PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 28th March 2024

فقط دوازده خط و نیم .شماره 9نوروز پیروز شکست ناپذیر
اسماعیل وفا یغمایی


 

 
«فقط دوازده خط و نیم» یاداشتکهائی است که از این پس در دوازده خط و نیم مینویسم. اینها تجربیات و باورهای من پس از سی سال تلاش تئوریک وچهل سال آوارگی و مبارزه و تجربیات عملی است. میتوانید بخوانید بپذیرید یا نپذیرید ولی تاکید میکنم هریک از این دوازده خط و نیمها حاصل روزها کار و تلاش است،حاصل دردها و عرقریزان روح است و اندیشه در حد توان من. قصد من توضیح نیست تلنگر زدنست برای اینکه خودتان ادامه دهید. اگر فرصت دارید کمی به این دوازده خط و نیمها بیندیشید. بقولی بی ضرر نیست!.
 
 
نوروز پیروز شکست ناپذیر
نوروز رسید!ریشه های نوروز بسیار کهن است و لاجرم به اسطوره ها میپیوندد. گویند بنیانگذارش جمشید شاه است. بیش از بیست قرن این جشن جشن هویت ،جشن ملی و عمومی ایرانیان بود. اسلام که آمد.اسلام اولیه ، بدون تعارف با تعویض دین و خدا ی ایرانیان ودخالت در همه چیز کوشش کرد زبان و سنتهای ایرانی را نیز تعویض و نابود کند ولی حریف نشد. سنت نوروز مقاومت کرد و خود را تحمیل کرد.
 
اگر میتوانستند تردید نکنید حتما نابودش میکردند ولی نتوانستند. لاجرم بر او لباس اسلام پوشاندند و سیلابی از حدیث! که من یک نمونه اش را میاورم صدها حدیث عجیب و غریب در این باره هست. .امام صادقفرمود: نوروز, روزى است كه خداوند از بندگانش پيمان هايى گرفت كه تنها خداى يكتا را بپرستند, و براى او همتا قرار ندهند, و ايمان به رسولان و حجت هاى خدا و امامان بياورند, و روزى است كه كشتى نوح بر كوه جودى نشست بحار, ج59, ص92 و ج;11 ص342.صدها حدیث از این نوع . اسلام تحمیلی وقتی حتی به ضرب شمشیرحریف سنتهای کهن کفار گبر و مجوس ایرانی نشد کوشش کرد نوروز اسلامی شود و آنقدر حدیث و آیه به ریش و سبیل  نوروز و عمو نوروز بستند که اگر جمشید شاه زنده شود شاخ در می آورد اما واقعیت این است و تحقیق بیشتر را به مشتاقان وا میگذارم.
 
قطب الدین راوندی در کتاب «لبّ اللباب» آورده است:عن رسول اللّه: أبدلکم بیومین یومین: بیوم النیروز و المهرجان، الفطر والأضحی دو روز را برای شما جانشین دو روز کردم: عید فطر و قربان را به جای عید نوروز و مهرگان. مستدرک الوسائل، ج‏۶، ص‏۱۵۲ چاپ آل البیت . بدون تعارف و شک من اطمینان دارم که مرامی که تیغ بر گردن و خدا و دین و ائین  و همه چیزایرانیان نهاد و همه چیز را بضرب شمشیر وکشتار چه در آغاز و چه در دوران شاه اسماعیل تعویض کرد اگر میتوانست ریشه نوروز را بر میکند ولی نتوانست. این را برای دشمنکامی نمیگویم بلکه حقیقت است.نوروز پیروز شکست ناپذیر را که ارتشی از فرهنگ و شعر و ادب ایران را در رکاب خود دارد گرامی بداریم. نوروز جشن هویت فرهنگی ماست.
 
19 مارس 2015



منبع: پژواک ایران