۷۸ معترض به پروژه انتقال آب چهارمحال و بختیاری 'به حبس و شلاق محکوم شدند

پس از سه سال، شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شهرستان بروجن دستکم ۷۸ نفر از شهروندان و کشارزان بلداجی در استان چهارمحال بختیاری را به حبس تعزیری و شلاق محکوم کرده است

به گزارش بی بی سی، ۲۹ تیر ماه سال ۱۳۹۵، درگیری‌ سپاه و نیروی انتظامی با معترضان به یک پروژه انتقال آب، یک کشته، ۱۰۸ زخمی برجای گذاشت. حداقل ۷۰ نفر نیز در این اعتراضات بازداشت شدند.

اکنون بنابر نسخه‌ای از حکم شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری که بی‌بی‌سی فارسی به دست آورده، ۱۰۳ متهم داشته که اغلب آنان شهروندان کشاورزان بلداجی‌اند که به اتهام "اخلال در نظم و آسایش عمومی" و "تمرد نسبت به ماموران دولتی" محاکمه شده‌اند.

بنا بر رأی دادگاه، در این پرونده ۷۸ نفر از متهمان به چهار ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

تاریخ صدور این حکم نهم مردادماه امسال است اما مشخص نیست چه زمانی حکم به متهمان ابلاغ شده است.

بی‌بی‌سی مستقلا نمی‌تواند اصالت این سند را تأیید کند.

این پرونده ۲۸۴ نفر شاکی داشته که خواهان دریافت دیه شده‌اند.

بنابر حکم دادگاه، مجروحان این حادثه را به علت "اختلال روانی پس از حادثه"، "خون‌مردگی در بیضه" و شکسته‌شدن اعضای بدن، مستحق دریافت دیه تشخیص داده است.

دادگاه همچنین اعلام کرده از آنجایی که قاتل صادق نادری شناسایی نشده، دولت موظف است دیه او را پرداخت کند. صادق نادری در جریان اعتراض‌های پروژه انتقال آب در چهارمحال و بختیاری کشته شد.

علت مرگ آقای نادری در این حکم ازدحام جمعیت عنوان شده اما پیش از این مقام‌های پلیس ایران علت مرگ را "گلوله ساچمه‌ای" و خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه "پرت شدن از پشت بام" عنوان کرده بودند.

در این رأی همچنین ذکر شده که "برخی از ماموران از حیطه وظایف خود خارج و باعث ورود صدمات بدنی به ماموران و تعدادی از شهروندان و قتل یکی از شهروندان بلداجی شده‌اند".

محسن هادی، قاضی این پرونده حکم خود را یک روز پس از تشکیل جلسه دادگاه صادر کرده است. این پرونده ۳۳۰۰ صفحه‌ای، ۱۰۳ متهم و ۲۸۴ شاکی داشته است.

در حادثه درگیری بلداجی، معترضان به انتقال غیرقانونی آب تالاب بین‌المللی چغاخور به فولاد سفید دشت (فولاد اصفهان) در اصفهان انتقاد داشتند.

گروهی از ساکنان محل با تجمع در نزدیکی تالاب چغاخور قصد داشتند مانع از آغاز عملیات لوله‌گذاری پروژه انتقال آب به کارخانه فولاد سفیددشت شوند.

درگیری زمانی آغاز شد که مأموران پلیس ضد شورش ایران برای حفاظت از کارکنان پروژه انتقال آب و تأمین امنیت این پروژه در محل حاضر شدند که میان آنها و معترضان درگیری ایجاد شد.

در آن زمان استانداری چهارمحال و بختیاری اعلام کرد بیشتر مصدومان این حادثه از نیروهای انتظامی بوده‌اند. با این حال پلیس گفته بود که نیروهایش آسیب جدی ندیده‌اند.

بنابر گزارش رسانه‌های داخلی، در آن زمان خسارت شدیدی به سازه‌های عمرانی و زیرساختی وارد شده بود.

از درگیری بلداجی به عنوان یکی از درگیری‌هایی یاد می‌شود که به دنبال کمبود آب و پروژه‌های انتقال آب پیش آمد. مقامات ایران بارها هشدار داده بودند که مسئله کمبود آب در ایران "امنیتی" شده است.

در حکم دادگاه تصریح شده که با تصمیم مسئولان امنیتی استان، "نیروهای بسیج و سپاه پاسداران نیز به منظور جلوگیری از گسترش اغتشاش و آشوب و هچنین برقراری امنیت به مأموران نیروی انتظامی" پیوسته بودند.

در چند سال گذشته بارها کشاورزان و جوامع محلی بر سر پروژه‌های انتقال آب با نیروهای امنیتی و انتظامی درگیر شده بودند.

منبع:بی بی سی