سپیده قلیان، فعال مدنی و از بازداشت‌شدگان پرونده اعتراضات هفت‌تپه

به گزارش کانال مستقل سندیکای نیشکر هفته تپه، دادگاه سپیده قلیان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه برگزار شد. در این دادگاه سپیده قلیان با اشاره به شکنجه شدن خود توسط نهادهای امنیتی در طی دوران بازداشت، در برابر قاضی دادگاه تمامی اعترافات گرفته شده از خود را بی‌اعتبار خواند.

این فعال مدنی همچنین از قاضی خواست تا به قرار بازداشتی که برایش صادر شده پایان داده شود.

جمال‌الدین حیدری منش، وکیل سپیده قلیان نیز با اشاره به گرفتن اعترافات از موکلش زیر شکنجه گفته است:

«موکل من به عنوان فرزند یک کارگر حق خود دانسته که از دیگر کارگران و حقوق از دست رفته آنها دفاع کند و طبق قانون این مساله جرم نیست.»

به گزارش کانال تلگرامی سندیکای نیشکر هفت تپه، جمال‌الدین حیدری منش به دلیل دفاع از سپیده قلیان در دادگاه از سوی قاضی مقیسه تهدید به بازداشت شده و همه وسایل همراه این وکیل تا پایان جلسه دادگاه ضبط شده است.

سپیده قلیان به دلیل حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه خوزستان در آبان ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و در ۲۷ آذر ماه سال گذشته با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

این فعال مدنی پس از آزادی در واکنش به پخش فیلم اعترافات اجباری خود از صدا و سیما که تحت عنوان «طراحی سوخته» پخش شد، اقدام به افشاگری درباره شکنجه‌ها و فشارهایی کرد که در طی دوران بازداشت برای اخذ اعترافات اجباری از سوی نیروهای امنیتی بر او وارد آمده بود.

پس از این افشاگری‌ها ماموران امنیتی بار دیگر سپیده قلیان را در ۳۰ دی ماه سال گذشته بازداشت کردند. این فعال مدنی هم اکنون در بند زنان زندان قرچک ورامین زندانی است.

او روز اول مرداد ماه اعلام کرده بود تا جلسه دادگاهش برای اعتراض به «سرکوب و فشار بر زندانیان سیاسی، وضعیت خوفناک زندانیان در زندان قرچک ورامین، بدرفتاری با خانواده‌اش در هنگام ملاقات و حمایت از امیرحسین محمدی فرد و ساناز اله‌یاری» دست به اعتصاب غذا می‌زند.

به گفته وکیل قلیان، برخی از خواسته‌های او برای تامین حقوق زندانیان از جمله تهیه «۱۲عدد ویلچیر، بهبود کیفیت غذا، آبسردکن، جامایعی مخزن دار، رنگ آمیزی سالن، کولر سالن ورزش، سیستم صوتی سالن ورزش» برآورده شد و او به اعتصاب غذایش پایان داد.

حیدری در اینستاگرام خود نوشت:

«سپیده طی مدت اعتصاب غذا به دلیل عوارض آن، بارها در درمانگاه و یک شب در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت».

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر نسبت به وضعیت وخیم جسمانی سپیده قلیان در اعتصاب غذا اظهار نگرانی کرده بود.

اولین جلسه دادگاه سپیده قلیان، اسماعیل بخشی، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی‌فر، ساناز الله‌یاری، علی نجاتی و عسل محمدی، شهروندان بازداشت شده در جریان تجمعات اعتراضی کارگران نیشکر هفت‌تپه در زمستان ۱۳۹۷ اما روز شنبه دوازدهم مرداد ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

به گفته منابع حقوق بشری در این جلسه قاضی مقیسه از میان متهمان حاضر در سالن انتظار دادگاه، تنها اسماعیل بخشی را به دادگاه فراخواند.

پس از این جلسه برخی منابع خبر از درگیری لفظی اسماعیل بخشی با رئیس دادگاه دادند و گفتند که قاضی مقیسه به همین علت جلسه رسیدگی را نیمه کاره گذاشته و رسیدگی به پرونده اسماعیل بخشی را به جلسات بعد موکول کرده است: اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان اعتراضات هفت‌تپه برگزار شد

در جلسه دوم هم که روز یک‌شنبه ۱۳ مرداد برگزار شد، عسل محمدی پس از حضور در شعبه ۲۸، در جریان دادگاه متهمان هفت‌تپه بازداشت شد.

علت بازداشت او را لغو قرار وثیقه از سوی قاضی مقیسه به دلیل شکایت وزارت اطلاعات گزارش کرده‌اند.