اصولگرایان و اصلاح‌طلبان؛ شرکای وفادار سپاه در «آستان قدس» و مؤسسه «مولی الموحدین»

rouhani_ghasemi.jpgکیهان لندن - مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا می‌گوید هزار شرکت در ارتباط با سپاه پاسداران تحریم خواهند شد و تاکید کرده فشارها بر جمهوری اسلامی افزایش می‎یابد تا مردم ایران بتوانند سرنوشت خود را در دست بگیرند.

این در حالیست که پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز مرحله دوم تحریم‎ها، دولتمردان کاخ سفید هدف از اعمال فشار حداکثری به جمهوری اسلامی را «تغییر رفتار رژیم» عنوان می‎کردند.

این فشارها فعالیت‌های رژیم ایران در حوزه‎های مختلف را به شدت مختل کرده که شامل اختلال در تامین مالی گروه‌های تروریستی منطقه از جمله حزب‌الله لبنان نیز شده است. اما در داخل ایران از یکسو زمامداران حکومت و از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران معتقدند مسیری که دولت دونالد ترامپ در قبال جمهوری اسلامی در پیش گرفته فراتر از تغییر رفتار و نشاندن نظام پای میز مذاکره است و در عمل پروژه‌ی کنترل شده برای تغییر رژیم سیاسی ایران است اما نه به صورت مستقیم. درواقع کاخ سفید به دنبال ضعیف‎کردن کانون‎های قدرت در داخل نظام است تا جایی که زور حاکمان ناشی از فشارها تا جایی کاهش پیدا کند که مردم توان رویارویی با آنها را داشته باشند و به قول پمپئو «سرنوشت‎شان را در دست بگیرند».

قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‎های تروریستی بخشی از این فشارهاست که به واشنگتن برای کوتاه کردن دست پاسداران و شبه‎نظامیان مورد حمایت رژیم در خرابکاری‎های منطقه‎ای و مقابله با موشک‎پرانی‎های آنها کمک می‎کند. این اقدام در عمل می‎تواند مستقیم و غیرمستقیم از قدرت سپاه برای سرکوب اعتراضات نیز بکاهد چرا که صدها نفر از نیروهای سپاهی و بسیجی که پیاده‌نظام و فرماندهان میدانی سرکوب اعتراضات خیابانی بودند در سوریه کشته شدند. در واقع سیاست‌های جنگ‎طلبانه نظام در عمل به خود آنها ضربه‌های سنگین‎تری وارد کرده است اگرچه جمهوری اسلامی بر روی مزدوران خارجی خود مانند حشدالشعبی حساب باز کرده است.

نظیر همین رویداد در مورد به کار گرفتن هواپیماهای مسافربری در جنگ سوریه نیز اتفاق افتاد و رژیم ضربه‎ی آن را با تحریم شدن این شرکت‌ها و از دست دادن منابع مالی در این بخش، خورد. اما مسئله اینجاست که این رویدادها نه تنها برای حاکمان تهران درس عبرت نشده بلکه در پاره‎ای موارد که تحریم‎ها ناقص اجرا شده آنها گستاخ‎تر نیز شده‌اند. راه‌اندازی پرواز مستقیم تهران- کاراکاس از همین موارد است. ماموریتی که با یک فروند ایرباس ۳۴۰ ماهان‌ایر صورت گرفت. این پرواز مشکوک، دوشنبه ۱۹ فروردین انجام شد. اما دولت آمریکا حواسش جمع بود و خیلی زود متوجه این اقدام گشت و به آن واکنش نشان داد. به اعتقاد برخی تحلیلگران نیز این اقدام جمهوری اسلامی در به راه انداختن یک خط پرواز هوایی که نه تنها سودی ندارد بلکه کلی هزینه نیز دارد، چیزی جز حمایت هدفمند سپاه از رژیم نیکلاس مادورو نیست.

مایک پمپئو در همین زمینه گفته که این اقدام نمونه مشخص دخالت رژیم ایران در آمریکای جنوبی است و به نفع آمریکا و مردم آن منطقه نیست. وی همچنین در مصاحبه با صدای آمریکا عنوان کرده، «بدون شک پول ایران در آمریکای جنوبی برای مقاصد بدخواهانه مثل حمایت از حزب‌الله و تروریسم در سراسر منطقه به کار گرفته می‌شود.»

شرکت هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ در فهرست تحریم‌ها از سوی آمریکا قرار گرفت اما زد و بندهای مخفیانه دولت باراک اوباما و جمهوری اسلامی این تحریم‌ها را بی‌اثر کرد چنانکه پروازهای این شرکت به اغلب پایتخت‎های بزرگ اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و جنوب شرق و شرق ادامه داشت. از ژانویه تا آوریل ۲۰۱۹ با افزایش فشار آمریکا، برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه پرواز هواپیمایی ماهان را ممنوع کردند اما در مقابل پروازهای این خط هوایی به کاراکاس در ونزوئلا و پیش از آن آلماتی و آستانه در قزاقستان برقرار شد.

شرکت هواپیمایی ماهان نه تنها در عمل بخش زیادی از ماموریت‎های لجستیک و تدارکاتی سپاه را به عهده دارد بلکه شواهد کافی مبنی بر همکاری مستقیم مدیران ارشد و سرمایه‎گذاران آن با سپاه پاسداران وجود دارد. مالک هواپیمایی ماهان موسسه خیریه «مولی الموحدین» کرمان به ثبت ۲۷۳۴ است که حسین مرعشی برادر همسر اکبر هاشمی‎رفسنجانی بنیانگذار هر دو مجموعه‎ است. در واقع خیریه «مولی الموحدین» یک هلدینگ عظیم اقتصادی- تجاری است متعلق به مهره‎های ارشد حزب کارگزاران سازندگی که بازوی اصلی تامین مالی جناح اصلاح‎طلب و در عمل بنگاهی هستند که در شراکت با سپاه ستون‌های بقای نظام‌ را تشکیل می‌دهند.

اغلب کارگزاران ماهان ایر همانهایی هستند که در موسسه «مولی الموحدین» و ده‎ها شرکت زیرمجموعه آن با مسئولیت‎های رسمی چنبره زده‌اند. تعداد بسیاری از اعضای هیات‌مدیره این شرکت‎ها در ده‎ها شرکت دیگر سمت دارند و مجموعه‎ای تودرتو و عنکبوتی ساخته‌اند که احمد مرادعلی‌زاده، شهریار ذوالعلی و حمید عرب‌نژاد خانوکی سرشاخه‎های آن هستند.

احمد مرادعلی‌زاده به شماره ملی ۱۰۱۰۲۸۳۷۱۶۲ رئیس هیات مدیره هواپیمایی ماهان دست‌کم در ۱۶ شرکت دیگر مدیرعامل، رئیس، نایب رئیس یا عضو هیات مدیره است از جمله شرکت «ماهان سیر»، «شرکت تجهیزات فرودگاهی ماهان»، «شرکت وتوسعه پردیس ماهان»، «شرکت راه و ساختمان کرمان»، «شرکت صنایع غذایی شفق کوثر ایرانیان» و...

او پیش از سال ۸۴ مدیرعامل شرکت ملی مس بود اما با روی کار آمدن احمدی‎نژاد به علت نزدیکی به باند اکبر هاشمی رفسنجانی از سمت خود برکنار شد تا اینکه بار دیگر شهریور سال ۱۳۹۲ پس از پیروزی حسن روحانی به این سمت منصوب گشت و همچنان این پست را در اختیار دارد.

شهریار ذوالعلی به شماره ملی ۳۱۷۹۵۹۷۴۷۱ مدیرعامل خیریه «مولی‎الموحدین» نایب رئیس هیات مدیره ماهان ‌ایر است. او دست‌کم در ۱۵ شرکت رئیس، نایب رئیس یا عضو هیات مدیره است. برخی از این ‎شرکت‎ها شامل «توسعه و سازندگی آیندگان فردا کرمان»، «شرکت راه و ساختمان کرمان»، «شرکت صنایع کشت و دام سبزواران» و «شرکت مس کرمان»، «شرکت پتروشیمی کرمان» و ... می‎شود. او از نزدیکان حسین مرعشی است.

حمید عرب‌نژاد خانوکی با کد ملی ۲۹۹۲۴۲۰۸۷۵ مدیرعامل هواپیمایی ماهان‎ایر است.

sanad1.jpg

۲۴ ژوئن ۲۰۱۷، مجله پولیتیکو در گزارشی افشا کرد که پس از برجام در توافق‌های فوق ‌سرّی‌ میان دولت باراک اوباما با جمهوری اسلامی در ازای آزادی شهروندان آمریکایی بازداشتی در ایران ۱۷ ایرانی آزاد یا در محکومیت‎شان تخفیف داده شد. حمید عرب‎نژاد از اعضای پیشین سپاه پاسداران یکی از آنها بود که نامش در این گزارش آمده. او در سال ۲۰۱۴ به اتهام توطئه‌ برای خرید شش هواپیمای بوئینگ از طریق یک شرکت لیزینگ تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

مُشت نمونه خروار

برای تشریح عملکرد این باند مافیایی از میان صدها شرکت و کارخانه تابعه و وابسته به آن کافیست روی فعالیت شرکتی با عنوان «عمران مهر شهداد» (سهامی خاص) با شماره ثبت ۱۴۷۷۲ که بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ تاسیس شد نورافکن انداخته شود که حمید عرب‌نژاد و شهریار ذوالعلی رئیس و نایب رئیس هیات مدیره‌ی آن هستند.

این شرکت به تنهایی توانسته مجوز کلیه فعالیت‎های مربوط به ارائه خدمات آموزشی و فنی خلبانی، خرید و فروش انواع هواپیماها و هلی‎کوپترهای سنگین و سبک، خرید و فروش تجهیزات فرودگاهی و گردشگری و ارائه خدمات سمپاشی هوایی زمین‎های کشاورزی را دریافت کند و همزمان مجوز واردات و صادرات، تجارت، خرید و فروش سهام، طراحی، نظارت و اجرای ساخت و ساز در حوزه راهسازی و آبرسانی و دامپروری را دریافت کند!

sanad2.jpg

شمسعلی نقوی به شماره ملی ۳۱۳۰۶۱۷۳۱۰ مدیرعامل این شرکت و مدیر مرکز علمی کاربردی ماهان است.

۲۲ آذر ۱۳۹۱، محمدرضا پورابراهیمی نماینده وقت کرمان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‎ای می‌گوید موسسه «مولی الموحدین» شفافیت مالی ندارد و تاکید می‎کند که حسین مرعشی بنیانگذار آن به اسم اینکه فعالیت آن خیریه است، گزارش دقیقی از عملکرد آن نمی‎دهد. حتی محمود احمدی‎نژاد در طول هشت سالی که رئیس جمهور بود زورش به این مجموعه نرسید و جعبه سیاه آن باز نشد. آن زمان اوج درگیری‎های باند هاشمی‎رفسنجانی و احمدی‎‎نژادی‌ها بود.

گرچه نظام با ایجاد دوقطبی سیاسی صوری و دروغین (میانه‎روها- تندروها) تا امروز جامعه را دچار انشقاق کرده و در انتخابات استصوابی خود موفق بوده، اما از نظر اقتصادی، وقتی سابقه این «دو قطبی» بررسی شود آشکارا مشخص می‌شود که مسئله فقط بر سر سهم‎خواهی است و از نظر سیاسی همگی مدافع جمهوری اسلامی هستند که این سفره‌ی نعمت را برای آنها گشوده نگاه داشته است.

کیهان لندن پیش از اینها نیز گزارش‎هایی در مورد «حلقه کرمان» و ارتباط میان اسحاق جهانگیری و قاسم سلیمانی که شرکت ماهان و موسسه خیریه «مولی الموحدین» به قول معروف دُم خروس آن است منتشر کرده بود. این دو، جهانگیری و سلیمانی، میدانداران اصلی کارگزاران کشوری (دولت) و لشکری (سپاه) نظام هستند و اتفاقاً هم‌ولایتی و هر دو کرمانی!

۲۵ آبان ۱۳۹۶، سردار غلامعلی ابوحمزه فرمانده سپاه ثارالله کرمان در یک سخنرانی گفت، «موسسه مولی الموحدین را با چند شرکت شکل دادند و میلیاردها تومان گردش سرمایه این موسسه است؛ این سرمایه‎ها را از کجا آورده‎اند؟ چقدر به این مردم بی‎بضاعت و محروم در استان کمک کردند؟ تکلیف مالی زمین‎های هفت باغ علوی، سهام طلایی و موسسه مولی الموحدین روشن شود و رسانه‎ها باید در این خصوص رسالت خود را انجام دهند و نقششان پررنگ شوند.»

همین سردار سپاه ۱۸ مهر۱۳۹۶، پس از بازداشت مهدی جهانگیری برادر معاون اول روحانی اعلام کرد او توسط سپاه بازداشت شد و خواستار اعتراض مردم به «امکانات حزب کارگزاران سازندگی» در استان کرمان شد.

غلامعلی ابوحمزه همچنین اعلام کرد که سپاه استان کرمان از شرکت‌های اقتصادی مرتبط با حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، خواسته که درباره فعالیت‌ها و گردش مالی خود به این نهاد «پاسخگو» باشند.

او در دیدار با امام جمعه بردسیر گفته بود، «مشکل اصلی استان کرمان حزب کارگزاران با محوریت مرعشی است که تمامی امکانات استان را در اختیار دارند... شرکت‌هایی چون هواپیمایی ماهان، و کرمان موتور در دست حزب کارگزاران سازندگی است، چرا این سخنان گفته نمی‌شود و مردم مطالبه نمی‌کنند؟ چرا کسی پاسخگوی این سوالات نیست؟»

تمام جار و جنجال غلامعلی ابوحمزه در این عبارات وی خلاصه می‌شد: «به آنها پیام هم داده‌ایم و باز هم می‌گوییم بیایید پاسخگو باشید و حساب و کتاب‌ها را بگویید و گرنه با سپاه طرفید. همه کارهای غیرقانونی و اموالی که غیرقانونی تصرف کرده‌اید را به بیت‌المال بر می‌گردانیم!»

در واقع، کارکردی که «آستان قدس» برای اصولگرایان دارد، «مولی ‎الموحدین» برای جریان موسوم به اصلاح‌طلبان دارد!

تحریم‎ این شرکت‎ها و افراد وابسته به آن بخش دیگری از فعالیت‎های تروریستی سپاه پاسداران و در نتیجه دستگاه نظام را مختل خواهد کرد. به ویژه آنکه در چهار دهه‎ی گذشته مدیران و رانتخواران وابسته به جناح اصلاح‎طلب بیشتر از نظامیان و اصولگرایان توانستند سرمایه‎های خود را به حساب‎های خود در بانک‎های خارج از کشور به ویژه کشورهای اروپایی منتقل کنند و آقازادگان و فک و فامیل نزدیک و همچنین صادراتی‌های مدافع خود را به غرب بفرستند. دست‌کم سوابق و آرشیو اخبار نشان می‎دهد بخش قابل توجهی از پروژه‎هایی که شرکت‎هایی مرتبط به موسسه «مولی الموحدین» در کشور پیاده کرده در شراکت با بنگاه‌‌های اروپایی بوده است.

منبع:کیهان لندن