کمپین حقوق بشر در ایران گزارش داده است که بعد از اعتراض زندانیان بند یک و دو زندان زنان قرچک ورامین، ۲۰ نفر از زنان زندانی به انفرادی و گروهی از آنان هم به زندان اوین منتقل شده‌اند. علاوه بر این زندانیان معترض از گاز و برق و امکان هواخوری محرو‌م‌اند و بیش از دو روز است که مأموران زندان به آن‌ها غذا نمی‌دهند.

زندان قرچک ورامین: کریزک زنان – عکس: آرشیو

هفته گذشته یکی از زنان بند یک زندان قرچک ورامین به درمان نیاز پیدا کرد، اما افسر نگهبان بی‌توجه ماند. زندانیان بند ۱ معترض شدند. به زودی زندانیان بند ۲ نیز با آن‌ها هم‌صدا شدند و سرانجام به دستور رئیس زندان، نیروهای گارد وارد عمل شدند و با پرتاب گاز اشک‌آور سعی کردند شورش را مهار کنند. زنان معترض پتوها را آتش زدند با این قصد که اثرات گاز را خنثی کنند که بند آتش گرفت و دارو ندار آن‌ها در آتش سوخت. عده‌ای از زنان زندانی هم سخت کتک خوردند و مجروح شدند.

سه‌شنبه ۲۳ بهمن یک منبع مطلع کمپین حقوق بشر در ایران گفته است که به زندانیان بندهای یک و دو و سه زندان قرچک بیش از دو روز غذا داده نشده. به گفته این فرد که نام او افشا نشده آخرین بار زندانیان این بندها غروب یکشنبه گذشته غذا خورده‌اند. برق و گاز بندها هم همچنان قطع است.

صبح سه‌شنبه غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران ادعا کرد که ناآرامی در بند یک و دو زندان زنان قرچک ورامین که تا پایان ۱۹ بهمن ادامه پیدا کرد، فضاسازی رسانه‌ای‌ است که بیگانگان انجام داده‌اند. این مقام مسئول به رسانه‌های داخلی گفت:

«وضعیت در همه زندان‌ها از جمله این زندان آرام بوده و آرام خواهد بود. شرایط زندان قرچک کاملاً عادی است و ما هیچ مشکل خاصی نداریم.»

کمپین حقوق بشر در ایران اما گزارش داد که در کف بندها آب جمع شده و وسایل زندانیان هم خیس است. هواخوری نیز برای زندانیان قطع شده و آنها تمام ساعت شبانه‌روز ناگزیرند در بندها این شرایط دشوار را همراه با گرسنگی تحمل کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از زندان قرچک ورامین از سال‌های گذشته تاکنون وضعیت این زندان هم در بخش زنان و هم در بخش مردان «بسیار غیر بهداشتی، غیر انسانی و غیر قابل تحمل» است.