۲۵ آبان: آغاز اعتراضات در شهرستان‌های اطراف تهران

بر اساس گزارش هفته‌نامه خط حزب‌الله عصر شنبه ۲۵ آبان با گسترش اعتراضات به شهرهای مختلف از جمله به شهرستان‌های اطراف تهران، جلسه‌ فوق‌العاده‌ شورای عالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی برای تصمیم‌گیری درباره نحوه مدیریت و سرکوب اعتراضات برگزار شد. بنا به گزارش هفته‌نامه حزب‌الله در جلسه‌ شورا، همه‌ اعضا بر این نظر بودند که عقب‌نشینی از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین بر اساس مصوبه فراقانونی سران قوا سبب تشدید اعتراضات می‌شود. علی لاریجانی، رئیس مجلس اما ظاهراً در این جلسه گفته بود که نمی‌تواند نمایندگان را قانع کند و خواهان دخالت رهبر جمهوری اسلامی شده بود.

هفته‌نامه خط حزب‌الله گزارش می‌دهد که صبح یکشنبه ۲۶ آبان لاریجانی با پیام محرمانه خامنه‌ای به نمایندگان به مجلس رفت. نشریه خط حزب‌الله که همه شماره‌هایش در سایت خامنه‌ای آرشیو شده پیام رهبر جمهوری اسلامی به نمایندگان مجلس را به این شکل نقل کرده است:

«پیرو اظهارنظر برخی از نمایندگان محترم در باب مصوبه‌ اخیر سران قوا، لازم است به حضرات محترم نمایندگان گفته شود مقتضی است که هرگونه اقدامی در خصوص این مصوبه در مجلس در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد و از آن تخطی نشود و شرایط حساس کشور مورد توجه قرار گیرد. توفیقات آنان را از خداوند متعال خواستارم.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی عقب نشستند و طرح دوفوریتی خود برای لغو قیمت بنزین را از دستور خارج کردند. علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی گفته بود:

«ایشان [خامنه‌ای] مسئولیت این تصمیم را پذیرفتند و خودشان را در معرض انتقادات قرار دادند.»

همزمان خامنه‌ای در صبح همان روز در درس خارج فقه خود چندین بار به تأکید یادآوری کرد که در موضوع افزایش قیمت بنزین «سررشته» ندارد و با این‌حال از تصمیم سران قوا دفاع می‌کند:

«وقتی یک چیزی مصوبه سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیّه سررشته ندارم یعنی تخصّص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان… من هم که صاحب‌نظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحب‌نظر نیستم لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند، من حمایت می‌کنم… گفتم من صاحب‌نظر نیستم در این قضیّه لکن… مسئولین کشور تصمیم گرفتند.»

به این ترتیب برای نخستین بار علی خامنه‌ای اعلام کرد در موضوعی سررشته ندارد و با این‌حال مسئولیت به عهده می‌گیرد. در روزهای گذشته از لابلای سخنان نزدیکان خامنه‌ای می‌توان به شکافی که در بسیج به عنوان نیروی سرکوبگر در اعتراضات آبان به وجود آمده پی برد. احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفته بود عده‌ای از بسیجیان «مسأله‌دار» شده‌اند و «باورمندی برخی افراد حزب‌اللهی به ولایت ضعیف» است. پیش از او هم حسین نجات، جانشین رئیس اطلاعات سپاه در پاسخ به منتقدان رهبر جمهوری اسلامی گفته بود خامنه‌ای از ارتقای مطالبات معترضان و درخواست آن‌ها برای استعفای سران قوا واهمه داشت. یداله جوانی، معاون سیاسی سپاه هم گفته بود که اگر خامنه‌ای به موضوع افزایش قیمت بنزین ورود نمی‌کرد «کشور دچار بحران‌های سیاسی، دوگانگی‌ها، بی‌اعتبار شدن سران سه قوه» می‌شد. در همان حال حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در یک اقدام کم‌سابقه چهارشنبه ۶ آذر در سفر به استان آذربایجان شرقی ادعا کرد که او هم مانند مردم از افزایش قیمت بنزین غافلگیر شده است.

هفته‌نامه خط حزب‌الله در پاسخ به منتقدان دخالت مستقیم خامنه‌ای می‌نویسد:

«برخی از دلسوزان که متوجه دقیق ابعاد حوادث اخیر نشده بودند، به رهبر انقلاب پیشنهاد دادند برای تصمیمی که دولت بر اساس اختیارات قانونی گرفته، خود را هزینه نکنند. اما نظر رهبر انقلاب کاملا متفاوت بود. رهبر انقلاب معتقدند “اصلا رهبری وجودش برای همین مواقع است و اعتبار رهبری هم برای استفاده‌ در همین زمان‌ها است.»

و سپس نتیجه می‌گیرد که خامنه‌ای به تکلیف شرعی خود عمل کرد:

«وقتی رهبر انقلاب دیدند که دشمن برای ضربه زدن به امنیت کشور کمربندهایشان را محکم بسته‌اند، فارغ از آنکه تصمیم دولت در این مقطع زمانی، درست بوده یا نه، به عنوان رهبر جامعه، حجت و تکلیف شرعی دارند که وارد میدان شوند، و شدند.»

رهبر جمهوری اسلامی دو روز بعد از اعلام حمایت از تصمیم سران قوا  در پنجمین روز اعتراضات، معترضان را با دشمنی اشغالگر یکسان دانست و اعلام پیروزی کرد. ابعاد سرکوب و کشتار هنوز مشخص نیست. صدها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شده‌اند.