حبس برای بهاییان بوشهر به "جرم" رفت‌وآمد با مسلمانان

دادگاه انقلاب هفت بهایی بوشهر را در مجموع به ۲۱ سال حبس محکوم کرد. آنها به اتهام "عضویت در گروه‌های ضد امنیت ملی" در دو جلسه محاکمه شده‌اند. آزار اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران مورد انتقاد شدید نهادهای بین‌المللی است.

اسدالله جابری و همسرش احترام شیخی، عماد جابری فرزند آنها، فریده جابری خواهر اسدالله جابری، مینو ریاضتی، فرخ فرامرزی و پونه ناشری از بهاییان ساکن بوشهر هر یک به سه سال زندان محکوم شدند. حکم زندان آنها پس از دو جلسه دادگاه در بهمن‌ماه گذشته ۱۶ اردیبهشت ۹۸ به وکلایشان ابلاغ شده است.

این هفت نفر ۲۴ بهمن ۹۶ بازداشت و یک ماه بعد در اسفندماه با قرار وثیقه آزاد شدند.

کمپین حقوق‌بشر ایران به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که اداره اطلاعات بوشهر نهاد بازداشت‌کننده آنها بوده است و آنها در طی بازجویی مورد آزار روحی و فحش و ناسزا از سوی بازجویان خود قرار گرفته‌اند.

به آنها گفته شده است که با اتهام "عضویت در گروه‌های ضد امنیت ملی" بازداشت شدهاند؛ در بازجویی‌ها از آنها پرسید‌ه‌اند چرا مسلمانان را به خانه‌تان دعوت می‌کنید.

منبع مطلع کمپین حقوق‌بشر ایران گفته است که بوشهر شهر کوچکی است و "اهالی شهر این بهاییان را می‌شناسند و به نیکی از آنها یاد می‌کنند. آنها حتی با وجود تبعیض‌های فراوان به این شهر خدمت کردند و بین مردم خوش‌نام بودند."

آزار اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله بهاییان در ایران در سال‌های اخیر شدت گرفته است. سازمان عفو بین‌الملل در ژانویه سال جاری میلادی با انتشار گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران جمهوری اسلامی را متهم کرد بود که در سال ۲۰۱۸ و پس از موج اعتراض‌های سراسری علیه فقر، فساد و خودکامگی در ایران، کارزاری "بی شرمانه"‌ از سرکوب هزاران معترض را به راه انداخته‌ است.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل نیز پاییز گذشته قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن به شدت نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده بود. این قطعنامه ضمن اشاره به سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران نظیر دراویش گنابادی و جامعه بهاییان، از ایران خواسته بود که زندانیان عقیدتی از جمله بهاییان را از زندان آزاد کند.

منبع:دویچه وله