PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / Thursday 18th April 2024

لزوم گزارش روحانی در خصوص بیانیه احمدی نژاد



 مهدی پازوکی، اقتصاددان، روزنامه آرمان، یکشنبه ١٥ اسفند ٩٥)

روز گـذشـته محمود احمدی‌ نژاد، در بیانیه‌ ای سعی کرد به مردم ایران در مورد عملکرد اقتصادی دولت گذشته توضیح دهد و خواست در مورد عملکرد مالی دولت فعلی از حسن روحانی پاسخ بخواهند. به نظر می‌رسد حق با احمدی‌ نژاد است. دولت روحانی باید گزارش کاملی از عملکرد اقتصادی دولت قبل ارائه دهد.

این که در سال۹۲ نرخ تورم، رشد اقتصادی، شاخص سرمایه‌ گذاری چه میزان بود، باید در اختیار مردم قرار بگیرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در مرداد ۹۲ نرخ توم حدود ۴۲ درصد و نرخ رشد اقتصادی منفی ۸/۶ درصد و نرخ رشد سرمایه‌ گذاری منفی ۲۳ درصد بود.

اتفاقا احمدی‌ نژاد باید توضیح دهد که ۶۳۷ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران صرف کدام پروژه‌ های اقتصادی شده است. خوشبختانه خزانه‌ دار کل کشور شخصی است که در زمان احمدی‌ نژاد هم همین مسئولیت را داشت. در سال ۹۲ احمدی‌ نژاد ۲۵ درصد حقوق کارکنان دولت را افزایش داد و در نتیجه این اقدام بودجه جاری کشور در آن سال‌ ها افزایش یافت.

احمدی ‌نژاد طی این بیانیه اعلام کرده که ۱۰۸ میلیارد ذخایر ارزی ایران در سال ۹۲ وجود داشته. بخشی از ذخایر در آن سال‌ها طلا و ارزهای ذخیره شده گذشته بوده است و در طول سال‌های دولت گذشته چیزی به آن اضافه نشده بود. احمدی‌ نژاد به این دلایل سازمان برنامه را منحل کرد که کسی از نوع خرج بودجه در آن سال‌ها با خبر نشود.

معاونت توسعه در زمان دولت اصلاحات با ۵ مدیر کل اداره می‌شد، اما با تصمیمات احمدی‌ نژاد این ۵ مدیر به ۲۹ نفر رئیس امور افزایش یافتند. از سوی دیگر بانک مرکزی در دولت گذشته صندوق پس انداز دولت بود. یکی از دلایل‌ کنترل تورم در دولت فعلی این است که بانک مرکزی در این دولت سیاست‌ های مستقلی را پیش گرفته است و منافع ملی را در نظر دارد. اگر روحانی از وضعیت اقتصادی دولت قبل به مردم گزارش ندهد، مطمئنا احمدی ‌نژاد به فرافکنی‌ های فراوان دیگری هم دست خواهد زد.

دولت احمدی‌نژاد بی‌انضباطی اقتصادی را به ارمغان آورد. نمونه بی‌ انضباطی مالی در دولت گذشته، فساد بانکی و بدهی صد هزار میلیاردی است. پدیده یارانه‌ ها ارثیه دولت احمدی‌نژاد به دولت روحانی است.
در کدام کشور در جهان به ۹۰ درصد مردم یارانه می‌پردازند؟ وزارت نفت در دوران اصلاحات ۹۴ هزار پرسنل داشت که در دولت احمدی‌نژاد به بالای ۲۰۰ هزار پرسنل افزایش یافت.

بی‌ انضباطی پولی، مالی و اداری در دولت گذشته اقتصاد ایران را به مسیر نابودی کشاند. مشخص نیست چرا دولت محترم گزارش کاملی از وضعیت مالی ایران در سال ۹۲ نمی‌دهند. در حساب ذخیره ارزی مبلغی بالغ بر۱۰هزار میلیارد دلار تحویل دولت احمدی‌ نژاد شد، اما حساب ذخیره ارزی زمانی تحویل روحانی شد، که صندوق ذخیره ‌ارزی خالی بود.

آمارها نشان می‌ دهد ناکارآمدترین دولت از دوران قاجار تا زمان فعلی دولت احمدی‌نژاد بوده است. اما چون تیم رسانه‌ای روحانی ضعیف عمل می‌کند، احمدی‌ نژاد به مدعی تبدیل شده است. این ادعا در حالی است که دولت احمدی‌نژاد ربع قرن اقتصاد ایران را به عقب برد.

در حال حاضر رشد اقتصاد ایران در ۹ ماه اول سال حدود ۷ درصد اعلام شده است. اگر روحانی باز هم رئیس جمهور شود و بتواند در پایان هشت سال ریاست جمهوری خود شاخص‌ های اقتصادی را به دوران اصلاحات برساند باید به منظور تقدیر از روحانی مجسمه وی را از طلا ساخته شود. ترس بزرگ اقتصاددان‌ ها بازگشت تندروها به عرصه مدیریتی است چون تندروها قدرت تعامل با جهان خارج را ندارند و اگر یک‌بار دیگر در قدرت قرار بگیرند "ایران به کره شمالی تبدیل خواهد شد."

اگر مسئولان دولت نمی‌توانند واقعیت های اقتصادی را برای مردم بازگویی کنند، باید از اقتصاددان‌ های مستقل استفاده گردد تا واقعیت‌های اقتصادی به مردم اعلام شوند. امروز در نبود تیم اطلاع‌رسانی قوی در دولت کسانی مدعی هستند که اقتصاد ایران را ربع قرن به عقب برند. اگر سیاست‌ های احمدی‌نژاد در ایران ادامه پیدا می‌کرد امروز شاهد اجرای نفت در برابر غذا بودیم.

ارزش پول ملی ایران در آن سال‌ ها به یک سوم کاهش یافت چرا احمدی‌ نژاد در این موارد پاسخ نمی‌دهد، چرا احمدی‌نژاد در مورد کاهش دوازده درصدی رشد اقتصاد در زمان زعامتش توضیح نمی‌ دهد؟ خود احمدی‌ نژاد هم از وضعیت اقتصادی ایران در زمان دولتش باخبر بود که اجازه انتشار آمارهای خرد و کلان اقتصادی را نمی‌داد.

آقای احمدی‌ نژاد چرا تنها یک هفته مانده به انتخابات ۸۸ سود سهام عدالت را تقسیم کرد و دیگر این سهام سود‌آوری نداشت؟ اعضای دولت باید برای جلوگیری از رفتار‌های پوپولیستی احمدی‌نژاد از وضعیت اقتصادی ایران در آن سال‌‌ها به مردم گزارش دهند.



منبع: پژواک ایران