در دفاع از فرشته خلج هدایتی و در دفاع از آزادی عقیده و بیان

سازمان مجاهدین خلق در مطلبی که در تاریخ 27 خرداد 1398/ 17 ژوئن 2019 با عنوان "خدمتگزاری و مزدوری برای اطلاعات آخوندی در باره دعاوی ننگین فرشته خلج هدایتی علیه مجاهدین"[1] در سایت اینترنتی خود منتشر کرده است به اتهام پراکنی برعلیه خانم فرشته هدایتی پرداخته و او را "مزدور وزارت اطلاعات" خطاب کرده است. در این مطلب آمده است:" در مارس ۲۰۱۸ یک مأمور شناخته‌ شده اطلاعات آخوندها بنام محمد جعفری در سایت خود موسوم به ”همنشین بهار“، گفتگویی علیه مجاهدین را با زنی به‌ نام فرشته خلج هدایتی (۶۰ ساله) که در نروژ زندگی می‌کند منتشر کرد که اخیراً برای دروغ‌ پردازی علیه مجاهدین خلق به استخدام وزارت اطلاعات در آمده بود. دروغ‌های مشمئزکننده عقیم‌ سازی توسط این زن با ناشیگری فوق‌ العاده تکرار شده بود."
ترور شخصیت و اتهام زدن به جدا شدگان از سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت یکی از روش های قدیمی این تشکیلات برای به سکوت کشاندن آندسته از جدا شدگانی است که با شجاعت به بیانِ حقایق در مورد مناسباتِ درونی سازمان مجاهین خلق می پردازند. هدفِ رهبری سازمان مجاهدین از این کار آن است که با حمله به فرشته هدایتی، دیگر جداشدگان، منتقدین و مخالفین را نیز پیشاپیش آنچنان بترساند که جرئت نکنند بطور علنی بر علیه این تشکیلات و رهبری آن سخن گفته یا روشنگری نمایند. همانگونه که نباید در مقابل سیاست ترس و سرکوب نظام جمهوری اسلامی سر فرود آورده یا سکوت کرد، در مقابل سازمان مجاهدین خلق و سیاست ترورِ شخصیت که این سازمان چند دهه است دنبال می کند نیز نباید سکوت پیشه کرد.  
در مطلب منتشر شده از سوی سازمان مجاهدین خلق به گفتگوی خانم هدایتی با روزنامه "داگنز نارینگزلیو" نروژ اشاره شده است. این روزنامه از جمله نوشته است: "«یک عضو سابق مجاهدین می‌گوید، مجاهدین خلق زندگی او را منهدم کرد… او مجاهدین را به خاطر برداشتن تخمدان‌هایش متهم می‌کند به‌ طوری ‌که دیگر نتوانست بچه به‌ دنیا بیاورد.»“ سازمان مجاهدین برداشتن تخمدان را انکار نمی کند، اما با انتشار اسنادی مدعی است که این اقدام به خواست خانم هدایتی و به دلیل یک ضرورت پزشکی انجام شده است.
در همین مطلب با اشاره به یک تشکیلات ناشناخته به نام "کمیته بین المللی در جستجوی عدالت" آمده است: "در صورت لزوم کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت از شورای ملی مقاومت ایران خواهد خواست این پرونده و همه اسناد‌ و مدارک را در اختیار سردبیر [روزنامه داگنز نارینگزلیو نروژ] قرار دهد یا آن را به‌ طور علنی برای اطلاع عموم منتشر سازد. [...] اگر اربابان اطلاعات بدنام آخوندی، مزدور مربوطه و دیگر مدعیان فرومایه راست می‌گویند بایستی از بابت ادعای خود به دادگاه مراجعه و شکایت کنند." 
در همین مطلب به نامه ای از بهزاد صفاری "مشاور حقوقی مجاهدین خلق در آلبانی" به سردبیر روزنامه داگنز نارینگزلیو  لینک داده شده که از جمله در آن آمده است:"مجله اشپیگل آلمان ... در یک مقاله کاملا جانبدارانه توسط خبرنگاری که در دام رژیم افتاده و اکاذیب برخی از این مزدوران را پوشش داده بود توسط دادگاه هامبورگ آلمان محکوم و موظف شد تا برخی از اتهامات را از همه اسناد خود حذف کند والا تا ۲۵۰۰۰۰ یورو جریمه و یا ششماه  زندان خواهد شد."
نظر به آنچه در بالا آمد تاکید بر چند نکته لازم است:
1. اعلامیه جهانی حقوق بشر[2] در ماده 11، بند1 با اشاره به اصل برائت تصریح دارد که: "هر كس كه به بزهكاری متهم شده باشد بی گناه محسوب خواهد شد تا وقتی كه در جريان يك دعوای عمومی كه كليه تضمين های لازم جهت دفاع او تامين شده باشد، تقصير او قانوناً محرز گردد."
سازمان مجاهدین خلق ایران که خود را متعهد به اعلامیه جهانی حقوق بشر می داند، بدون آنکه هیچ مدرک و سندی ارائه داده و بدون آنکه هیچ مرجع ذیصلاح قانونی آن را تائید کرده باشد، خانم فرشته هدایتی را متهم به "مزدوری برای وزارت اطلاعات" جمهوری اسلامی می کند. این نمونه با عطف به ماده 1 اعلامیه جهانی حقوق بشر به خودی خود کافی است تا نشان دهد ادعای این سازمان به پایبندی به اعلامیه جهانی حقوق بشر دروغین و فقط برای فریب افکارعمومی است.
2. در حالی که سازمان مجاهدین خلق از یک تیم بزرگ وکلای بین المللی برخوردار است و در حالی که این تشکیلات از امکانات مالی بسیار قوی برای به جریان انداختن یک کارزار حقوقی بر علیه خانم فرشته هدایتی و دیگر جداشدگان از این سازمان و شورای ملی مقاومت برخوردار است و در حالی که این سازمان تجربه ای همچون شکایت برعلیه مجله اشپیگل را هم پشت سر دارد، چرا بجای استفاده از ابزارهای حقوقی و طرح شکایت برعلیه خانم هدایتی و دیگر منتقدین و مخالفین خود، به ترور شخصیت آنها پرداخته و به آنها تهمت می زند؟ این روش نشان می دهد که سازمان مجاهدین خلق به "حاکمیت قانون" و استفاده از راهکارهای قانونی که یکی از مشخصه های یک حزب و تشکیلات دمکراتیک است پایبند نیست. چنین تشکیلاتی در صورتی که به قدرت برسد نیز برای حفظ منافع سازمانی خود فرا قانونی عمل کرده و قانون و حقوق شهروندی را زیر پا می گذارد. این همان سیاستی است که ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی به آن عمل کرده و مطابق آن منافع خود را مافوق منافع ملی و حاکمیت قانون می داند. 
3. در متن منتشر شده از سوی سازمان مجاهدین خلق برعلیه خانم فرشته هدایتی چند "سند پزشکی" مربوط به خانم هدایتی منتشر شده است. اگر این اسناد را موثق بدانیم، نکته حائز اهمیت در این مورد این است که این اسناد حاوی اطلاعات خصوصی و شخصی خانم فرشته هدایتی است. آنانکه در اروپا زندگی می کنند، از جمله رهبری سازمان مجاهدین خلق، بخوبی می دانند که در اتحادیه اروپا "قانون حفاظت از اسرار و اطلاعات شخصی"[3] افراد حاکم است. ماده اول این قانون تصریح می کند:"حفاظت از اطلاعات شخصی افراد یک حق بنیادین است." مواد دیگر در این قانون به دفعات بر بنیادین بودن این حق و حفاظت از آن تاکید می کند از جمله مواد 2،3،10،16 و ...  ماده 4 تاکید دارد که بکارگیری و استفاده از اطلاعات شخصی و خصوصی افراد باید در خدمت "انسانیت" و امنیت آنها باشد. ماده 11خواهان آن است که کشورهای اتحادیه اروپا با دقت بر رعایت "حقوق" اشخاص حقیقی و  پایبندی به "وظیفه" آنان که این اطلاعات را در اختیار دارند، نظارت داشته باشند. ماده 2 تاکید دارد که در جهت تضمین "آزادی های بنیادین و حقوق بنیادین" ... "قانونِ حفاظت از اسرار و اطلاعات" شامل همه افراد ساکن در اتحادیه اروپا صرفنظر از تابعیت و مکان زندگی آنها می باشد.
ملاحظه می شود که سازمان مجاهدین خلق اطلاعات خصوصی اعضا سابق خود را در معرض دید عموم قرار می دهد و به این ترتیب به اعتمادی که آن افراد به این تشکیلات داشته و به "وظیفه "ای که این سازمان در "حفاظت" از این اطلاعات دارد خیانت می کند. و در حالی که استفاده از این اطلاعات باید در خدمت "انسانیت" باشد، آنها را برای تصفیه حساب سیاسی و تخریب شخصیت افراد بکار می گیرد. سازمان مجاهدین با این رفتار خود به خوبی نشان می دهد که برای "آزادی های بنیادین و حقوق بنیادین اشخاص" ارزشی قائل نیست و هر کجا که لازم باشد کرامت و شخصیت انسان ها را در جهت حفظ قدرت خود و در فرار از پاسخگوئی  به مسئولیت هایش زیر پا له می کند. این روش، دقیقا همان روشی است که جمهوری اسلامی چهل سال است در مورد مردم ایران بکار می گیرد.
4. ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح می کند: "هر كس حق دارد كه از آزادی فكر، وجدان و مذهب بهره مند شود. اين حق متضمن آزادی تغيير مذهب يا عقيده و نيز متضمن آزادی اظهار عقيده و ايمان ميباشد."
عطف به ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر هر عضو سازمان مجاهدین خلق یا شورای ملی مقاومت، از جمله خانم فرشته هدایتی همانگونه که حق دارد به سازمان مجاهدین خلق بپیوندد، از این حق نیز برخوردار است که هرگاه که مایل بود از آن جدا شود، عقیده فکری و سیاسی خود را تغییر داده و در مورد آن آزاد اظهار نظر کند. حمله سازمان مجاهدین خلق به خانم فرشته هدایتی و دیگر جداشدگان از این سازمان و شورای ملی مقاومت، توهین و اتهام پراکنی برعلیه آنان با هدف ترور شخصیت برای به سکوت کشاندن آنها، تهاجمی آشکار به حقوق بنیادین آنان بوده و ضدیت آشکار این سازمان با حقوق بشر را نشان می دهد.
5. ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید می کند: "هر كس حق زندگی، آزادی و امنيت شخصی دارد."
سازمان مجاهدین خلق با روش های ترور شخصیت و اتهام پراکنی بی پایه و اساس امنیت و آزادی جداشدگان، منتقدین و مخالفین خود را سلب می کند. رهبری این سازمان برای آنکه به سوالاتی که متوجه اوست پاسخ نداده و از پذیرش مسئولیت بگریزد، در درون تشکیلاتِ خود آزادی های بنیادین اعضا خود را پایمال و زمانی که این افراد از آن تشکیلات جدا می شوند نیز با روش های مختلف تلاش در به سکوت کشاندن آنها دارد. چنین سیاستی بطور آشکار نقض اولیه ترین حقوق انسانی منتقدین و مخالفین این سازمان می باشد.
در مورد فرشته هدایتی
خانم فرشته هدایتی از اعضا سابق سازمان مجاهدین، 32 سال با سازمان مجاهدین خلق بوده و در طول مدت حضور در این سازمان مسئولیت های مختلفی داشته است. آخرین رده تشکیلاتی او شورای رهبری- دوره آزمایشی  بوده است. خانم هدایتی به دلیل مدت سابقه و مواضع و مسئولیت هائی که داشته اطلاعات زیادی در مورد مناسبات درونی سازمان مجاهدین خلق دارد. او در کتابی با عنوان "زخم های بی التیام"[4] به طور مختصر برخی از تجربیات و مشاهدات خودش در مورد سازمان مجاهدین خلق را منتشر و آن را در اختیار افکارعمومی قرار داده است. او در کتاب خود از جمله به این موارد اشاره می کند:
- روش های کنترل فکری و کنترل رفتاری اعضا
- مجبور کردن فرد به صحبت کردن و نوشتن گزارش برعلیه خود و دیگران 
- تحریک جمع بر علیه فرد در جمع های چند ده نفره، چند صد نفره و یا چند هزار نفره، توهین و اتهام زدن و تُف انداختن به فرد، کتک زدن فرد
- مجبور کردن افراد زیر فشارهای فکری و روحی- روانی به نوشتن گزارش در مورد خود و دیگران و نوشتن "فاکت های جنسی" و نوشتن خواب و رویاهایِ با مضمون جنسی
- محرومیت افراد از دسترسی به تلفن، اینترنت و رسانه های آزاد و تماس با خانواده
- تفکیک و جداسازی های جنسیتی تا حد جدا سازی پمپ بنزین و درب های ورود و خروج سالن های بزرگ، تعلل و تاخیر در عمل جراحی بیمارِ زن در شرایط حاد توسطِ پزشک مرد و ...
- سربازگیری اجباری کودکان و نوجوانان چهارده سال به بالا، آموزش نظامی آنها، تحقیر و تنبیه آنها در برابر جمع
- اعزام افراد ناراضی به ماموریت های نظامی به داخل ایران که منجر به کشته شدن آنها شده و نامشخص بودن چگونگی کشته شدن آنها
- گزارش چندین مورد خودکشی و مرگ مشکوک چندین نوجوان و افراد بزرگسال با ذکر نام افراد
- ممنوعیت رابطه دوستی افراد با همدیگر در درون تشکیلات
- ممنوعیت عشق ورزی افراد در درون تشکیلات با همدیگر
- طلاق های اجباری "ایدئولوژیک" و ممنوع بودن رابطه خانوادگی
- تشریح یک مورد دریافتِ چند کیسه ی بزرگ پول از حکومت صدام حسین
- ارائه فاکت و نمونه های مختلف از مسعود و مریم رجوی در تحقیر مستقیم برخی از ناراضیانِ درون تشکیلات در نشست های چندین هزار نفره
- تشریح دلایل فرار خود و ناموفق بودن آن، کتک خوردن و شکنجه روانی بعد از آن به مدت سه ماه
و ...
 رهبری سازمان مجاهدین خلق بجای پاسخ به ادعاهای خانم هدایتی، اینک با حمله به او قصد دارد مانع شود که او حقایق بیشتری در مورد این سازمان را به اطلاع افکارعمومی برساند.
خشم سازمان مجاهدین خلق از آنجاست که خانم هدایتی اراده کرده است زنی رها و آزاده باشد. آموزش های ایدئولوژیک و تشکیلاتی در درون سازمان مجاهدین خلق همه زنان مجاهد را "حریم رهبری" و مایملک رهبر عقیدتی، یعنی مسعود رجوی می داند. رهبری این سازمان نمی تواند تحمل کند یکی از آن زنان زنجیرهای اسارت را پاره کرده، به او پشت کرده و رو به مردم از تجربیات خود سخن بگوید. آنچه فرشته هدایتی از آن صحبت می کند رازهای ناگفته ای است که رهبری مجاهدین تلاش دارد تا جلوی درز آنها به بیرون را بگیرد. از آنجا که ممکن است در آینده تعدادی دیگر از زنان و مردان جدا شده از سازمان مجاهدین بخواهند در مورد تجربه های شخصی و مشاهداتشان در درون این سازمان با افکارعمومی سخن بگویند، رهبری مجاهدین می کوشد با هدف قرار دادن فرشته هدایتی، دیگران را ترسانده و وادار به سکوت کند. این یعنی سلب آزادی و امنیت، این یعنی ضدیت با آزادی فکر و اندیشه و این یعنی ضدیت با آزادی بیان. 
دفاع از فرشته هدایتی و دیگر جداشدگان از سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت که همچنان نظام جمهوری اسلامی را دشمن اصلی مردم ایران دانسته و بر مواضع خود در مبارزه با این رژیم پای فشرده و بر آرمان خود برای یک ایران آزاد و دمکراتیک وفادار مانده اند، دفاع از ارزش های انسانی و حقوق بشری و اقدامی است پیشگیرانه تا از تکرار یک خمینی دیگر با وعده های زیبا ولی با باطنی ضد انسانی جلوگیری شود.
خرداد 1398/  ژوئن 2019
امضا کننندگان (به ترتیب الفبا نام خانوادگی)
34 امضا
حمید اشتری، مینو الوندی، نیره انصاری، مهدی برزین، سیفی بهپوری، مجید بیدار، مجتبی بیدقی، مژگان پور محسن، موسی حاتمیان، منیژه حبشی، علی حسینی، حنیف حیدرنژاد، نریمان حیدری، فرحناز حیدری، غلامرضا دهقان، محمد رضا روحانی، عبدالرضا رسمتی، جواد ریاحی، مجتبی زرگر، مریم شجاعی، نازیلا طوبایی، نینا طوبایی، جمال عظیمی، محسن غفاری، کریم قصیم، مهناز قِزللو، رضا گوران، مالک مرتضائی، میترا میرزازاده، سیامک نادری، طاهره نبی بخش، احمد وحدانی، اسماعیل وفا یغمائی، اصغر یوزمند 
***
توضیح: در صورتی که مایلید، می توانید برای دفاع از آزادی عقیده و آزادی  تغییر عقیده، در دفاع از آزادی بیان، در دفاع از تضمین امنیت افراد بعد از ابراز نظر  و  در دفاع از حفظ اسرار خصوصی اشخاص، از این اطلاعیه حمایت کنید. شما می توانید نام و نام خانوادگی خود را برای انتشار به آدرس ایمیلی زیر ارسال کنید. لطفا نام و نام خانوادگی را بطور کامل و به خط فارسی بنویسید. نام مستعار ننویسید. نام اشخاص دیگری را ارسال نکنید، بلکه هر فردی که مایل است، لازم است خود شخصا اطلاع دهد.
آدرس ایمیل جهت اعلام حمایت:
hanifhidarnejad@yahoo.de 


زیرنویس ها
1. "خدمتگزاری و مزدوری برای اطلاعات آخوندی در باره دعاوی ننگین فرشته خلج هدایتی علیه مجاهدین" 

2. اعلامیه جهانی حقوق بشر 

3. آئین نامه قانون حفاظت از اسرار و اطلاعات شخصی در اتحادیه اروپا 
VERORDNUNG (EU) 2016/679 DES EUROPÄISCHEN PARLAMENTS UND DES RATES vom 27. April 2016 zum  Schutz natürlicher Personen bei  der  Verarbeitung personenbezogener Daten, zum  freien Datenverkehr und zur Aufhebung der Richtlinie 95/46/EG (Datenschutz-Grundverordnung)

4. کتاب زخم های بی التیام، خاطرات فرشته هدایتی 
 
مطالب مرتبط

منبع:پژواک ایران