PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

پوزش به خاطر اشتباهم در مورد تاریخ مصاحبه‌ی تلویزیونی احسان طبری
ایرج مصداقی


 

در کتاب خاطراتم و مقاله‌‌ی «فراز و نشیب حزب توده ایران در دهه ۶۰؛ از کامروایی تا اعدام»، ادعای اشتباه زیر را در مورد زمان مصاحبه تلویزیونی احسان طبری یکی از تئوریسین‌های حزب توده مطرح کردم :  

روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۲ اعترافات تلویزیونی آقای کیانوری و آقای به‌آذین که تحت شکنجه اخذ شده بود از تلویزیون پخش شد. گفته می شود که آقای خمینی طی دستوری تأکید کرده بود که حتماً این اعترافات یک شب قبل از «روز کارگر» پخش شود تا تأثیر بیشتری داشته باشد. ۹ روز بعد، احسان طبری ایدئوگ حزب در حالی که کمتر از ده روز از دستگیری‌اش می‌گذشت در تلویزیون ادعا کرد که در اثر مطالعه کتاب‌های علامه‌ طباطبایی و مرتضی مطهری به اسلام روی آورده است.»

آقای شیوا فرهمند راد ضمن نقد مسئولانه‌ای که بر کتابم نوشته بودند به اشتباهم در مورد تاریخ مصاحبه‌ی احسان طبری اشاره کردند. همان موقع در پاسخ به ایشان نوشتم:‌

«در مورد طبری تقریباً مطمئن هستم که او بلافاصله بعد از دستگیری مصاحبه کرد، حتا قیافه‌ی او در آن صحنه را به خاطر دارم اما با این حال حتماً در این مورد بیشتر تحقیق خواهم کرد.»

متأسفانه فراموش کردم که در باره‌ی این موضوع دوباره تحقیق کنم تا آقای فرهمند راد محبت کرده و بار دیگر موضوع را به من گوشزد کردند. قول دادم در اولین فرصت این کار را خواهم کرد.

حق با ایشان است. مصاحبه‌ی تلویزیونی احسان طبری یک سال بعد، در اردیبهشت ۱۳۶۳ در سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و در روزنامه‌ اطلاعات ۱۷ و ۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۳ به چاپ رسید. به این وسیله‌ ضمن پذیرش مسئولیت خطایم از خوانندگان عزیز و کسانی که مقاله‌ی من یا خاطراتم را خوانده‌اند و یا شنیده‌اند، پوزش می‌خواهم و از آقای فرهمند‌راد که اشتباهم را گوشزد کردند صمیمانه تشکر می‌کنم. 

تفاوت این دو تاریخ از این بابت مهم است که فشارهای بازجویان و شکنجه‌گران برای شکستن طبری را کم‌رنگ می‌کند و این جفا به حقیقت است. 

همچنین به خاطر این که زودتر و در موقع لازم اشتباهم را تصحیح نکردم نیز پوزش می‌خواهم. 

احتمالاً اشتباه من از این‌جا ناشی می‌شد که بعد از دستگیری طبری محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران ضمن اعلام خبر فوق گفت: وقتی  طبری را دستگیر کردیم، گفت: شما بردید. ما باختیم.

انتشار مقالات طبری در مورد اسلام در روزنامه‌ی کیهان در مهرماه ۱۳۶۳ صورت گرفت.  

 

موسوی تبریزی دادستان انقلاب اسلامی وقت بعدها درباره‌ی فشار بازجویان جهت مسلمان شدن کیانوری و طبری گفت:‌

«حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی‌تبریزی از مقامات قضایی سال‌های اول انقلاب در گفتگو با هفته‌نامه آسمان(شهریور ۹۲) گفت: خاطره ای را بازگو می کنم که تا به حال جایی نگفته ام. یک بار در جریان باز دید از زندان، کیانوری به من گفت : این‌ها از من می خواهند که اعلام کنم مسلمان شده ام. این برای من کاری ندارد که بگویم مسلمان شده ام.اما برای شما زشت است. چون همه دنیا به شما می خندد که از کیانوری پس از ۷۰ سال کمونیست بودن ، مسلمان بودنش را باور کرده اید.
من هم تذکر دادم که از این کارها نکنند. بعدها دیدم که احسان طبری هم اعتراف کرده و گفته مسلمان شده‌ام.»

http://www.parsine.com/fa/news/186584

ایرج مصداقی تیرماه ۱۳۹۶



منبع: پژواک ایران