بازداشت خواهر؛ سکانس جدید از سناریوی امنیتی برای نوشین جعفری

 پس از انتشار پیام صوتی نوشین جعفری از زندان، غلام‌حسین اسماعیلی در کسوت سخنگوی قوه قضائیه بار دیگر موضعی گرفت که بی‌طرفی عالی‌ترین مرجع قضایی را زیر سوال برد.
 
یکشنبه, 1 سپتامبر 2019شیما شهرابی

هم‌زمان با خبر حمایت ۲۰۰ هنرمند سینما و تئاتر از نوشین جعفری، خبر بازداشت خواهرش، شهرزاد جعفری، به دلیل اطلاع‌رسانی از وضعیت او منتشر شد.

شیوا نظرآهاری فعال مدنی، در صفحه توییترش نوشت: «شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری رو امروز صبح دستگیر کردن. تهدیدش کرده بودن که در مورد وضعیت خواهرش اطلاع‌رسانی نکنه، باز سرصبح ریختن تو خونه، آخه شما مسلمانید؟ مامانشون داره دق می‌کنه، لعنتیا»

نوشین جعفری، عکاس سینما، تئاتر و مطبوعات است که روز ۱۲ مرداد بازداشت شد. اما هنوز مشخص نیست کدام نهاد او را بازداشت کرده است. او تنها یک‌بار با خانواده‌ خود تماس گرفته و یک بارهم خانواده‌اش صدای نگران و مستاصل و گریانش را از طریق فایل صوتی، که شیوا نظر آهاری منتشر کرد، شنیده‌اند.

سه هفته پس از بازداشت، نوشین در یک فایل صوتی که از طریق اکانت شخصی ایسنتاگرامش برای شیوا نظرآهاری فرستاده شد با گریه می‌خواهد که پسورد، یوزرنیم و ایمیلِ اکانت «یاردبستانی» در توییتر را به او بدهد. نوشین، حرف‌هایش را با جمله: «من اینجا خیلی تحت‌فشارم» آغاز می‌کند و با جمله «نجاتم بدید ازاینجا» به پایان می‌برد.  شهرزاد جعفری، پس از انتشار این فایل در توییترش نوشت: « پس از انتشار فایل صوتی از گريه و خواهش خواهرم براي كمك و نجاتش، امروز نه‌تنها بازپرس پرونده پاسخي به مادرم نداد، بلكه از ورودش به دادسراي اوين نيز جلوگيري  کردند.»

از ابتدای بازداشت نوشین جعفری، اکانت‌های امنیتی توییتر، این عکاس سینما و تئاتر را به‌عنوان ادمین اکانت «یاردبستانی» در توییترمعرفی کردند و خواستار اشد مجازات برای او شدند. اکانت‌های امنیتی، از سوی کاربران فضای مجازی به اکانت‌هایی گفته می‌شوند که معمولا با اسم مستعار فعالیت می‌کنند و از سوی نهادهای امنیتی و باهدف پرونده‌سازی برای افراد مختلف هدایت می‌شوند.

«یاردبستانی»، اکانتی است که در اصطلاح کاربران فضای مجازی برانداز و درادبیات حکومتی، «هتاک به ائمه» نامیده می‌شود. در ادبیات جمهوری اسلامی، برانداز به کسی گفته می‌شود که برای از بین رفتن نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کند. هتاک به ائمه نیز به فردی می‌گویند که از امامان و پیامبران اسلام تقدس‌زدایی می‌کند.

شهرزاد، خواهر نوشین جعفری، اولین کسی بود که انتساب نوشین را به این اکانت در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز تکذیب کرد: «اکانت یاردبستانی هیچ ارتباطی با خواهر من ندارد. او تنها یک صفحه توییتر با اسم و فامیل خودش دارد، به نام نوشین جعفری که اگر سرچ کنید، صفحه اصلی خودش را می‌بینید. این ادعاها، یک سری اخبار دروغ و شایعه است که اول از سوی یکی از اکانت‌ها بانام « آ سید…» منتشر شد. ما حتی این خبر را نمی‌خواستیم رسانه‌ای کنیم که برایش بدتر نشود و تحت‌فشار قرار نگیرد. بار اول، این اخبار در توییتر، از سوی اکانت‌هایی مشخص پخش شد که نوشین جعفری، ادمین یکی از اکانت‌ها به‌نام یاردبستانی است که هتاکی کرده است. اصلا خود ادمین اکانت یاردبستانی الان چند توییت گذاشته که دارند برای نوشین جعفری پرونده‌سازی می‌کنند.»

این موضوع از جانب ادمین یاردبستانی و همچنین دوستان نوشین جعفری هم تکذیب شد اما سخنگوی قوه قضائیه در جلسه مطبوعاتی با خبرنگاران، بی‌توجه به تکذیب‌های صورت گرفته به ادعایی که از سوی اکانت‌های امنیتی مطرح شده بود، دامن زد. «غلام‌حسین اسماعیلی» در پاسخ به خبرنگارانی که علت بازداشت این عکاس خبری را پرسیده بودند، گفته بود: «این فرد نه به خاطر خبرنگار بودن بلکه به خاطر اهانتی که به مقدسات و حضرت « سیدالشهدا» انجام داده بود و هم‎چنین تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی انجام داده، تحت تعقیب قرارگرفته است.»

‎گمان پرونده‌سازی امنیتی برای نوشین جعفری، زمانی بیش‎تر شد که در همان جلسه مطبوعاتی، وقتی خبرنگاران از سخن‌گوی قوه قضاییه درباره بازداشت «حسن رعیت» سوال کردند، اسماعیلی در پاسخ گفت: «بارها گفته‌ایم قبل از اثبات مجرمیت، اسم نیاورید. با آوردن مشخصات، دچار معذوریت برای پاسخ‎گویی می‌شوم. لذا با رعایت محذوریت‌های قانونی، اصل بازداشت این فرد را تایید می‌کنم و عناوین اتهامی، به خاطر این‌که در مرحله تحقیقات مقدماتی است، بعد از رسیدگی اعلام می‌شود.»

رعیت، از نزدیکان حکومت و از لباس شخصی‎هایی است که در سرکوب معترضان به انتخابات پرحاشیه‌ی ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ حضور داشت و اکنون به‌عنوان یک بدهکار بانکی بازداشت‌شده است.

پس از انتشار پیام صوتی نوشین جعفری از زندان، غلام‌حسین اسماعیلی در کسوت سخنگوی قوه قضاییه بار دیگر موضعی گرفت که بی‌طرفی عالی‌ترین مرجع قضایی را زیر سوال برد. او در واکنش به پیام صوتی نوشین جعفری عکاس زندانی، که از تحت‌فشار بودن شدید خود در زندان خبر داده بود، گفت: «زندانیان با خانواده و اطرافیان تماس می‌گیرند و این از امتیازات نظام زندانبانی ماست.» غلامحسین اسماعیلی با ذکر اینکه فرد در این تماس‌ها همان‌گونه که در بیرون است، ممکن است «اکاذیبی را ادعا کند» افزود که «رسیدگی‌ها و نگهداری‌های» قوه قضاییه، «حتما در چارچوب ضوابط قانونی است.»

شهرزاد جعفری، خواهر نوشین، همان موقع در صفحه توییترش نوشت: «آقای سخنگوی قوه قضاییه، گویا شما سوال را اشتباه متوجه شدید! این‌که خواهرم در طول ۲۵ روز بازداشت، فقط یک تماس ۲ دقیقه‌‌ای را از واتساپ داشته، جزو امتیازات نظام به زندانیان حساب می‌کنید و بعد یک عکاس را که اتهامش هنوز ثابت نشده می‌گذارید کنار یک قاچاقچی مواد مخدر؟»

در اولین روزهای بازداشت نوشین جعفری، تصویر لیست اقلامی که بازداشت‌کنندگان از منزل او ضبط کرده بودند، منتشر شد. این لیست که بیشتر حاوی حافظه‌های دوربین و هاردهای کامپیوتری بود از سوی اکانت‌های امنیتی به اشتراک گذاشته می‌شد، با این پرسش که چرا نوشین باید این تعداد هارد داشته باشد، اتهاماتی را که به او نسبت داده بودند تکرار می‌کردند. شهرزاد جعفری در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز دراین‌باره توضیح داده بود: «این لیست تحویل ما داده‌شده تا بعدا با آن بتوانیم وسایل نوشین را تحویل بگیریم. اما من واقعا نمی‌دانم و اطلاعی ندارم که عکس این لیست را چه کسی گرفته، برای چه کسی فرستاده و اصلا چه طور پخش‌شده است. تعداد افرادی که زمان بازداشت در منزل بودند، خیلی زیاد بودند؛ شش مرد بودند و یک خانم. ولی اصلا نمی‌دانم که آیا این عکس همان شب از سوی خودشان گرفته‌شده یا دست کسی دیگر بوده که عکس گرفته است؛ عکس در منزل ما گرفته‌شده و من فقط می‌دانم که خودم و اعضای خانواده‌ام آن را نگرفته‌ایم؛ الان دارند از این عکس استفاده می‌کنند، با این عنوان که، پس حمایت سلبریتی‌ها به خاطر عکس‌های خودشان است؛ درصورتی‌که هر عکسی هم در آن هاردها بوده، عکس تئاتر و سینما است و عکس‌های مشخصی هستند. تعداد هاردها هم با توجه به شغل خواهرم، کاملا طبیعی است.»

در روزهای گذشته، بسیاری از سینماگران در فضای مجازی به حمایت از نوشین جعفری پرداخته‌اند؛ پیش‌تر یک منبع مطلع به ایران‌وایر از احضار سینماگرانی که به حمایت از نوشین جعفری پرداخته بودند به حراست وزارت ارشاد، خبر داده بود. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز تصاویر و صدای هانیه توسلی، بازیگر سینما و تلویزیون را از تیزرهای فیلم سینمایی «ایده اصلی»، به خاطر حمایت از نوشین جعفری حذف و او را ممنوع‌التصویر اعلام کرده است.

بااین‌حال، بیش از ۲۰۰ سینماگر با انتشار نام خود، در نامه‌ای به حمایت از نوشین جعفری پرداخته‌اند؛ در بخشی از این نامه نوشته‌شده است: «نزدیک به یک ماه از بازداشت نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر می‌گذرد؛ درحالی‌که خانواده‌‌اش تنها یک‌بار صدای او را از طریق تلفن و یک‌بار هم صدای لرزان درحال استمداد و تاکید بر بی‌گناهی‌اش را در فضای مجازی شنیده‌اند.» آن‌ها در بخش دیگری از این نامه، با اشاره به نحوه دستگیری و اعلام غیررسمی اخبار، نگرانی خود را از وضعیت نوشین جعفری اعلام کرده‌اند: «ما خانواده سینما و تئاتر و هنر، نگرانی عمیق خود را از وضعیت نگهداری و سلامت همکارمان اعلام می‌کنیم و خواهان دسترسی ایشان به امکانات قانونی دادرسی منصفانه، اعم از حقوق زندانی و حقوق دفاعی ایشان جهت رسیدگی شایسته به وضعیت نگران‌کننده‌ی وی هستیم.»

یکی از این امضاکنندگان به ایران‌وایر می‌گوید: «حالا که خواهر نوشین هم بازداشت‌شده و کسی نیست صدای او را برساند، ما همه باید صدای نوشین باشیم.»

منبع:ایران وایر