PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / Saturday 20th April 2024

متهم کردن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مشارکت در ترور‌های هسته‌ای
ایرج مصداقی


 
 
در ادامه‌ی سیاست عدم همکاری با جامعه جهانی و نهاد‌های بین‌المللی، فریدون عباسی در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ و در جریان برگزاری پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تأکید دوباره بر دروغپردازی‌های رژیم مبنی بر دست داشتن سرویس‌های خارجی در ترور «کارشناسان و متخصصان هسته‌ای» کشور، پا را فراتر نهاده و مدعی شد «در این فاصله، ترور افراد دیگر از جمله افراد مذاکره‌کننده با آژانس و تعداد دیگری از متخصصان ما در دستور کار تروریست‌ها قرار گرفت که با اقدام به موقع وزارت اطلاعات و حفاظت سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، شناسایی و دستگیر شدند و خبر آن از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع همگان رسید»
 
http://isna.ir/fa/news/91062716325
 
او در سخنرانی مزبور حتی احتمال نفوذ تروریست‌ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را داد و گفت:‌
«ممکن است تروریست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌ و مخفیانه تصمیم‌سازی کنند.
باید مدیرکل آژانس و همکاران او را از این موضوع با خبر سازیم و هشدار لازم را بدهیم. تأکید می‌کنم به حادثه‌ها و گزارش‌ها می‌توان بدبینانه نگاه کرد و نتیجه گرفت و برای ملت‌هایی که می‌توانند در صلح زندگی کنند و باعث شکوفایی بیشتر تمدن بشری با محوریت وحدانیت خداوند متعال شوند، مشکل ایجاد کرد. ذکر چند مثال می تواند ریشه نگرانی‌های ما را روشن‌تر سازد.

http://isna.ir/fa/news/91062716325
 
 
وی همچنین مسئولیت «افزایش پنجاه درصدی تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ در نطنز و راه‌اندازی و گازدهی چهار زنجیره از ماشین‌های سانتریفیوژ برای افزایش تولید اورانیوم با غنای 20 درصد در فردو را» که در جهت رسیدن به تکنولوژی ساخت سلاح هسته‌ای است متوجه جامعه جهانی دانست و این گونه فعالیت‌ها را «اقداماتی در جهت رفع نیاز و مقابله با آسیب‌های احتمالی از سوی ایران دانست.»
 
 
عباسی در ادامه با فرافکنی مسئولیت ترور متخصصان هسته‌ای را متوجه کشورهای خارجی کرده و با تأکید روی سیاست طلبکاری رژیم از جامعه جهانی گفت: «ظهور تروریسم هسته‌‌‌ای و بی‌تفاوتی دبیرخانه آژانس نسبت به آن و بعضاً پاسخ‌های سطحی و کلیشه‌ای نسبت به این پدیده می‌تواند در آینده برای متخصصان سایر کشور‌ها نیز مخاطره‌آمیز باشد.»
 
 
او ضمن دروغ‌پردازی راجع به سابقه‌ی مصطفی احمدی روشن و بازتاب آن در ایران گفت:

«شهید مصطفی احمدی‌روشن از افراد کلیدی در فن‌آوری هسته‌یی و غنی‌سازی ایران بود و بعد از شهادت او صدها نفر از متخصصان دانشگاهی و صنعتی، داوطلب همکاری با سازمان انرژی اتمی ایران شده و تعدادی از آن‌ها مشغول کار شده‌اند.»
 
 
این در حالی است که سایت آینده نیوز در مطلبی با عنوان «افراط در تمرکز بر خانواده شهدای هسته ای، منشا ترویج خرافات و سیاسی کاری نشود» به صراحت عنوان کرد« همچنین دانشمند هسته ای معرفی کردن شهید احمدی روشن، در حالی که این شهید با وجود همه احترامی که باید برای تلاشها و مجاهدتهایش قائل بود، معاونت بازرگانی مجتمع نطنز را برعهده داشت و به رغم انجام اقدامات حساس و سطح بالا، در فعالیتهای تحقیقاتی نقش پژوهشی نداشت از دیگر انحرافات رسانه ای است که در این موضوع انجام شده است.»
 
 
عباسی در ادامه به منظور توجیه سیاست عدم همکاری با «آژانس» به انفجار در کابل‌های برق مجموعه فردو اشاره کرده و می‌گوید:  «روز جمعه 27 مرداد 1391 هجری شمسی مطابق با 17 آگوست 2012، با استفاده از مواد منفجره کابل‌های برق در مسیر شهر قم به مجموعة فردو (مجتمع شهید علیمحمدی) قطع می‌شوند. یادآوری می‌شود قطع برق یکی از راه‌های آسیب رساندن به ماشین‌های سانتریفیوژ است. در اولین ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه می‌کنند.

آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می‌توانند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌ باشند و آمار خرابی‌ها را ثبت و گزارش کنند؟ ... مورد دیگر این است که در مسیر مجموعه نطنز (مجتمع شهید احمدی‌ روشن) نیز اقدام مشابه‌ای صورت گرفته بود.»
 
 
عباسی در نطق خود اشاره‌ای به تاریخ انفجار در مجموعه نظنز و این که چرا بازرسان بلافاصله خواهان بازدید از محل مذکور نشده بودند نمی‌کند.
یکی از دلایل رژیم برای دست‌یازدیدن به ترور متخصصان و انداختن مسئولیت آن به دوش آژانس و یا طرح ادعاهای واهی مبنی بر انفجار در شبکه برق فردو و نطنز، توجیه عدم همکاری با بازرسان آژانس و همچنین مظلوم‌نمایی در سطح بین‌المللی است.
 
عباسی در ادامه، بازرسان آژانس را متهم به همکاری در طرح‌های تروریستی می‌کند: 
 
« آژانس در رابطه با حذف تحریم‌ها به ما کمکی نمی‌کند، شاید وظیفه‌ای ندارد، اما وقتی ویروس استاکس نت به کار برده می‌شود در تجهیزات خلاء، خرابکاری صنعتی می‌شود و یا مواد منفجره در دستگاه‌ها جاسازی می‌شوند، آمار تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ، جرم دقیق اورانیوم غنی‌شده، مانده غنای اورانیوم در UF6 خروجی از ماشین‌ها و آنچه که در آن حوالی قابل رویت است را با امانت‌داری و صداقت تمام گزارش می‌کند.

این اطلاعات به راحتی و با انتشار گزارش‌های آژانس در اختیار خرابکاران و تروریست‌ها قرار می‌گیرد. این موضوع در 20 می 2012 با نشان دادن یک تجهیز که در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود به شخص مدیرکل و دو معاون او در تهران توضیح داده شد و از وی خواستیم از تکرار این گزارش‌ها خودداری کند. اما متأسفانه در گزارش اخیر مدیرکل محترم نیز جزئیات دقیق‌تری نوشته شده است.

به گزارش ایسنا،‌ عباسی گفت که نمونه عکس‌های مربوط به این خرابکاری‌ها در غرفه نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شده‌ است. رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: طراحان حمله به تأسیسات هسته‌‌یی ایران با توجه به گزارش‌های منتشر شده آژانس متوجه شده‌اند که در برنامه خود موفق نبوده‌اند.»
 
 
علاءالدین بروجردی (۱) رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس «با تاکید بر تلاش‌های اطلاعاتی - جاسوسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای خدشه‌دار کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، می‌گوید: همین موضوع باعث شده ایران همواره نگاهی تردیدآمیز ایران نسبت به بازرسان آژانس داشته باشد. علاء‌الدین بروجردی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر شیطنت‌های مکرر آژانس بین‌المللی هسته‌ای در پرونده هسته‌ای ایران، افزود: همین موضوع باعث شده جمهوری اسلامی ایران همواره نگاهی توام با تردید نسبت به بازرسان آژانس داشته باشد. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اظهارات فریدون عباسی در ۵۶ امین نشست سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، ادامه داد: روشنگری‌هایی که آقای عباسی مبنی بر انفجار در خط لوله و قطع برق و درخواست بازدید سرزده از فردو مطرح کرد بیانگر آن است که آژانس در اقدامی هماهنگ با تروریست‌ها عمل می‌کند که این موضوع مایه تاسف و تعجب است.»
 
http://www.daynews.ir/prtiyqaw.t1auz2bcct.html
 
بروجردی در تأیید گفته‌های عباسی اضافه کرد: «مسئولان ذی‌ربط اطلاعاتی- امنیتی ما موفق به شناسایی دستگاه‌هایی که برای فعالیت‌های هسته‌ای به ما عرضه و در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود شدند، قرار بود این دستگاه‌ها در زمان بکارگیری منفجر و تمام سیستم را مختل کند اما در نهایت با هوشمندی متخصصان داخلی این توطئه دشمنان خنثی شد. بروجردی با بیان اینکه جاسازی مواد منفجره در تجهیزات ارائه شده به ایران در شرکت زیمنس آلمان انجام شده است، افزود: شرکت زیمنس باید پاسخگوی این اقدام خود باشد. »
 
http://www.daynews.ir/prtiyqaw.t1auz2bcct.html
 
بلافاصله شرکت زیمنس گفته های بروجردی را تکذیب کرده و سخنگوی آن اعلام داشت که هیچ گونه قراردادی با ایران در زمینه فعالیت های اتمی ندارد.
 
 
عباسی در ادامه‌ی سخنرانی خود ضمن قدرت‌نمایی پوشالی مدعی شد:
«لازم است جهت خوشحالی همه‌ی افرادی که از شکوفا شدن نبوغ انسان‌ها لذت می‌برند و خداوند را در خلقت انسان تحسین می‌کنند ذکر کنم که متخصصان ایرانی توانسته‌اند با هدف قراردادن مجموعه‌های مجازی برای حملات سایبری، خرابکاری صنعتی و استفاده از مواد منفجره، به موقع از وقوع حوادث با خبر شوند و خطرات را دفع کنند و روش‌هایی را ابداع کنند که تأسیسات و توانمندی هسته‌یی در اثر حملات موشکی و هوایی از بین نرود.»
 
با این حال در همان روزها عباسی در گفتگو با الحیات اعتراف به ارائه اطلاعات نادرست به آژانس و مجامع بین‌المللی کرد. دویچه‌وله در این رابطه گزارش داد:‌ ‌
 
«فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگویی با روزنامه عربی "الحیات" که روز پنج‌شنبه (۲۰ سپتامبر/۳۰ شهریور) منتشر شد، اعتراف کرد که جمهوری اسلامی در "برخی مواقع اطلاعات نادرستی" را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است. در این گفتگو که در حاشیه نشست عمومی آژانس در شهر وین انجام شده، این دیپلمات ارشد ایرانی دلیل این اقدام را "نفوذ جاسوسان غربی به آژانس" خواند. عباسی گفت: «گاهی اوقات ما اطلاعات غلطی را منتقل کردیم، چون چاره‌ دیگری برای گمراه کردن جاسوسان خارجی نداشتیم. گاهی خودمان را ضعیف و گاهی نیز قوی‌تر از آنچه واقعا بودیم، جلوه دادیم.»‎
 
اعتراف عباسی به ارائه اطلاعات نادرست زمانی صورت گرفت که بازرسان آژانس خود به موضوع پی برده بودند.
عباسی در همین گفتگو مدعی شد:‌ «هفت سال پیش تهران متوجه شد که مأموران اطلاعاتی سازمان جاسوسی بریتانیا "ام آی ۶" اطلاعاتی را در مورد ایرانی‌هایی که در چارچوب برنامه‌های هسته‌ای ایران با آژانس همکاری داشته‌اند، جمع آوری کرده‌اند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرده است که دانشمندان هسته‌ای ایرانی نیز که بعدها "از سوی جاسوسان صهیونیست به قتل رسیدند" در میان این افراد بوده‌اند.»
 
 
او همچنان می‌کوشد بازرسان آژانس و نهاد‌های بین‌المللی را به همکاری با تروریسم بین‌المللی متهم کند تا نقش دولت خود در تروریسم را کتمان کند.
 
 
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در این رسانه، اظهارات عباسی را «بی‌اساس، نسنجیده، غیرواقعی، تعجب‌آور و هدیه به دشمن خواند» و عباسی در پاسخ صحبت‌هایش را «واقعیت‌هایی خواند که در 'جلسات خصوصی' هم به اطلاع طرف‌های مذاکره ایران رسانده شده،» بود.
 
 
باید پذیرفت رژیمی که نماینده‌‌ی آن در «کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» به سادگی دروغ می‌‌گوید، بازرسان آژانس و نهادهای بین‌المللی را به همکاری با تروریسم بین‌المللی متهم می‌کند و در گفتگو با رسانه‌ها می‌پذیرد که کشور متبوعش نهادهای بین‌المللی را فریب داده، در جهت حفظ منافعش هیچ ابایی از ترور متخصصان هسته‌ای و متهم کردن عده‌ای بیگناه به انجام آن نخواهد کرد.
 
مهرماه ۱۳۹۱
 
پانویس:
 
۱- علاءالدین بروجردی یکی از متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی است که تعدادی از متهمان آن به اعدام و حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند. با این حال شورای نگهبان صلاحیت او برای شرکت در انتخابات را تأیید کرد و دستگاه قضایی از بازداشت وی خودداری کرد. همچنین فرزند وی که نام خانوادگی‌اش دهقان است یکی از متهمان این پرونده است. پس از دستگیری متهمان پرونده‌ی اختلاس و فساد اقتصادی بارها عنوان شد که یکی از اعضای هیئت رئیسه‌ی مجلس شورای اسلامی جزو متهمان پرونده است. موضوع برمی‌گشت به مشابهت نام خانوادگی فرزند بروجردی با دهقان یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس. دستگاه اطلاعاتی و امنیتی رژیم برای بسیاری از چهره‌های امنیتی و اطلاعاتی شناسنامه‌های گوناگون صادر می‌کند و به همین دلیل اسامی پدر و فرزندان و یا خواهران و برادران با هم نمی‌خواند.
 
پس از انتشار:
 
در تاریخ ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۲ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که در دولت حسن روحانی جایگزین فریدون عباسی شده بود خبر از دستگیر ۴ خرابکار در یکی از مراکز هسته‌ای داد:
 
«۴ نفر در جریان خرابکاری در یکی از مراکز هسته ای شناسایی و دستگیر شدند. علی اکبر صالحی در حاشیه همایش یگان‌های حفاظتی سازمان های دولتی گفت: چندی قبل در جریان فعالیت تعدادی خرابکار در مراکز هسته ای قرار گرفتیم که با شناسایی آنها اجازه دادیم آنها فعالیت شان را ادامه دهند تا در زمان مناسب و دسترسی به جزئیات دستگیر شوند. وی ادامه داد: ۴ نفر از این افراد در زمان بزنگاه دستگیر شدند و بازجوییها از آنها ادامه دارد. اکنون نیز اجازه دهید بیشتر در این مورد اطلاع رسانی نکنم چرا که این افراد در مراحل بازجویی هستند اما باید باز هم تاکید کنم که تمامی فعالیت این افراد تحت نظر قرار داشت.»
 
 
 
یک ماه بعد در آبان‌ماه ۱۳۹۲ وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی درباره بازداشت چهار نفری که پیشتر اتهام آنها «خرابکاری» در یک تأسیسات هسته‌‌ای عنوان شده بود، گفت پرونده این افراد اطلاعاتی و امنیتی نیست و آنها «دزد ضایعات آهن بودند نه خرابکار.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، محمود علوی درباره چهار خرابکار سایت‌های هسته‌ای که اخیرا دستگیر شده‌اند، گفت: «این چهار نفر «خرابکار» نبودند بلکه به دلیل آنکه در محوطه سایت، ضایعات آهن و فولاد وجود داشته زیر دیوار یک متر و نیمی که دور محوطه است، رفته و فنس را سوراخ کرده بودند تا این ضایعات را در بازار بفروشند.» وزیر اطلاعات افزود: «در واقع این افراد «دزد» بودند نه «خرابکار هسته‌ای» و از اهالی روستای همان اطراف نیروگاه بودند و سابقه این کارها را هم داشتند.»
علوی با اشاره به اینکه پرونده این افراد اطلاعاتی و امنیتی نیست، اظهار کرد که هر زمان وضعیت این پرونده روشن شود، حکم متناسب با آن نیز صادر خواهد شد.

علی‌اکبر صالحی چندی پیش از دستگیری چهار خرابکار هسته‌‌ای خبر داد. رئیس سازمان انرژی اتمی ۱۴ مهر ماه سال جاری ضمن اعلام این خبر تاکید کرد: «دشمن همیشه در پی ضربه زدن به تأسیسات هسته‌ای کشور است به همین منظور وظیفه یگان حفاظت سازمان انرژی اتمی بسیار سنگین است.»

اما رییس سازمان انرژی اتمی امروز پس از اظهار نظر وزیر اطلاعات درباره چهار متهم به خرابکاری در تاسیسات هسته ای، گفت: «اگر وزارت اطلاعات بررسی کرده و گفته دزد هستند که هیچ؛ ولی چه دزد جالبی که زیر دیوار بتونی را در آن شرایط حفر کرده و تلاش داشته که وارد سایت شود.»

وی از ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص خودداری کرد و گفت: «وزیر اطلاعات هرچه در این باره بگوید، قبول می‌کنیم زیرا ما این افراد را تحویل وزارت اطلاعات داده‌ایم.»
 
http://fararu.com/fa/news/167355
 



منبع: پژواک ایران