دو روحانی اهل سنت بلوچ به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند

دو روحانی اهل سنت بلوچ و ساکن بندرعباس از سوی دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
به گزارش سایت کمپین فعالین بلوچ، روز شنبه ۱۲ بهمن ماه دو روحانی اهل سنت به نام‌های عبدالحی آرامش و سعید آرامش به دلیل برگزاری نماز تراویح در ماه رمضان سال گذشته در شهرستان جاسک، از سوی دادگاه انقلاب بندرعباس هر یک به تحمل ۵ سال حبس محکوم شدند. این دو روحانی اهل سنت بلوچ، پیشتر در خرداد ماه ۱۳۹۷ از سوی نیروهای امنیتی در شهرستان جاسک بازداشت و شش ماه بعد با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند.
 
عبدالحی و سعید آرامش، اهل شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان بوده و هر دو فارغ‌التحصیل منبع العلوم کوه ون هستند. مولانا عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، مرداد ماه امسال در یک مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به تداوم فشارها بر اهل سنت در ایران گفته بود: «اهل‌ سنت به ‌جز تعدادی نماینده در مجلس شورای اسلامی، در مراکز قدرت حضور فعال ندارند و سهمشان از مدیریت‌های ارشد کشور نیز بسیار ناچیز است که قابل ذکر نیست،
در حالی‌که در میان اهل ‌سنت اعم از مرد و زن از قومیت‌های مختلف، افراد شایسته و توانمندی وجود دارند که به دانشگاه رفته و مدارک بالای علمی و دانشگاهی را حاصل کرده‌اند.» او گفته بود اهل سنت ایران از تبعیض شدید، به کار گرفته نشدن در مدیریت کلان کشور، نداشتن مسجد و کمبود آزادی‌های مذهبی در رنج‌اند. حسن روحانی اما در کارزار انتخاباتی خود در سال ۱۳۹۶ وعده مشارکت اهل سنت در تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری و همین‌طور رعایت کامل حقوق دینی آنها را داده بود. این وعده تاکنون عملی نشده است.

 

منبع:رادیو زمانه