PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / Tuesday 19th March 2024

بازداشت یک روزنامه‌نگار دیگر در ایران؛ احسان مازندرانی «اعتصاب غذای خشک کرد»


 

برادر همسر احسان مازندرانی، مدیر مسئول سابق روزنامه فرهیختگان، خبر داد که وی با وجود پایان دوره محکومیت، بار دیگر توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده و در اعتراض به «روند غیرقانونی، سیاسی و خودسرانه» بازداشت خود، اعتصاب غذای خشک کرده است.

سام حسینی، برادر همسر احسان مازندرانی، در مصاحبه با وبسایت رادیو فردا همچنین بازداشت آقای مازندرانی را در راستای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ دانست.

چهار روز پیش از بازداشت احسان مازندرانی، هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار، نیز بازداشت شده و  بازداشت خود را مرتبط با «پروژه‌ای» دانسته بود که در صورت اجرا به «بازداشت گسترده فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران» پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ منجر خواهد شد.

سام حسینی اعلام کرد که ظهر روز یکشنبه، ۲۲ اسفند، ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به منزل احسان مازندرانی مراجعه و از او خواسته‌اند که به پارکینگ خانه مراجعه کند.

به گفته آقای حسینی، ماموران درحین بازداشت احسان مازندرانی، او را «با شوکر ضرب و شتم» کرده اند.

احسان مازندرانی روز ۲۳ بهمن از زندان آزاد شده بود و تصویر حکم پایان محکومیت وی نیز در فضای  مجازی منتشر شده است.

به گفته آقای حسینی، این روزنامه‌نگار پیش از آزاد شدن دو بار به صورت کتبی از فتانه فتاحی، مسئول اجرای احکام دادسرای فرهنگ و رسانه، درباره تاریخ دقیق آزادی خود سئوال کرده بود و خانم فتاحی نیز اعلام کرده بود که حبس آقای مازندرانی در ۲۳ بهمن به پایان رسیده است. با این حال ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مدعی شده‌اند که خانم فتاحی در نامه‌ای به حسین طائب، رئیس این سازمان، اعلام کرده که حکم زندان آقای مازندرانی به پایان نرسیده و او باید به زندان بازمی‌گشته اما «فراری و مخفی» شده است.

سام حسینی همچنین خبر داد که احسان مازندرانی عصر روز یکشنبه در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خبر داده که به بند ۶ زندان اوین مشهور به «بند کارگری» منتقل شده است.

به گفته آقای حسینی، احسان مازندرانی همچنین اعلام کرده که دراعتراض به «روند غیر قانونی ،سیاسی و خودسرانه» بازداشت خود اعتصاب غذای خشک کرده است.

آقای حسینی اعلام کرد که بازداشت احسان مازندرانی مانند بازداشت او در بهمن ۹۱ مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری است و ممکن است روزنامه‌نگاران دیگری نیز در روزهای آینده بازداشت شوند.

در بهمن ماه ۹۱ و پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نیز ۱۸ روزنامه نگار از جمله احسان مازندرانی بازداشت و پس از مدتی آزاد شدند.

روز ۱۹ اسفند و چهار روز پیش از بازداشت احسان مازندرانی، هنگامه شهیدی،‌ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در شهر مشهد بازداشت و به بند ۲۰٩ زندان اوین در تهران منتقل شده بود.

این روزنامه‌نگار برای شرکت در مراسم ختم مادربزرگ خود در مشهد به سر می‌برد.

در شبکه‌های مجازی از جمله توئیتر خانم شهیدی، دست‌خطی از آخرین نوشته وی پیش از بازداشت منتشر شده بود. هنگامه شهیدی در نوشته خود بدون اشاره به جزئیات خبر داده بود که از «برخی رسانه‌ها و افراد نزدیک به دولت هشدارهایی» مبنی بر احتمال بازداشت خود دریافت کرده است.

وی اعلام کرده بود که دلیلی برای بازداشتش وجود ندارد، مگر اینکه قبل از انتخابات ریاست جمهوری، «پروژه‌ای» برای «بازداشت گسترده فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران» وجود داشته باشد.

وی تهدید کرده بود که در صورت بازداشت، در اعتراض به «رویه غیرقانونی محدود کردن روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی» در ایران از همان لحظه اول اعتصاب غذا خواهد کرد.



منبع: پژواک ایران