کشتار کولبران هنوز ادامه دارد. دو کولبر در مرز ارومیه با ترکیه هدف گلوله نیروهای انتظامی قرار گرفتند که یکی از آنها جان باخت.

کولبران راه معاش دیگری ندارند – عکس آرشیوی

به گزارش گروه‌های حقوق بشری کرد، نیروهای انتظامی پنج‌شنبه شب، اول تیرماه به کاروانی از کولبران عازم ترکیه در منطقه مرزی «وارگه‌نم» ارومیه تیراندازی کردند و «مراد عربی»، کولبری ۳۴ ساله را کشتند. کولبر دیگری با نام «کاردین عرب‌پور» نیز به شدت زخمی شده است.

نیروهای انتظامی در این تیراندازی دست‌کم ۱۵ اسب کولبران را نیز کشتند.

مراد عربی، کولبر جان‌باخته از اهالی روستای «انبی» ارومیه و پدر سه فرزند بود. او پس از اصابت گلوله مجروح شد و خود را به داخل خاک ترکیه رساند، اما آنجا بر اثر شدت جراحت‌ها درگذشت. مأموران مرزی ترکیه پیکر بی‌جان او را به پاسگاه مرزی ایران منتقل کردند و پس از چند ساعت پیکر او برای خاکسپاری در روستای زادگاهش به خانواده تحویل داده شد.

عرب‌پور که زخمی شده بود، هنوز در بیمارستانی در ترکیه بستری است.

بنابر این گزارش‌ها، بار کولبران توتون بوده است.

خبرگزاری کار ایران («ایلنا») نیز خبر جان‌باختن و مجروحیت کولبران ارومیه را بازنشر کرده، اما علت آن را بدون اشاره به مأموران نیروی انتظامی، «حادثه غیرطبیعی» اعلام کرده است. به گزارش ایلنا، حادثه در دره کندالوک در مرز ارومیه رخ داده است.

اخیراً دو کولبر دیگر نیز در پیرانشهر و بیتوش سردشت کشته شده بودند.

چندروز پیش ۲۵۰ تن از کنشگران مدنی در ایران با انتشار نامه‌ای به اعمال خشونت از سوی نیروی انتظامی نسبت به کولبران در غرب ایران اعتراض کردند. آن‌ها در این نامه خواهان پایان سکوت مردم، فعالان مدنی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده‌اند.

«کولبر» اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند. اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند.

در مناطق مختلف استان‌های آذربایجان غربی و کردستان هشت تا ۱۰ هزار نفر برای تأمین معاش خود به عنوان کولبر کار می‌کنند. فرماندار سردشت اما از آن‌ها که بدون مجوز کولبری می‌کنند، به عنوان «قاچاقچی» یاد می‌کند و همین موضوع سبب شده تا هر سال شمار قابل توجهی از کولبران بر اثر اصابت گلوله نیروی انتظامی ایران مجروح یا کشته شوند.