یک مخالف حجاب اجباری در ایران 'به ۲۴ سال زندان محکوم شد'

کردافشاری

صبا کردافشاری یک سال پیشتر هم در ارتباط با اعتراضات عمومی تابستان ۹۶ بازداشت شده بود

وکیل صبا کرد افشاری می گوید این فعال حقوق زنان و از مخالفان حجاب اجباری در دادگاه انقلاب از جمله به اتهام تشویق به فساد و فحشا، در مجموع به ۲۴ سال زندان محکوم شده است.

حسین تاج این خبر را روز سه شنبه در توییتی اعلام کرد و گفت که ۱۵ سال از این مدت قابل اجرا خواهد بود.

خانم کرد افشاری، ۲۲ ساله، از جمله با اتهام "اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام واجتماع و تبانی" روبرو بود.

او که روز ۱۱ خرداد ماه بازداشت شده بود در روز ۲۸ مرداد در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری تحت محاکمه قرار گرفت.

خانم کردافشاری برای اتهام "اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب" به ۱۵ سال حبس تعزیری، "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور" به ۷ سال و نیم حبس تعزیری و "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام "اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب" قابل اجرا خواهد بود.

پیشتر در روز ۹ مرداد یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز فعالان مخالف حجاب اجباری هر کدام به ۱۰ سال حبس قابل اجرا محکوم شده بودند.

عفو بین الملل گزارش داده است که سال گذشته حداقل ۳۹ نفر در ارتباط با اعتراض به حجاب اجباری دستگیر شده اند.

به گزارش خبرگزاری "هرانا" که اخبار حقوق بشر ایران را پوشش می دهد خانم کردافشاری پس از بازداشت در روز ۱۱ خرداد ابتدا به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. ماموران همچنین در هنگام بازداشت اقدام به تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه و لپ تاپ کردند.

هرانا می نویسد: "صبا کردافشاری پس از ۱۱ روز بازجویی تحت فشار به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی در تاریخ ۱۱ تیرماه مجددا جهت ادامه بازجویی از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین موسوم به بند ۲-الف منتقل شده و همزمان قرار بازداشت وی نیز به مدت ۳ ماه و نیم تمدید شده بود."

او سال قبل هم در ارتباط با اعتراضات اواسط تابستان در شهرهای مختلف دستگیر شده بود.

دیده بان حقوق بشر در نوامبر ۲۰۱۸ در گزارشی گفت که خانم کردافشاری جزو حداقل ۲۴ نفری بود که براساس اتهامات "مبهم" امنیت ملی حکم حبس گرفته اند.

براساس آن گزارش او در میان ۵۰ نفری بود که روز ۱۱ مرداد -دوم اوت ۲۰۱۸ - در جریان اعتراضات تهران علیه وضعیت نابسامان اقتصادی و فساد دستگیر شدند.

این سازمان نوشت مدرک ارائه شده توسط دادستان ها علیه خانم کردافشاری صرفا مطالب او در شبکه های اجتماعی از گزارش اعتراض ها بود.

در اواسط مرداد ماه گذشته اعتراضاتی در شهرهای مختلف شامل اصفهان، شیراز، مشهد، کرج و تهران بروز کرد که پس از تظاهرات دی ماه گذشته در ده ها شهر ایران بود.

آن اعتراض‌‌ها با انتقاد از وضعیت اقتصادی آغاز شد، هر چند که دامنه اعتراض‌ها از اقتصاد فراتر رفت و با شعارهایی علیه حکومت هم همراه شد.

منبع:بی بی سی