مرجان شیخ الاسلامی آل آقا و اسناد فعالیت هایش ؛ اختلاس‌گر شرکت بازرگانی پتروشیمی

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا و اسناد فعالیت هایش ؛ اختلاس‌گر شرکت بازرگانی پتروشیمی

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا ، یکی از چهارده متهم پرونده اختلاس بزرگ ۶.۵ میلیارد یورویی در شرکت بازرگانی پتروشیمی است که اواسط اسفند ماه نود و هفت، در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی، به همراه سیزده نفر دیگر، کیفرخواست صدها صفحه ای علیه آنان توسط نماینده دادستان، قرائت شد.

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا ، متولد اردیبهشت ۱۳۴۵ در کرمانشاه و دانش آموخته رشته های ارتباطات و علوم آزمایشگاهی، فعال رسانه ای دهه هشتاد و مفسد اقتصادی کلان در پرونده اختلاس ۶.۵ میلیارد یورویی در شرکت بازرگانی پتروشیمی به همراه ۱۳ متهم دانه درشت به سرکردگی رضا حمزه لو است. او به اخلال اقتصادی کلان به ارزش ده ها میلیون دلار در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی متهم شده است. اسناد فعالیت های مشترک این مفسد اقتصادی با همسرش (مهدی خلجی) در کانادا و آمریکا و هم چنین مستنداتی از شرکت های اقماری او: «شرکت مسافرتی ماهور پرواز» تا «بازرگانی بین المللی هترا تجارت» و «بازرگانی دنیز» در ایران را در گزارش مفصل و مستند عصر شهروند مشاهده کنید.

اگر شما هم درباره این مفسد اقتصادی ۵۲ ساله، اطلاعات مستندی در اختیار دارید، از طریق فرم ارتباطی عصر شهروند، با ما به اشتراک بگذارید. جشنواره محاکمه مفاسد اقتصادی دانه درشت ایران که از نیمه دوم سال با اعدام سلطان سکه و ارز و قیر آغاز شده بود، با محاکمه حسین هدایتی، حسین فریدون ، ۳۲ اخلالگر بانک سرمایه و ۱۴ متهم اختلاس در بازرگانی پتروشیمی، تکمیل شد.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره رضا حمزه لو: مدیرعامل سابق بازرگانی پتروشیمی

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا و بازرگانی پتروشیمی

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا ، یکی از چهارده متهم پرونده اختلاس بزرگ ۶.۵ میلیارد یورویی در شرکت بازرگانی پتروشیمی است که اواسط اسفند ماه نود و هفت، در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی، به همراه سیزده نفر دیگر، کیفرخواست صدها صفحه ای علیه آنان توسط نماینده دادستان، قرائت شد.

این افراد، که اسامی آن ها در زیر آمده است، جشنواره برخورد قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی دانه درشت را در زمسنان ۹۷ تکمیل کردند و در صورتی که رای محکومیت آن ها صادر شود، بزرگ ترین پرونده اختلاس اقتصادی پس از انقلاب اسلامی خواهد بود.

صفحه مرجان شیخ الاسلامی آل آقا در لینکدین و شرکت VENITO، می‌تواند شما را با بخشی از همکارانش در خارج از کشور، آشنا کند. او در لینکدین، خود را دانش آموخته دوره دکتری ارتباطات و رسانه های دیجیتال دانشگاه تهران در فاصله سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ و دارنده مدرک مدیریت بازرگانی از دانشگاه تورنتو در سال ۲۰۱۶ معرفی می کند. هم چنین صاحب امتیاز شرکت هایی چون: VENITO  INTERNATIONAL TRADING   و CANDIAN BEAUTY ACADEMY و SILKODERM HEALTH & BEAUTY CLINIC در شهر تورنتو کانادا، معرفی شده است.

اسامی ۱۴ متهم پرونده فساد اقتصادی در شرکت بازرگانی پتروشیمی

  • رضا حمزه لو، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی (فرزند نقی، متولد ۱۳۳۷ در تهران)
  • عباس صمیمی، عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی (فرزند حسین، متولد ۱۳۳۵ از بردزکن)
  • مصطفی طهرانی صفا، عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی (فرزند عباس متولد ۱۳۳۵ )
  • علیرضا علایی رحمانی، عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی (متولد ۱۳۳۴ فرزند قاسم از تهران)
  • محسن احمدیان، بازنشسته شرکت پتروشیمی (فرزند محمد، متولد ۱۳۳۷ تهران)
  • مرجان شیخ الاسلامی آل آقا ، مدیرعامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت (متولد ۱۳۴۵)
  • سید امین قرشی سروستانی (فرزند امان الله متولد ۱۳۴۵)
  • سام حامد ساعدیان (متولد ۱۳۵۶ فرزند سعید از تهران)
  • سید علیرضا حسینی(فرزند ولی الله متولد ۱۳۴۸)
  • علی اشرف ریاحی (فرزند عبدالامیر متولد ۱۳۵۷ تهران)
  • معصومه دری (متولد ۱۳۴۱ فرزند ابراهیم)
  • ابوالفضل ملکی شمس آبادی (فرزند قربان علی متولد ۱۳۴۸)
  • سعید خیری زاده ( فرزند سید مراد متولد ۱۳۳۱)
  • محمد حسین شیرعلی (فرزند قلندر متولد ۱۳۳۵ از آقاجاری)

حتما ببینید: همه چیز درباره اختلاس شهاب الدین غندالی در صندوق ذخیره فرهنگیان

اتهام چیست؟

اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و دیگر اعضا هیات مدیره و همدستانشان، اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال نامشروع از طریق ارز حاصل از صادرات به مبلغ ۶.۵ میلیارد یورو و واریز به حساب های شخصی است. ۳ نفر از متهمان این پرونده، در خارج از کشور هستند. قاضی مسعودی مقام که ریاست جلسه رسیدگی به اتهامات متهان پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی را بر عهده دارد، یکی از چهره های مطرح قضایی رسیدگی کننده به پرونده های کلان فساد اقتصادی است. او قاضی پرونده حسین هدایتی و ۳۲ متهم اختلاس در بانک سرمایه نیز محسوب می شود.

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا و بازرگانی پتروشیمی

داستان شرکت بازرگانی پتروشیمی چه بود؟

یکی از شرکت های جنجالی در دهه هشتاد هجری خورشیدی، همین شرکت بازرگانی پتروشیمی است که مثل شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری (سمگا)، از شرکت های رجال خیز و پولدار بخش خصوصی ایران محسوب می شود.

شرکت بازرگانی پتروشیمی، در نیمه دوم سال هشتاد و هشت یعنی چند ماه پس از روی کارآمدن دولت دوم محمود احمدی نژاد، توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دوره وزارت میرکاظمی در وزارت نفت، پنجاه و یک درصد سهام آن به صورت یک بلوک، به قیمت ۱۲۰۰ میلیارد ریال فروخته شد. این فروش به گونه ای بود که خریدار، بیست درصد را نقدی پرداخت کرد و مابقی هم توسط اقساط بلند مدت. گروهی منتسب به موتلفه، خریدار این بلوک بود.

بازرگانی پتروشیمی در زمان عرضه، مالک شرکت های بزرگی در بورس ایران بود که پتروشیمی جم، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی زاگرس و ایلام از ان جمله  است. در آن زمان، قریب به دو هزار میلیارد تومان، ارزش دارایی های این شرکت دولتی بود که ظرف شش سال بعد، ارزش سودآوری این شرکت های متعلق به پتروشیمی بازرگانی، از دو هزار میلیارد تومان فراتر رفت. در واقع، شرکتی که بیش از دو هزار میلیارد تومان از شرکت های زیر مجموعه خود سود ساخته بود، شش سال قبلش به قیمت ۱۲۰ میلیارد تومان واگذار شده بود.

وضعیت سود شرکت پتروشیمی بازرگانی را در فهرست زیر  مشاهده کنید:

  • سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۸۹: ۴۵۰ میلیارد ریال
  • سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۰: ۹۱۰ میلیارد ریال
  • سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۱: ۳۵۷۰ میلیارد ریال
  • سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۲: ۳۴۷۰ میلیارد ریال
  • سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۳: ۹۸۰۰ میلیارد ریال
  • سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۴: ۸۰۰۰ میلیارد ریال

یکی از شرکت هایی که با پتروشیمی بازرگانی همکار بود، شرکت های متعلق به مرجان شیخ الاسلامی آل آقا بود.

حتما بخوانید: همه چیز درباره پرونده حسین هدایتی

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا کیست؟

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا ، همسر فردی به نام مهدی خلجی است. او نامزد نمایندگی مجلس ششم و هشتم بود. ایشان در انتخابات مجلس، در تبلیغات حزب مشارکت ایران اسلامی دیده شد. تحصیلاتش، دانشگاهی و در حوزه علوم ارتباطات اجتماعی و علوم آزمایشگاهی است. وی، روزنامه نگار و عضو سابق انجمن صنفی روزنامه نگاران و روابط عمومی و از  فعالان زن مبارزه با محیط زیست بود.

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا کیست؟

بررسی های رسانه ای نشان می دهد که او در ریچموند هیل اونتاریو و تورنتو، خانه مسکونی دارد.

کتاب مسیح علی نژاد درباره مرجان شیخ الاسلامی آل آقا کتاب مسیح علی نژاد درباره مرجان شیخ الاسلامی آل آقا

(بخشی از کتاب مسیح علی نژاد درباره مرجان شیخ الاسلامی آل آقا )

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا، به عنوان مدیر اجرایی شرکت EXTUID

بر اساس اطلاعاتی که در سایت open corporations منتشر شده  است و از بزرگ ترین دیتابیس شرکت های در جهان می باشد، مرجان شیخ الاسلامی آل آقا ، به عنوان مدیر اجرایی شرکت EXTUID در واشنگتن فعالیت داشت که ۸ جولای ۲۰۱۴ میلادی ثبت شد. این شرکت، شاخه ای از نهادی به نام IDEA  CENTER FOR ARTS AND CULTURE بود. مهدی خلجی، همان طور که در عکس گرفته شده از سایت اوپن کورپوریشن نشان داده شده است، در  این شرکت با آل آقا ، همکاری داشت.

اسناد فعالیت های «مرجان شیخ الاسلامی»

ساختمان جم دراستانبول،  توسط این فرد به سعید کریمیان واگذار شد و با رضا ضراب همکاری داشت.

مرجان شیخ الاسلامی آل آقا ، متولد دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۵ در کرمانشاه، فرزند جمال الدین به شماره شناسنامه ۱۹۰ و کد ملی ۳۲۵۶۷۰۲۲۱۱، طبق کیفرخواست دادگاه، مدیرعامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت است که مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور دارد و  متهم به تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و شصت و پنج هزار یورو و ۸ میلیون و هفتصد و ده هزار و سیصد و هشتاد و چهار دلار است.

حتما بخوانید :   سلاطین ایران ؛ دیدار با سلطان سکه و قیر تا سلطان شکر و کاغذ

حتما بخوانید: علی انصاری کیست؟

خانم مرجان شیخ الاسلامی آل آقا که در دهه هشتاد، فعال رسانه ای بود، از اواخر دهه هشتاد، وارد فعالیت های اقتصادی می شود.  طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۹۸۷۴ مورخ هفتم اردیبهشت ماه سال نود و دو، با پرداخت ۴۵ میلیون ریال، به عضویت هیات مدیره شرکت خدمات مسافرت هوایی ماهور پرواز (مسئولیت محدود) به شماره ثبت ۳۷۰۲۷۲ منصوب شد. ایشان را در هیات مدیره این مجموعه، افراد زیر همراهی می کردند:

  • سودابه تحسینی به شماره ملی: ۰۰۳۶۸۹۲۶۸۸
  • فهیمه سمیعی به شماره ملی ۳۹۷۹۳۹۱۵۴۱

شرکت خدمات مسافرت هوایی ماهور پرواز، یکی از شرکت های اقماری است که مرجان شیخ الاسلامی آل آقا در دهه نود هجری خورشیدی در آن ها فعالیت داشت. این شرکت، طبق روزنامه رسمی به  شماره  ۱۸۹۴۳ مورخ  بیست و دوم اسفند ماه سال هشتاد و هشت، به ثبت رسید و موضوع کاری آن، تنظیم برنامه مسافرت های هوایی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به منظور فروش بلیط مسافرت های هوایی و ذخیره جا با رعایت قوانین و مقررات و دستورالعمل های سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده بود.

شرکت خدمات مسافرت هوایی ماهور پرواز که مرجان شیخ الاسلامی آل آقا در آن فعالیت داشت

دفتر اصلی این شرکت در خیابان سعادت آباد، چهار راه سرو، ضلع جنوب غربی چهار راه شماره ۵۸ اعلام شد. اعضای موسس این شرکت که ۴ سال بعد، خانم مرجان شیخ الاسلامی آل آقا نیز به آن ها پیوست به شرح  زیر بودند:

  • خانم سودابه تحسینی
  • خانم فهیمه سمیعی
  • آقای جعفر قلی چراغی
  • خانم تهمینه سمیعی

یکسال بعد یعنی در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۳۸۹، موضوع این شرکت به شرح  ذیل تغییر یافت و ماده مربوطه در اساسنامه اصلاح گردید:

تنظیم برنامه مسافرت های هوایی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به منظور فروش بلیط مسافرت های هوایی و ذخیره جا با رعایت قوانین و مقررات و دستورالعمل های سازمان هواپیمایی کشوری و فعالیت در زمینه اخذ روادید تنظیم و انجام مسافرت های گروهی داخلی و خارجی، ذخیره مکان و هر گونه خدمات گردشگری با رعایت قوانین و مقررات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.

فهیمه سمیعی، هم اکنون مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد که از همکاران مرجان شیخ الاسلامی آل آقا محسوب می شود. این شرکت،  مجوز بند ب داشته و در خیابان شهید بهشتی تهران (خیابان صابونچی) فعالیت دارد.

داستان شرکت بازرگانی بین المللی هترا تجارت

دیگر شرکتی که مرجان شیخ الاسلامی آل آقا در آن فعالیت داشت و در کیفرخواست نماینده دادستان در جلسه اول رسیدگی به پرونده اختلاس بزرگ در شرکت پتروشیمی بازرگانی (سهامی خاص) به آن اشاره شد، شرکت بین المللی هترا تجارت است.

داستان شرکت بازرگانی بین المللی هترا تجارت

این شرکت، یکی از شرکت هایی است که با شرکت بازرگانی پتروشیمی وارد معامله شد و پولشویی و اختلاس های این پرونده مفاسد اقتصادی را هدایت می کرد. نکته جالب  درباره این شرکت آن است که طبق روزنامه رسمی مورخ ۱۰ خرداد ماه سال ۱۳۹۱ به شماره روزنامه: ۱۹۵۸۵، شرکت بین المللی هترا تجارت (سهامی خاص) به شماره ثبت: ۳۸۲۸۹۷ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۳۲۹۰۵۱، به استناد صورت جلسه مجمع عمومی این شرکت در اردیبهشت ۹۱، منحل می شود و مرجان شیخ الاسلامی آل آقا ، به عنوان مدیر تصفیه  اعلام می شود. یعنی پس از یک سال و اندی کارکرد، شرکت به دلایل نامعلوم  (البته  فعلا) منحل می شود.

محل تصفیه  این شرکت نیز میدان ونک، خیابان ونک شماره ۱۷۲ مشخص شد. احتمالا در جریان رسیدگی به پرونده این خانم، دادستان تهران، اطلاعات بیش تری از جرایمی که این شرکت در ارتباط با پرونده فساد در شرکت بازرگانی پتروشیمی در سال های پیش از انحلال انجام داده است، ارائه خواهد کرد.

طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۹۰۹۳ مورخ بیست و هشتم شهریور ماه سال هشتاد و نه، شرکت بین المللی هترا تجارت (مسئولیت محدود)، در اداره  ثبت شرکت های تهران به ثبت می رسد.

آگهی تاسیس شرکت هترا تجارت

موضوع این شرکت که یکی از شرکت های مطرح  در پرونده اختلاس در شرکت بازرگانی پتروشیمی است، واردات و صادرات است. قطعا، فهم ارتباطات و روابط و فرآیندهایی که در جریان اختلاس از شرکت پتروشیمی به ادعای دور زدن تحریم های ایران این شرکت انجام می داد، سر نخ های جالبی را در اختیار محققان و فعالان رسانه ای و خبری قرار می دهد.

موضوع این شرکت، در ۱۰ محور خلاصه  می شود که در زیر  مشاهده می کنید و موضوعات جالبی هم در آن  قید شده   است:

  • صادرات و واردات کلیه محصولات و کالاهای مجاز و ایجاد دفتر نمایندگی در کلیه زمینه  ها در داخل و خارج
  • انجام امور مشاوره و نظارت بر اجرای پروژه سیستم های کامپیوتری و ارائه و پشتیبانی سخت افزارها
  • بازاریابی و تجارت مجاز غیر هرمی و غیر شبکه ای و غیر الکترونیکی مجاز و عقد قرارداد با اشخاص.
  • خرید و فروش و صادرات و واردات کلیه تجهیزات رایانه ای و ایجادشعبه و نمایندگی در داخل و خارج از کشور.
  • اخذ وام و استفاده از تسهیلات ارزی و ریالی و ضمانت نامه ازکلیه بانک های و موسسات مالی و اعتباری
  • انجام خدمات پژوهشی و مشاوره فنی در زمینه تجهیزات رایانه ای و سیستم های الکترونیکی و اتوماسیون.
  • خرید سهام شرکت های سرمایه گذاری در بخش های تولیدی و صنعتی و بازرگانی
  • بررسی و مطالعات در زمینه توسعه فضا های تفریحی و ایجاد فضا های مناسب برای ارتقا دانش تفریحی

حتما بخوانید: همه چیز درباره باقری  درمنی، سلطان قیر و املاک ایران

این شرکت توانسته بود با درج موضوعات گسترده و متنوع در حوزه های مشاوره و بازرگانی صنعت و خدمات در داخل و خارج از کشور، حوزه فعالیت خود را پراکنده کرده و در زمینه های مختلف، وارد کسب و کار پر سود واردات و صادرات از اواخر  دهه هشتاد هجری خورشیدی شود که اوج کار  آن، روابط با شرکت بازرگانی پتروشیمی است.

مرکز اصلی این شرکت، خیابان خرمشهر، خیابان صابونچی و کوچه مبینی اعلام شد. سرمایه شرکت بازرگانی بین المللی هترا تجارت، ۱ میلیارد ریال اعلام شد. اما نکته جالب توجه درباره این شرکت، هیات مدیره ان  است:

  • آقای رضا حمزه لو (رییس هیات مدیره) – مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی
  • خانم مرجان شیخ الاسلامی آل آقا (نایب رییس هیات مدیره) مدیرعامل شرکت هترا تجارت
  • خانم طاهره دژدوست (عضو هیات مدیره)

در واقع، رضا حمزه لو و مرجان شیخ الاسلامی آل آقا ، در سال ۸۹، با ثبت یک شرکت مشترک بازرگانی و مشاوره ای، وارد معامله با شرکت بازرگانی پتروشیمی شدند. اواخر مهر ماه سال ۱۳۹۰، رضا حمزه لو، از مدیرعاملی شرکت  بازرگانی پتروشیمی استعفا می دهد و مهندس مصطفی طهرانی، به مدیرعاملی شرکت برگزیده  می شود.

حتما بخوانید: همه چیز درباره باستی هیلز لواسانات

۳ ماه بعد یعنی در نهم آبان ماه سال ۱۳۸۹، سمت اعضای هیات مدیره تغییر می کند و مهندس رضا حمزه لو، به ریاست هیات مدیره  منصوب می شود.

سرمایه شرکت بین المللی هترا تجارت سرمایه شرکت بین المللی هترا تجارت

طبق روزنامه  رسمی به شماره  ۱۹۲۵۰ مورخ هفدهم فروردین ماه ۱۳۹۰، سرمایه  شرکت بین المللی  هترا تجارت (سهامی خاص) از مبلغ ۱ میلیارد ریال به ۱۰ میلیارد ریال، افزایش می یابد تا مسیر برای ارتباطات گسترده تر و اخذ تضامین بانکی و ارتقا سطح اعتباری شرکت نزد بانک های طرق قرارداد در داخل و خارج از کشور، هموار شود.

شرکت بین المللی هترا تجارت، در دهم خرداد ماه سال ۱۳۹۱، منحل می شود .

همراه گرامی

اگر درباره این مفسد اقتصادی دانه درشت سال های اخیر هموچون مرجان شیخ الاسلامی آل آقا ، به دنبال اطلاعات بیش تری هستید، گزارشات تکمیلی عصر شهروند را مطالعه کنید.

منبع:عصر شهروند