PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 18th April 2024

لیست تروریستی آمریکا و رابطه آن با نجات جان ساکنان اشرف
ایرج مصداقی


در سال ۱۹۹۷ دولت بیل کلینتون، بیست و پنج سال پس از اولین عملیات مجاهدین علیه هدف‌های آمریکایی در تهران و  شانزده سال پس از آغاز مبارزه مسلحانه مجاهدین علیه رژیم جمهوری اسلامی و یک‌سال پیش از آن که عملیات دوباره مجاهدین در داخل ایران از سر گرفته شود برای نزدیکی به دولت جمهوری اسلامی و گشودن باب گفتگو با این دولت، برای اولین بار مجاهدین را در لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار داد. در حالی که در ژانویه ۱۹۹۳ بیل کلینتون با عبارت «مسعود عزیز» پاسخ پیام تبریک مسعود رجوی به مناسبت انتخاب او به ریاست جمهوری آمریکا را داده بود.

 

 

***

 

در چهارده سال گذشته هیچ‌گاه ابقای نام مجاهدین در لیست تروریستی آمریکا به اندازه امروز حائز اهمیت نبوده است. با توجه به تغییر و تحولات عراق، و سرنوشت مجاهدین در اشرف، اهمیت آن را هم مجاهدین درک کرده‌اند و هم رژیم و لابی‌ آن در آمریکا. به همین منظور هر دو طرف ماجرا با تمام قوا به تکاپو افتاده و همه نیروهایشان را بسیج کرده‌اند.

 

نامه‌ی نایاک، لابی رژیم در آمریکا به ایرانیان و درخواست از آنان برای نامه‌نگاری به هیلاری کلینتون و تقاضا برای ابقای نام مجاهدین در لیست تروریستی را در آدرس زیر ملاحظه کنید:

 

 

https://secure3.convio.net/niac/site/Advocacy?cmd=display&page=UserAction&id=187

 

این نامه توسط وابستگان و همراهان نایاک بازتکثیر شده و از طریق ایمیل برای ایرانیان ارسال می‌شود. یک نمونه آن که توسط «سهیلا وحدتی بنا» تکثیر شده را ملاحظه کنید:

 

Soheila Bana
سازمان مجاهدین نماینده ما نیست و ربطی به اپوزیسیون دمکراسی خواه ندارد. امریکا حق ندارد از سازمان مجاهدین به عنوان ابزار دخالت در امور داخلی ایران استفاده کند

National Iranian American Council (NIAC): Tell the U.S. Government to say NO to Mu

واکنش وابستگان جناح‌‌های مختلف رژیم در داخل و خارج از کشور نسبت به فعالیت‌های گسترده مجاهدین برای  بیرون آمدن از لیست تروریستی و درخواست آن‌ها از «ائمه‌الکفر» برای باقی نگاه داشتن مجاهدین در این لیست و فاجعه خواندن حذف آن‌ها از لیست مذکور برای «جنبش سبز»، به خوبی بیانگر اهمیت فوق‌العاده نگاه داشتن نام مجاهدین در لیست مزبور برای رژیم و لابی آن در خارج از کشور است.

 

شواهد امر نشان می‌دهد که قرار دادن نام مجاهدین در لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا در ۱۴ سال گذشته مانع فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی مجاهدین در هیچ‌ کجای دنیا و از جمله داخل خاک آمریکا نبوده است و در شرایط عادی هم ادامه‌ی حضور مجاهدین در این لیست چندان مهم و تعیین کننده نبود و می‌توانست چند سال دیگر نیز بدون آن که خطری متوجه مجاهدین کند و یا محدودیت خاصی برای آن‌ها ایجاد کند ادامه یابد. (۱)

 

به نظر من حتی بیرون آمدن مجاهدین از لیست تروریستی آمریکا نیز گشایش چندانی به لحاظ سیاسی در وضعیت این سازمان به‌وجود نخواهد آورد کما این که بیرون آوردن نام مجاهدین از لیست تروریستی اتحادیه اروپا نیز به لحاظ سیاسی گشایشی در وضعیت این سازمان در اروپا به‌وجود نیاورد.

 

اما با توجه به توطئه‌های رژیم و دولت عراق و برنامه‌ی آن‌ها برای نابودی مجاهدین و کشتار ساکنان اشرف، تردیدی نیست که ابقای مجاهدین در لیست تروریستی آمریکا در  سال جاری، از طرف دولت عراق، چراغ سبز آمریکا برای اجرایی کردن این برنامه تا قبل از پایان سال جاری مسیحی تلقی می‌شود و کار را برای ساکنان اشرف هرچه سخت‌تر خواهد کرد.  

 

با در نظر گرفتن این واقعیت، تلاش برای بیرون آوردن نام مجاهدین از لیست تروریستی دولت آمریکا، اقدامی است که می‌تواند مانع کشتار مجاهدین در عراق شود و زمینه را برای انتقال آن‌ها به کشور سوم فراهم کند. قطعاً هرگونه تلاش برای بیرون آوردن نام مجاهدین از لیست تروریستی آمریکا اقدامی است ملی، انسانی، اخلاقی و بشردوستانه. بایستی توجه داشت که یکی از موانع اصلی انتقال مجاهدین به خارج از عراق، لیست تروریستی مربوطه است.

 

و بر عکس هرگونه تلاش تحت هر عنوان برای ابقای نام آن‌ها در لیست تروریستی آمریکا زمینه‌سازی کشتار و قلع و قمع مجاهدین توسط نیروهای رژیم و نوری‌المالکی است و قطعاً اقدامی ضدبشری و ضد‌انسانی محسوب خواهد شد.

 

هیچ ایرانی نمی‌تواند مدعی احترام به حقوق بشر و معیارهای انسانی شود و در عین حال برای کشتار هموطنانش که در چنگ هم‌پیمانان رژیم گرفتار آمده‌‌‌اند نقشه چینی و زمینه‌سازی کند. 

 

***

 

مقاله‌ی تریتا پارسی مسئول لابی رژیم در آمریکا و کارگزار ملاقات‌ مقامات آمریکایی با دولت احمدی نژاد، در «هافتینگتون پست» و تلاش او برای یکسان نشان دادن مجاهدین و القاعده و انتظار‌داشتن از دولت آمریکا که با رهبران این سازمان مانند رهبران القاعده رفتار کند نمونه روشن سیاست لابی رژیم در خارج از کشور برای سلاخی کردن مجاهدین است.

 

http://www.huffingtonpost.com/trita-parsi/washingtons-favorite-terr_b_887525.html

 

ترجمه مقاله‌ی تریتا پارسی تحت عنوان «تروریست‌های محبوب واشنگتن» را در سایت مردمک بخوانید:‌

 

http://www.mardomak.org/story/63358

 

سایت مردمک همزمان در مقاله‌ی دیگری تحت عنوان «حزب‌الله لبنان و ایران؛ قربانیان تازه پرونده قتل رفیق حریری » به امضای محمود کیان ارثی تلاش کرده است دستان خونین حزب‌الله و رژیم در ترور رفیق حریری و مشارکت در تروریسم بین‌المللی را بپوشاند و آن را پرونده سازی از سوی عالی‌ترین مرجع بین‌المللی کیفری نشان دهد.

 

http://www.mardomak.org/story/63345

 

جدا از تلاش‌های دیپلماتیک رسمی رژیم در آمریکا، وابستگان نظام نیز از ماه‌ها پیش با به صحنه فرستادن محسن کدیور پیشنماز مسلمانان واشنگتن و احمد صدری از گردانندگان نایاک و همکار سابق آیت‌الله مصباح یزدی به تکاپو افتادند.

 

این دو با تولید دروغی بزرگ در نامه به هیلاری کلینتون مجاهدین را «تهدید جدی امنیت جهانی» معرفی کردند تا به زعم خود آن‌ها را چون «القاعده» در چشم‌ آمریکایی‌ها برای امنیت آمریکا و جهان خطرناک جلوه دهند.

 

http://www.irangreenvoice.com/article/2011/mar/28/12081#com

 

این در حالی است که «دلسوزان» امنیت جهانی تاکنون حتا یک کلمه در ارتباط با «حزب‌الله»، «حماس»، «جهاد اسلامی» و دیگر گروه‌های اسلامی که با توجه به اسناد و شواهد متعدد بین‌المللی، «تهدید جدی امنیت جهانی» تلقی می‌شوند ننوشته‌‌اند.

 

تصمیم‌گیران پس از آن که متوجه شدند تلاش‌های این دو برای باقی ماندن مجاهدین در لیست تروریستی آمریکا سودی نبخشیده، و احتمال خروج مجاهدین از لیست تروریستی می‌رود این‌بار تریتا پارسی و محمد سهیمی و مهره‌های شاخص نایاک در آمریکا را به صحنه فرستادند تا سیاست‌مداران آمریکایی را متقاعد کنند نیرویی را ۸ سال پیش خودشان خلع‌ سلاح کرده‌اند و در محاصره نیروهای عراقی قرار دارد و امکان مداوای زخمی‌های خود را هم ندارد همچنان در لیست تروریستی باقی نگاه دارند.

 

مقاله محمد سهیمی یکی از پشتیبانان سیاست هسته‌ای رژیم و ابقای مجاهدین در لیست تروریستی را در آدرس زیر می‌توانید پیدا کنید.

 

http://original.antiwar.com/sahimi/2011/07/05/dont-remove-the-mek-from-the-terrorist-list /

 

لطفاُ نگاهی به بخش ویژه سایت نایاک در ارتباط با مجاهدین در لینک زیر کنید:  

 

http://www.niacouncil.org/site/PageServer?pagename=mek_terror

 

به جز سایت‌های تابعه وزارت اطلاعات رژیم هیچ سایت فارسی زبان و یا انگلیسی زبانی با چنین حدت و شدتی علیه یک نیروی مخالف جمهوری اسلامی فعالیت نمی‌کند.

 

تریتا پارسی در مقاله‌‌ی خود محسن کدیور و احمد صدری را که به ندرت کسی در میان میلیون‌ها‌ نفری که در سال ۸۸ به خیابان‌ها ریختند می‌شناسد به عنوان چهره‌های شاخص «جنبش سبز» معرفی کرده و از قول آن‌ها می‌نویسد :

 

«خارج کردن مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریستی در این مقطع، نیروهای سرکوبگر رژیم ایران را مصمم خواهد کرد تا با متهم کردن جنبش سبز به ارتباط با این گروه، به شدت سرکوب مبارزان مدنی ایران بیفزایند. به علاوه، حمایت از مجاهدین خلق از سوی ایران به عنوان یک خطر خارجی دیده خواهد شد که می‌تواند شکاف‌های بوجود آمده درون نظام را ترمیم کند و تعداد ایرانیانی را که در راهپیمایی‌های حکومتی شرکت می‌کنند افزایش دهد، و همچنین سرکوب گروه‌های سیاسی مخالف موجود در کشور را تسهیل کند.» 

 

اگر بیرون آوردن مجاهدین از لیست تروریستی باعث می‌شود که تعداد افراد شرکت کننده در «راهپیمایی‌های حکومتی» افزایش یابند و شکاف به وجود آمده درون نظام ترمیم شود چرا دولت جمهوری اسلامی و شخص خامنه‌‌ای پیش قدم نشده و همه تلاششان را مصروف این نمی‌کنند که آمریکا هرچه زودتر مجاهدین را از لیست تروریستی بیرون بیاورند تا هم شرکت کنندگان در راهپیمایی‌های حکومتی افزایش پیدا کنند و هم شکاف درون حاکمیت ترمیم شود؟ چرا تلاششان عکس این سیاست است و از انجام هیچ‌ کوششی هم دریغ نمی‌کنند؟

چرا خامنه‌ای و شرکاء فراخوان نمی‌دهند که دولت آمریکا صدای آمریکا و رادیو فردا را در اختیار مجاهدین قرار دهد تا تعداد «شرکت کنندگان در راهپیمایی‌های حکومتی» هرچه بیشتر افزایش یابد و مشکلات نظام ولایت فقیه هرچه زودتر مرتفع گردد؟

 

آیا با همین استدلال و با توجه به حضور چهره‌های خود خوانده‌ی شاخص «جنبش سبز» در آمریکا و استفاده گاه و بیگاه‌ آن‌ها از رسانه‌های دولتی آمریکا، دولت جمهوری اسلامی نمی‌تواند با متهم کردن «جنبش سبز» به ارتباط با «شیطان بزرگ» و «استکبار»، «به شدت سرکوب مبارزان مدنی ایران بیافزاید»؟

 

لابی رژیم تبلیغ می‌کند که بیرون آوردن مجاهدین از لیست تروریستی، دخالت آمریکا در امور داخلی ایران است؟ اما در همان حال فراموش می‌کنند به این سوال ساده پاسخ دهند آیا قرار دادن مجاهدین در لیست تروریستی آمریکا دخالت در امور داخلی ایران نیست؟

 

تریتا پارسی در ادامه می‌نویسد:

 

«به نظر می‌رسد که تمایل به خارج کردن این گروه از فهرست گروه‌های تروریستی ناشی از گرایش آمریکا به حمله نظامی علیه ایران است. در حالی که تحریم‌ها و دیپلماسی هیچکدام نتوانسته نتیجه مطلوبی در مسئله هسته‌ای ایران به بار آورد، عده‌ای در واشنگتن تلاش خود را تشدید کرده‌اند تا از مجاهدین خلق استفاده کنند وعملیات تروریستی و مخربی را در داخل ایران شکل دهند.»

 

سال‌هاست که لابی رژیم برای جلب حمایت ایرانی‌ها و مدافعان صلح در سراسر دنیا خود را «صلح‌جو» و «ضدجنگ» نشان داده و  از حمله نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران خبر می‌دهد.

این در حالیست که دولت آمریکا در سال ۸۸ هم حاضر نشد از مبارزات مردم ایران در مقابل رژیم دفاع کند چه برسد به حمله نظامی برای ساقط کردن آن. دولت آمریکا و اروپا حتی نام خامنه‌ای، احمدی نژاد و لاریجانی‌ها را که رهبری قوای کشور و حکومت را در دست دارند در لیست تحریم‌های خود قرار نداده‌اند. در حالی که بشار اسد و هرم اصلی قدرت در سوریه را مورد تحریم قرار داده اند.  

تمام تلاشی که امروز از سوی نیروهای مسئول در سطح اروپا و آمریکا انجام می‌گیرد انتقال مجاهدین به یک کشور امن است و مانع اصلی این جابجایی قرار داشتن مجاهدین در لیست تروریستی آمریکا است.

چگونه ممکن است از نیرویی که در بهترین حالت قرار است از عراق خارج شود در عملیات تروریستی داخل ایران استفاده شود؟

اشرف توسط نیروهای عراقی در محاصره است و نه نیروهای آمریکایی؟ آیا دولت نوری‌المالکی می‌خواهد از مجاهدین برای ضربه زدن به رژیم استفاده کند؟

 

در غیر این صورت چگونه نیرویی که در حالت محاصره قرار دارد و حتی یک زخمی‌اش را بدون اجازه نیروهای عراقی نمی‌تواند از اشرف خارج کند برای عملیات نظامی داخل خاک ایران می‌تواند از اشرف خارج شده و از پست‌های بازرسی دولت عراق در شهرها گذشته و از مرز تحت کنترل نیروهای عراقی عبور کرده، وارد خاک ایران شود و پس از عملیات لابد با طی همین مسیر به داخل اشرف بازگردد؟ 

 

لابی رژیم تا پیش از تحریم تبلیغ می‌کرد چنانچه تحریم سازمان ملل صورت بگیرد جناح‌های رژیم به هم نزدیک خواهند شد و دست در دست هم با دشمن و خطر خارجی خواهند جنگید در حالی که همه ما شاهد بودیم که بعد از تحریم سازمان ملل و تحریم‌های یک‌جانبه و اضافی برخی کشورها نه تنها چنین چیزی به وقوع نپیوست بلکه تضادهای جناح‌های رژیم هم تشدید شد. اتفاقاً یکی از دعواهای اصلی در مناظره‌های انتخاباتی تأکید روی تحریم غرب و خطراتی که رژیم را تهدید می‌کرد بود.

این لابی همچنین به نمایندگی از سوی رژیم تهدید می‌‌کرد چنانکه تحریم شکل بگیرد  رژیم از  قرارداد «منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی» معروف به «ان پی تی» خارج خواهد شد و پروتکل‌های الحاقی را امضا نخواهد کرد. همه ما شاهد بودیم که چند مرحله تحریم سازمان ملل و تحریم‌های یک جانبه کشورها صورت گرفت اما رژیم از «ان پی تی» خارج نشد.

لابی رژیم در آمریکا بعد از سقوط پی‌درپی هواپیما‌های مسافربری در ایران، به جای تأکید بر نقش رژیم در این فاجعه‌ها که یکی از پیشروترین خطوط هوایی جهان را تبدیل به یکی از عقب‌مانده‌ترین خطوط هوایی کرده‌اند تبلیغ می‌کردند که جان مردم بی‌گناه در اثر تحریم‌های آمریکا به خطر افتاده است. در حالی که سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا به صراحت در این زمینه گفت:  

 

«برخلاف اظهار بعضی‌ها هیچ هواپیمای ایرانی به دلیل عدم تمایل آمریکا به فروش قطعات دچار سانحه نشده است. تا تحریم اخیر علیه «ایران ایر» نیز دست کم یک جواز توسط دولت آمریکا بابت خدمات و تعمیر  هواپایمایهای ناوگان ایران ایر در خارج از ایران صادر شده است. «ایران ایر» خود تصمیم گرفته است که از این جواز استفاده نکند. این سری جدید تحریم‌ها علیه «ایران ایر» نیز تغییر اساسی در شرایط مجوزهای پیشین مربوط به ایمینی پروازهایی که شامل قطعات آمریکایی می‌شوند ایجاد نکرده است. »

 

http://www.youtube.com/watch?v=DngCBcYHToU&feature=player_embedded#at=51

 

***

 

تهدید جان ساکنان اشرف واقعی است. وقت زیادی تا بررسی مجدد لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا نمانده است. بیائید در مقابل توطئه‌ رژیم و لابی آن در آمریکا، صرف‌نظر از هرگونه داوری‌ و موضعی که نسبت به مجاهدین داریم، متحد شویم و برای نجات جان ساکنان اشرف که هدف مستقیم این توطئه‌ هستند، بکوشیم. تلاش برای حذف نام مجاهدین از لیست تروریستی یک قدم بزرگ در این راه است.

 

 

ایرج مصداقی  ۹ ژوئیه ۲۰۱۱

 

www.Irajmesdaghi.com

 

irajmesdaghi@yahoo.com

 

پانویس:

 

کنگره ملی آفریقا و نلسون ماندلا نیز سال‌ها در لیست تروریستی آمریکا قرار داشتند و ماندلا برنده جایزه صلح نوبل برای ورود به این کشور نیازمند گرفتن اجازه خاص از دولت آمریکا بود. در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ چهارده سال پس از پيروزي نلسون ماندلا در انتخابات رياست جمهوري افريقاي جنوبی، مجلس نمايندگان امريکا در لايحه ای نام او را از فهرست تروريست‌های خود خارج کرد. اتفاقاً دولت نژاد پرست آفریقای جنوبی نیز در دوران حاکمیت خود تبلیغ می‌کرد حذف نام کنگره ملی آفریقا از لیست تروریستی آمریکا به روند دمکراسی در این کشور لطمه می‌زند.



منبع: پژواک ایران