هفتم شهریور- دوازدهمین روز اعتصاب در نیشکر هفت تپه- عکس: آرشیو

اعتصاب در نیشکر هفت تپه- عکس: آرشیو

شمار کارگران بازداشت شده مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در شامگاه یکشنبه چهاردهم مهر به ۱۴ تن رسید. سه تن از این کارگران در شوش توسط پلیس امنیت دستگیر شدند و یازده تن دیگر در مسیر حرکت به تهران، در خرم‌آباد.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه این کارگران که قرار بود فردا (دوشنبه پانزدهم مهر) با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دیدار کنند، در عوارضی خرم‌آباد توسط پلیس امنیت دستگیر شدند.

محمد خنیفر، امید آزادی، مهدی داوودی، جوادی کهنگی، ابراهیم عباسی منجزی، حسن جوادی کهنگی از جمله کارگرانی هستند که در محل عوارضی خرم‌آباد دستگیر شده‌اند. نام سایر کارگران بازداشت شده تا به حال فاش نشده است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه ظهر امروز نیز از بازداشت یوسف بهمنی، ایمان خضری و محمود خدایی خبر داده بود.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، یکشنبه ۱۴ مهر کارگران این واحد تولیدی در اعتراض به اخراج کارگران، بازداشت و پرونده‌سازی برای کارگران معترض و تداوم حضور مالک بخش خصوصی در این واحد تولیدی برای چهاردهمین روز پیاپی در محل کار تجمع کردند.

براساس این گزارش، یوسف بهمنی که در تجمع کارگران در روز شنبه ۱۳ مهر، وعده‌های دادستان مبنی بر «حل مشکلات کارگران» را دروغ خواند، امروز توسط ماموران پلیس امنیت دستگیر شد.

بهمنی دیروز در جمع کارگران معترض گفت:

«هرجا ما کارگران می‌خواهیم دور هم بنشینیم و حرف بزنیم، امنیت نداریم، می‌ریزن سرمون، دادستان میگه مشکلات را حل می‌کنه اما حل نمی‌کنه. تا کی دروغ؟دلمون را خون کردند. گروکشی کردید. کارگر عزت و شخصیت دارد. الان یا باید جرینگی ما را بخرند یا تهدیدت می‌کنند.».

علاوه بر بهمنی، ایمان خضری و محمود خدایی نیز به دست ماموران پلیس امنیت بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شدند.

منابع نزدیک به کارگران معترض، جلوگیری از سفر کارگران به تهران برای مذاکره با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را علت بازداشت این سه تن و احضار و تهدید سایر کارگران عنوان کردند.

با این حال کانال تلگرامی این سندیکا گزارش کرد؛ شماری از کارگران با وجود تهدید و احضار از سوی پلیس امنیت، به تهران رفته‌اند تا با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس دیدار کنند و در باره وضعیت این کارخانه و خواسته کارگران، که خلع ید از امید اسدبیگی است، مذاکره کنند.

مالک شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه ۳۱ شهریور امسال ۲۰ تن از کارگران را تحت عنوان «پایان قرارداد» اخراج کرد. در نتیجه اعتراضات ۱۷تن از کارگران اخراج شده  به کار بازگشتند اما با بازگشت ایمان خضری، عظیم سرخه و محمد خنیفر موافقت نشده است.

کارگران معترض خواستار بازگشت به کار کلیه کارگران اخراج شده و آزادی کارگران زندانی هستند.

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه که دی سال گذشته بازداشت شد، به ۱۴ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

محمد خنیفر، عضو شورای اسلامی کار این کارخانه هم به شش سال زندان محکوم شده است. او یکی از کارگرانی است که در پایان شهریور امسال اخراج شد.

علاوه بر این دو، ۹ تن دیگر از کارگران هم به دلیل شرکت در اعتراضات به هشت ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

سپیده قلیان هم که به دلیل شرکت در اعتراضات سال گذشته کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد، به ۱۹ سال و شش ماه زندان محکوم شده است.

ساناز‌الهیاری، امیرحسین محمدی‌فرد، عسل محمدی و امیر امیرقلی، اعضای هیئت تحریریه نشریه اینترنتی گام نیز هر یک به هجده سال زندان محکوم شده‌اند.