگشت و از محل وجوهی که اختلاس شده بود، جمعاً ۴۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال ظرف حدود یک‌ماه وصول شد. «خداداد» از بهمن ۷۱ تا شهریور ۷۲ تحت مراقبت بود. اما او نهایتاً در این زمان توانست از کشور فرار کند. وی حدود ۸۰۰۳۰۰۰ دلار پول از کشور خارج کرده بود که هیچ‌گاه به کشور برنگشت. اما دوباره با وعده بخشش از سوی «محسن رفیقدوست» و «ولی‌الله سیف» در شهریورماه ۷۳ به ایران بازگشت تا باقی‌مانده بدهی خود را به بانک پرداخت کند. وی در روز ۹ بهمن ۱۳۷۳ بازداشت دوباره شد و پس از چندین جلسه دادگاه در آذرماه سال ۱۳۷۴ توسط محسنی اژه‌ای قاضی پرونده به اعدام محکوم شد. تنها راه حلی که رژیم برای حل بحران اقتصادی دارد ،صادر کردند حکم اعدام برای پاک کردن صورت مسئله است!

. [١]خواجه پور تحليگر اقتصادي

[2]اخیرا شورای سازمان بین الملل برای 

3]اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در اظهار نظری بیان‌ کرد که «در دولت‌های نهم و دهم در طول ۱۸ ماه ۲۲ میلیارد دلار به بهانه‌ ایجاد تعادل در بازار ارز در دبی و استانبول به قیمت پایین‌تر فروخته‌ شد»

پاس هوشي ، اقتصاددان


 

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب عباس رحمتی در سایت پژواک ایران 

*نانو چيپ براي كنترلِ كرونا، تا رديابي اطلاعات درجهان؟!   [2020 May] 
*جنگ بيولوژيك ( بيوتروريسم) با نام كرونا؟!  [2020 May] 
*نگراني جهان از شيوع ويروس ديگر در آينده!   [2020 Apr] 
*جن و أنس و رهبري ولايت فقيه   [2020 Apr] 
*ويروس كرونا و رنسانس   [2020 Mar] 
*بيت خامنه اي وتيم امنيتي ،براي مهار خبرها ونه ويروس كرونا!   [2020 Feb] 
*لائيسيته !   [2020 Feb] 
* مُرده گردونی ولايت فَقِيه !   [2020 Feb] 
*ابوبكر البغدادي و علي الخامنه اي هردو تروريست؟!   [2019 Dec] 
*چهل سال رابطه مخفي آمريكا با ملايان تهران!   [2019 Dec] 
*گراني بنزين وعبور از فاشيست مذهبي !   [2019 Nov] 
*‏ بيست و ششمين فستيوال تئاتر ايرانيان تبعيدي ،شهر كلن آلمان!‏   [2019 Nov] 
*‏«روح الله زم »، اپوزيسيون يا مهره ي سوخته؟!‏   [2019 Oct] 
*بانوان ايران استاديوم هاي كاملن آزاد ميخواهند!‏   [2019 Oct] 
*چپاول ثروت و عطش خونریزی را حمایت نکنید! سیری کوتاه در نشست سازمان ملل  [2019 Sep] 
*پشت پرده سياست ولايت فقيه، مذاكره با آمريكا !   [2019 Sep] 
*سپاه پاسداران با چهل سال تروردرصدر فهرست سازمانهای تروريستي خارجی آمریکا !  [2019 Apr] 
*چهل سال جنايت و ترور سركوب و عقبگرد كامل (شماره يك)‏   [2019 Feb] 
* سال ۲۰۱۸ سال هشدار و پر حادثه به پایان رسید!  [2019 Jan] 
* فرار سرمايه از ايران افزايش مي يابد!‏   [2018 Dec] 
*یک ربع قرن فستيوال تئاتر تبعيدي در كلن!   [2018 Nov] 
*ترور به بهانه هموار کردن جاده بهشت براي تروریست ها!   [2018 Nov] 
*خيانت روحاني ( فريدون) به مردم ایران از زبان یک آشنا!  [2018 Oct] 
*احضار روحانی به مجلس و رویای دیر باز خامنه ای!‏   [2018 Sep] 
*غول ديماه بر مي خيزد!   [2018 Aug] 
* ١٣٦ مين سالگشت زاد و بود دكتر محمد مصدق در شهر كلن چگونه برگزار شد؟   [2018 Jul] 
*خامنه اي و رؤياهاي آشفته بمب اتم!‏   [2018 Jun] 
*سود و زيانهاي خروج آمريكا از برجام   [2018 May] 
*رضا شاه جزئي از تاريخ ايران است!   [2018 Apr] 
*ارمنستاني ها فقط با اراده بود که ديكتاتور را سرنگون كردند!   [2018 Apr] 
*احمدي نژاد بدنبال اپوزيسيون سازي است ؟   [2018 Feb] 
*فاز تغيير !  [2018 Feb] 
*جمهوري اسلامي ؟ نه ، رژيم توتاليتر!   [2018 Feb] 
*جنبش ملي ،پايه هاي نظام ولايي را فرو خواهد ريخت!‏   [2018 Jan] 
*احمدی نژادی ها؛ واکنش تهدید آمیز خامنه ای   [2018 Jan] 
*شعله جنگ منطقه خليج فارس زبانه مي كشد  [2017 Dec] 
*بيست و چهارمين سال فستيوال تئاتر در تبعيد كلن بياد مجيد فلاح زاده   [2017 Dec] 
*جنگ أفروزي هاي دوباره جمهوري اسلامي ، تمام منطقه را درگير خواهد كرد!‏   [2017 Nov] 
*رفراندوم اقليم كردستان و دخالت ملاها و افزايش بحران در عراق!   [2017 Nov] 
*فوتبال ايران و سوريه، نقش زنان و مردان ايران !‏   [2017 Oct] 
*فردوسي را بايد جدي گرفت و خوب شناخت !‏   [2017 Oct] 
*انتخابات آلمان ، شكست سنگين دو حزب برتر و رشد پوپوليست ها !‏  [2017 Sep] 
*‎ ‎دو رهبر در يك موضع و حمله به ملاها درسازمان ملل   [2017 Sep] 
*همكاري كاشاني و بهبهاني با انگليسيها در كودتاي ٢٨ مرداد عليه دكتر مصدق   [2017 Sep] 
*معامله بزرگ بر سر كابينه آينده و نقش ولايت فَقِيه ! ‏   [2017 Aug] 
*دولت امام زمان معجزه هزاره سوم ( قسمت ششم)‏   [2017 Aug] 
*«ماجراي نيمروز» نيمه پنهان ماجرا بود!‏   [2017 Jul] 
*جنبش دانشجویی و ادامه مبارزه   [2017 Jul] 
*اتحاد اپوزيسيون با مردم رمز پيروزي است!‏   [2017 Jul] 
*دولت امام زمان ،معجزه هزاره سوم ( قسمت پنجم )‏   [2017 May] 
*چهار سال با دولت تدبير و اميد و ركوردهاي تازه !‏  [2017 Apr] 
*اسكار سياسي! ‏   [2017 Mar] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ( قسمت چهارم )   [2017 Feb] 
*«اوباما» با اُونا، ماند و به تاریخ پیوست!  [2017 Jan] 
*گورخوابان ارمغان ديگر جمهوري اسلامي‎!‎   [2017 Jan] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم ! ( قسمت سوم)   [2016 Dec] 
*بيست و سومين فستيوال تئاتر در تبعيد شهر كلن با موفقيت برگزار شد   [2016 Nov] 
*پيروز انتخابات‎ ‎‏ آمریکا كيست ؟ ‏   [2016 Nov] 
*دولت امام زمان ، معجزه هزاره سوم( قسمت دوم)‏   [2016 Oct] 
*دولت امام زمان و معجزه هزاره سوم !( بخش اول)‏  [2016 Oct] 
*فوتبال و حزب اله ، ياحسين ، گل تاسوعائي!‏   [2016 Oct] 
*مردم چون كوه مي مانند تا علم الهدي برود  [2016 Sep] 
*جنگنده های روسی در پايگاه شاهرخي (نوژه) همدان ، خيانتي كه كتمان نتوان کرد؟  [2016 Aug] 
*كودتاي نافرجام تركيه و روياهاي اردوغان   [2016 Jul] 
*زلزله خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و پس لرزه هايش  [2016 Jul] 
*قضاوت كنيد!   [2016 Jun] 
*نقش مستشاران و مدافعان حرم، حضور محرز جمهوري اسلامي در جنگ سوريه!   [2016 Jun] 
*أهداف خامنه اي با رياست جنتي در مجلس خبرگان  [2016 May] 
*ترس خامنه اي از فرا گيري زبان انگليسي چيست ؟   [2016 May] 
*فرار مالياتي و پولشويي هاي گسترده جهاني درپاناما، بهشت مالياتي!  [2016 Apr] 
*انتخابات دهم و حیله های جدید نظام ولايي   [2016 Mar] 
*ميزان رأي يك نَفَر است!  [2016 Feb] 
*ريشه ها را بايد شناخت !  [2016 Feb] 
*سفر روحاني به فرانسه و معامله پشت پرده بر سر مجاهدین   [2016 Jan] 
*بيست و دومين فستيوال تئاتر درتبعيد «كلن» با شعار «ما پارازيت نيستم »  [2015 Dec] 
*جنايات اخير رژيم فاشيستي مذهبي ايران يك عمل تروريستي و محكوم است   [2015 Nov] 
*خودرو ملي يا اسلامي ،ايدئولوژيك ( مكتبي ) ؟  [2015 Oct] 
*داستان دعواها و بر هم زدن رابطه ایران با آمريكا و توافقنامه هسته اي وین !  [2015 Sep] 
*چه سیاستی پشت هجوم گسترده پناهندگان به اروپا نهفته است؟  [2015 Sep] 
*چرا پزشكان به مناطق دور افتاده نمي روند؟( بخاطر روز پزشک )  [2015 Aug] 
*گروه اسلامي داعش بهانه اى براى حضور هميشه آمريكا در خاورميانه!  [2015 Aug] 
*توافق هسته اي وين ، فرصتي براي خواسته هاي مردم ايران!   [2015 Jul] 
*مذاكرات هسته اى و هسته اصلی ترور در خاورمیانه   [2015 Jul] 
*تنها راه نجات ايران بازگشت به اصالت خويشتن خويش!  [2015 Jun] 
*رعايت حفظ فاصله با بمب اتم ، راه حل پشت درهاي بسته است!   [2015 May] 
*تفاهم يا توافق لوزان شكستِ دلواپسان و جام زهر ديگر  [2015 Apr] 
* تاكسي جعفر پناهى به برلين آمد ،شوخى نيست !   [2015 Feb] 
*خاكسپارى بيژن دادگرى و بعضى دوستان !  [2015 Feb] 
*راز اشغال سفارت آمریکا درتهران !  [2014 Dec] 
*بزرگداشت فريدون تنكابنى، در شهر كلن كارى پسنديده !   [2014 Dec] 
*بيست و يكمين سال فستيوال تئاتر كلن به همراه يار دبستانى !   [2014 Nov] 
*از هيچِ خمينی تا پيچ بی احساسی مطلق!  [2014 Nov] 
*ترور خاموش و پيچيده سرهنگ عزيز خزاعى !  [2014 Oct] 
*ایران و بردگی مدرن ؟!  [2014 Oct] 
*چه درسهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت؟ ( قسمت دهم ، پايانى )  [2014 Sep] 
*چه درسهایی میتوان ازبهمن پنجاه و هفت گرفت ؟(بخش نهم)  [2014 Aug] 
*آلمان معادلات فيفا را بهم ريخت !   [2014 Jul] 
*آلمان چگونه مجددا ،جام را به خانه آورد؟  [2014 Jul] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت (بخش ٨)  [2014 Jul] 
*چه در سهايى ميتوان از انقلاب ٥٧ گرفت ؟ ( بخش هفتم)  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از انقلاب ٥٧ گرفت ( بخش ششم )  [2014 May] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن پنجاه وهفت گرفت ؟ ( بخش پنجم)  [2014 Apr] 
*چه درسهايى مي توان از بهمن ٥٧ گرفت ؟ (بخش چهارم )  [2014 Apr] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت ( بخش سوم )  [2014 Mar] 
*چه درسهايى ميتوان از بهمن ٥٧ گرفت؟( بخش دوم)   [2014 Feb] 
*چه درسهايي می توان از انقلاب بهمن ٥٧ گرفت !(بخش نخست )  [2014 Feb] 
*پزشك ، نقدى بر فيلم مديكووس  [2014 Jan] 
* نلسون ماندلا سنبل مبارزه با آپارتايد ( تبعيض نژادى ) و درسهايى كه بايد از او گرفت!  [2013 Dec] 
*بيستمين فستيوال تئاتر ايرانيان در تبعيد خجسته باد  [2013 Nov] 
*تروريست كيست ،تروریست دولتی کدام است ؟  [2013 Nov] 
*حل مسئله اتمى ايران با سوريه گره خورده است !  [2013 Oct] 
*اوباما يك گام به پيش ، روحانى دو گام به پس !   [2013 Oct] 
*روحاني و باب مذاكره با آمريكا در سازمان ملل !  [2013 Sep] 
*حزب مرکل در آلمان اکثریت آراء را کسب کرد، ولى ائتلاف با كدام حزب ؟   [2013 Sep] 
*سوريه خط مقدم و خاكريز اول جمهورى اسلامى!  [2013 Sep] 
*جنايت ضد انسانى در اشرف و يا ليبرتى محكوم است   [2013 Sep] 
*رای اعتماد وزارت اطلاعات یا مجلس؟!  [2013 Aug] 
*اتحاد ، مبارزه ، تنها راه مقابله با رژيم فاشيستى مذهبى است ؟  [2013 Aug] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر؟!(قسمت سوم)  [2013 Jul] 
*حسن روحانى ، شايد فرصتى ديگر ؟!( قسمت دوم ) آيا جو پادگانى از ايران رخت بر خواهد بست ؟ [2013 Jul] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ (قسمت چهارم ) تحليلى از وضعيت كانديداها [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت سوم ) كانديداهاى بدون برنامه ، خصوصا براى كارگران ! [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال ؟ ( قسمت دوم)- مضحكه انتخابات ١٣٩٢  [2013 Jun] 
*انتخابات يا ابتذال؟ قسمت اول رد صلاحیت ها و آغاز مهندسی های انتخابات زیر چتر ابتذالات ١٣٩٢ [2013 Jun] 
*انگليس پشت پرده انتخابات ايران   [2013 May] 
*" مادورو " و " چاوز " دو روى يك سكه اند !  [2013 Apr] 
*جريان فتنه چيست ، فتنه گر كيست ؟  [2013 Apr] 
*اپوزیسیون سازی !  [2013 Feb] 
*تابلوی فساد جمهوری اسلامی!  [2012 Dec] 
*کاریکلماتور سی یاسی!  [2012 Nov] 
*انتساب احمدی ‌نژاد کلاه گشاد بر سر خامنه ای!  [2012 Sep] 
*پارازیت قربانی مماشات !  [2012 Jun] 
*آیا سوسیالیست های فرانسه با انتخاب اولاند مسیرکشور را عوض خواهند کرد؟  [2012 May] 
*انتخابات مجلس نهم فریب دیگری برای جهانیان !  [2012 Mar] 
*فیسبوک وشبکه های اجتماعی مجازی !  [2012 Feb] 
*تحلیلی بر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی  [2011 Nov] 
*چراغ سبز هیلاری کلینتون به رژیم فاشیستی ایران رشته ها را پنبه خواهد کرد!   [2011 Nov] 
*قذافی رفت ، آینده لیبی به کجا می رود ؟  [2011 Oct] 
*استبداد و پیامد های آن درجامعه !  [2011 Aug] 
*هدی صابر و بابی ساندز دو فدایی آزادیخواه !  [2011 Jun] 
*ولایت فقیه بدتر از فرعونیت !   [2011 Jun] 
*حمله به اشرف ، چرا ؟  [2011 Apr] 
*تفاوت های دو قیام در دو نظام دیکتاتوری ایران و مصر !  [2011 Mar] 
*مصر به کدام حکومت تن در خواهد داد  [2011 Feb] 
*بی بی سی ، بی بی باجی رژیم برای تست دستگیری موسوی و کروبی !  [2011 Jan] 
*اعدام ها در روند جنبش مردم ایران چه تاثیری می گذارد؟   [2011 Jan] 
*آیا جزایر سه گانه بهانه ای برای حمله نظامی به ایران خواهد شد ؟  [2010 Dec] 
*مرضیه گل سر سبد هنرمندان  [2010 Nov] 
*دیه گو و محمود را باهم به چه کار آیند ؟ چه سنخیتی بین مارادونا و احمدی نژاد وجود دارد ؟ [2010 Jul] 
*میزبانی جام جهانی فوتبال برای آفریقا جنوبی براحتی بدست نیامد ! بازی‌های جهانی فوتبال در آفریقا جنوبی بخوبی در حال برگزاری است؟ [2010 Jul] 
*سی سال مبارزه و یکسال فعالیت بی امان مردم بر علیه ولایت فقیه در ایران  [2010 Jun] 
*ترور نرم در زندانهای رژیم  مجید توکلی و زندانیان سیاسی دیگر را در یابیم  [2010 May] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !  [2010 May] 
*پشت صحنه ارتجاع ولایت فقیه !   [2010 May] 
*خامنه ای قاتلی که باطل است !   [2010 Apr] 
*آواتار ( Avatar) جنبش سبزی که سرخ می شود !   [2010 Mar] 
*پیروز میدان مردم متحدند !   [2010 Feb] 
*مبارزه و سازماندهی ( شماره 2 )  [2010 Jan] 
*مبارزه و سازماندهی تنها راه حل در مقابل رژیم (شماره 1)   [2010 Jan] 
*" نه "   [2009 Dec] 
*جنبش سبز وارد مرحله دیگری شد !   [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟ (شماره ۳)  [2009 Nov] 
*جنبش سبز به کجا میرود ؟( شماره 2)   [2009 Oct] 
*جنبش سبز به کجا می رود ؟! (شماره1)   [2009 Oct] 
*رد پای رژیم و حمایت علنی از حماس در غزه !  [2009 Jan]