پس از حدود ۲۰ سال حبس؛ پرونده سازی و تفهیم اتهام جدید به سعید سنگر

خبرگزاری هرانا – سعید سنگر، زندانی سیاسی دیروز سه شنبه ۲۶ آذرماه محبوس از زندان ارومیه به شعبه ۶ بازپرسی دادگاه انقلاب ارومیه منتقل و مورد بازجویی و تفهیم اتهام قرار گرفت. آقای سنگر از حدود ۲۰ سال پیش در زندان ارومیه بسر می‌برد. در حالی که دوران محکومیت آقای سنگر به اتمام رسیده و حدود یک سال و نیم، بیش از دوران محکومیت تحمل حبس کرده است، همچنان از آزادی او جلوگیری می شود. این زندانی سیاسی پیش از این نیز در دوران زندان با گشایش پرونده دیگری روبرو شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیروز سه شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۸، سعید سنگر، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه به شعبه ۶ بازپرسی دادگاه انقلاب ارومیه منتقل شد.
آقای سنگر در این جلسه به اتهام “تبلیغ علیه نظام و ارتباط با رسانه های بیگانه” مورد بازجویی قرار گرفته است.
سعید سنگر روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان ماه ۹۸ از زندان ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل و در تاریخ ۷ آذرماه به این زندان بازگردانده شده بود.
پیشتر نیز در سال ۹۶ پرونده ای با اتهام “تبلیغ علیه نظام” علیه وی گشوده شده بود که به دلیل فقدان مدرک، قرار منع تعقیب در این پرونده برای او صادر شد.
سعید سنگر، زندانی سیاسی متولد ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۲ است. او در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۷۹بازداشت شد اما در پرونده‌اش ۸ آبان ۱۳۷۹ به عنوان تاریخ دستگیری ذکر شده است.
آقای سنگر در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۷۹ طی کمتر از دو ماه توسط شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی فاطمی، از بابت اتهام “محاربه از طریق عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون” به اعدام محکوم شد. آقای سنگر پس از آن از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل و تا سال ۸۲ در سلول انفرادی نگهداری شد. در آذرماه همان سال در مرحله تجدید نظر حکم وی با یک درجه تخفیف به حبس ابد تقلیل یافت و نهایتا به زندان ارومیه منتقل شد.
در تاریخ ۱۴ آبان سال ۱۳۸۶ این زندانی سیاسی از زندان ارومیه به زندان سنندج منتقل شد و در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ بار دیگر از زندان سنندج به زندان ارومیه بازگردانده شد.
حکم حبس ابد این زندانی در تاریخ ۳ دی ماه ۹۵ توسط شعبه ۴ اجرای احکام سنندج به ۱۸ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.
در حالی که دوران محکومیت آقای سنگر به اتمام رسیده و حدود یک سال و نیم بیش از دوران محکومیت تحمل حبس کرده است، همچنان از آزادی او جلوگیری می شود. گفته می‌شود وی در دوران زندان پیشتر نیز با گشایش پرونده دیگری روبرو شده است.

منبع:پژواک ایران