اجرای حکم ۸۰ ضربه شلاق برای یک گردشگر به اتهام «شرب خمر»

 دادستان طبس خبر داد که یکی از گردشگران در این شهر به اتهام نوشیدن مشروبات الکی به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده و این حکم اجرا شده است.
امیر زارع حسینی گفت که «از لحظه قرار تعقیب تا صدور کیفرخواست» تنها پنج ساعت طول کشیده است.
دادستان طبس مدعی شد که به دلیل اعتراض نکردن این فرد به حکم صادر شده در دادگاه اولیه، حکم به دادگاه تجدید نظر نرفته و اجرا شده است.
وی گفت که «بیش از یک و نیم لیتر مشروبات الکلی از اتوبوس حامل گردشگران کشف شد که تصاویر و فیلم‌های موجود نیز نشان می‌دهد که شخصی شرب خمر کرده است».
دادستان طبس توضیح بیشتری در این باره نداده است. نوشیدن مشروبات الکی در ایران جرم محسوب می‌شود و مقامات جمهوری اسلامی بارها از بازداشت برخی از افراد به این دلیل خبر می‌دهند.
با این وجود، مصرف الکل در ايران در سال‌های گذشته رو به افزايش بوده و حتی مقام‌های انتظامی اعلام کرده‌اند که این موضوع را دیگر باید به عنوان یک «واقعیت» پذیرفت.
مجازات‌هایی مانند ضربات شلاق، که در قانون مجازات اسلامی به رسمیت شناخته شده، همواره انتقاد شدید مجامع بین‌المللی و فعالان حقوق بشر را به دنبال داشته است.
میثاق بین‌المللی منع شکنجه و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که برپایه اعلامیۀ جهانی حقوق بشر تدوین شده است، «توسل به مجازات‌های غیرانسانی» مثل قطع عضو را ممنوع می‌کند.

منبع:رادیو فردا