تعرض مدیر مدرسه ایرانیان مسقط به مادر یکی از دانش آموزان

در هفته های پایانی سال 1397، مدیر مدرسه ایرانیان مسقط، وابسته به سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان، در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که قرار است به خانواده دانش آموزان کم بضاعت ایرانی کمک شود. تصاویری از شانه های تخم مرغ و سایر مواد غذایی هم به اشتراک گذاشته شد. سپس مدیر مدرسه، حشمت الله یوسفی، که متأهل و دارای دو فرزند است، با مادر یکی از دانش آموزان کم بضاعت تماس گرفت و از او دعوت کرد برای دریافت کمک در روز 20 مارس 2019 مقارن با 29 اسفند 1397 به مدرسه مراجعه کند. ساعت تعیین شده از طرف مدیر در زمان تعطیلی مدرسه بود.

زنی که برای کمک با او تماس گرفته شد کمتر از دو ماه قبل به خاطر تنگنای اقتصادی به امید یافتن کار در کافی شاپ به همراه تنها فرزندش، یک پسر 12 ساله، از ایران راهی عمان شده بود. همسر این زن چند ماه پس از تولد فرزندش از او جدا شده بود و این زن از سه ماهگی سرپرستی پسرش را بر عهده داشت. مدت کوتاهی پس از ورود به عمان پسر این زن، دانش آموز مدرسه ایرانیان، به شدت بیمار و مجبور به جراحی شد که هزینه آن حدود یک هزار ریال عمانی (حدود 2600 دلار آمریکایی) شد که پرداختش از عهده این مادر و فرزند خارج بود. سفارت ایران و مدرسه ایرانیان کمکی نکردند و عده ای از کارکنان بیمارستان سلطان قابوس عمان بخشی از هزینه درمان این کودک ایرانی را پرداخت کردند.

بالاخره این زن کم بضاعت و تازه وارد که جز پسرش هیچ خانواده ای هم در عمان نداشت، در ساعت تعیین شده توسط مدیر مدرسه ایرانیان به امید دریافت کمک اعلام شده به این مدرسه مراجعه کرد. مدیر مدرسه، یوسفی، که مردی درشت هیکل است، شروع به لمس دستهای زن نمود و وقتی با عدم تمایل و مقاومت او مواجه شد به او حمله کرد و تلاش کرد وی را وادار به رابطه جنسی کند. شدت عمل مدیر مدرسه چنان بود که شلوار جین زن پاره شد. با مقاومت زن، مدیر مدرسه ظاهرا از کار خود پشیمان شد و به زن که در شرایط جسمی و روحی بسیار نامساعدی بود پیشنهاد داد تا او را به منزلش برساند و کمکهای اهدایی هم برایش بیاورد. مدیر مدرسه مجددا در راهروی منزل زن به او حمله کرد. او به قربانی خود گفت که در برابر پسرش به او تجاوز خواهد کرد. صفاتی که مدیر مدرسه برای توصیف فرزند قربانی استفاده کرده نشانه سوء نظر او به این کودک است. او حتی گفت که از چند عرب هم خواهد خواست به زن تجاوز کنند. مدیر مدرسه بالاخره زن را رها کرده و بدون اینکه موفق به برقراری رابطه جنسی شود منزلش را ترک کرد.

قربانی به پلیس مراجعه کرده و پزشکی قانونی عمان ادعای تعرض (assault) را تأیید کرد، کپی گواهی پزشکی قانونی عمان ضمیمه این پیام است. در همین زمان عده ای از ایرانیان وابسته به مدرسه یا سفارت جمهوری اسلامی برای تشویق زن به پس گرفتن شکایت به اداره پلیس مراجعه می کنند. یکی از این افراد دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران، حسن هادی است که انگیزه اش را حفظ آبروی نظام اعلام میکند. زن قربانی در جریان این مذاکره و بعد از آن به دیپورت به ایران و اخراج فرزندش از مدرسه بدون باز گرداندن شهریه پرداختی تهدید شده است. بالاخره، تحت فشار، زن قربانی مشروط به اینکه  یوسفی کتبا به تعرض اعتراف کند رضایت میدهد که البته مدیر مدرسه از اعتراف کتبی خودداری کرد. در این میان، از حساب مدرسه ایرانیان، که بخش بزرگی از بودجه اش ار شهریه پرداختی اولیای دانش آموزان است، دو هزار ریال عمانی (حدود 5200 دلار آمریکایی) به قربانی و 5000 هزار ریال عمانی (13000 دلار آمریکایی) به یک وکیل ایرانی که واسطه این مذاکره بوده پرداخت شد. 

زن قربانی نامه شکایتی هم به سفارت جمهوری اسلامی ایران می نویسد. چند روز پس از این واقعه و مطلع شدن عده ای از والدین دانش آموزان، معاون مدرسه ایرانیان عمان، مهرنوش یزدی، در شبکه های اجتماعی از "تهمت به جناب آقای یوسفی" خبر میدهد تا ماجرا را وارونه جلوه دهد و شرایط را برای بازگشایی مدرسه ایرانیان بعد از تعطیلات نوروزی مساعد کند. با نزدیک شدن به پایان تعطیلات نوروزی مدرسه، زن قربانی در روز پنجشنبه 15 فروردین سال 1398 مقارن با چهارم آوریل 2019 برای رسیدگی به نامه شکایتش به سفارت جمهوری اسلامی فراخوانده میشود. این روز در عمان تعطیل عمومی بود و سفارت هم بالطبع تعطیل بود. به او اعلام میشود سه نفر در جلسه حضور خواهند داشت، یوسفی مدیر مدرسه (شخص متعرض)، حسن هادی، دبیر سوم سفارت، و  توتونچی، دبیر اول سفارت. زن قربانی پیشنهاد میکند جلسه در یک مکان عمومی برگذار شود که تقاضایش رد شده و او به امید دادخواهی به سفارت جمهوری اسلامی میرود. دو جلسه در صبح و بعد از ظهر انجام میگیرد. طبق شنیده ها، زن قربانی پس از این جلسات قادر به صحبت تلفنی هم نبود و فقط به شدت گریه میکرد.  از آن تاریخ به بعد، مدیر متعرض هنوز در مدرسه حاضر نشده است.  سفیر جمهوری اسلامی در عمان، حجت الاسلام نوری شاهرودی ، هم پس از نزدیک یک ماه  از این جنایت غیر از قول رسیدگی کاری برای احقاق حق انجام نداده است.

متن بالا توسط یک شهروند خبرنگار ایرانی مقیم عمان و از شنیده های دست اول و موثق تهیه شده است. قربانی اطلاعی از تهیه و ارسال این گزارش ندارد.  امید که هموطنان مقیم عمان پس از انتشار خبر در تکمیل آن سهیم شوند.

 

27 فروردین 1398

16 آوریل 2019

مسقط- عمان

 

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب  در سایت پژواک ایران