PEZHVAK-E-IRAN ... پژواک ایران 

پژواک ایران
دادسرای مردم ایران
http://www.pezhvakeiran.com

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / Friday 29th March 2024

سنگینی مصیبت‌بار سایه‌ی سلیقه‌ی سخیفِ سیمای میلی
محمودرضا گران


 
کشتی در ایران صرفا ورزش نیست. درهم‌تنیدگی این ورزش با اعماق جامعه و برآمدنش از گود زورخانه که نماد و سمبلِ تاریخی است کهن و دیرپا که وقتی در میدان و تجلی‌گاه، به وادی هنر ورود می‌کند، مرزهایی را در‌می‌نوردد که قابل‌محاسبه کردن نیست؛ درست مثل خیال‌انگیزی تابلوهای مینیاتور ایرانی، مثل تابلوهای تحسین‌انگیز خطاطی اسرافیل شیرچی یا سینمای فردین. کشتی در ایران هنری است منحصربه‌فرد و زیبا که فقط نبرد تن به تن نیست که هرکه پرزورتر باشد، برنده شود.
 
روزهای پنج‌شنبه و جمعه پانزدهم و شانزدهم تیرماه، نبض کشتی ایران در ورزشگاه دوازده‌هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران می‌تپید، جائیکه مدعیان و جوانان در مصافی برابر و منصفانه به مصاف هم رفتند تا از میان خود نفرات اعزامی به رقابتهای قهرمانی جهان در فرانسه و مراکش را برگزینند. در شرایطی‌که فدراسیون کشتی با بهترین تمهیدات ممکن، ورزشگاهی درخور شأن کشتی پرافتخار ایران را تدارک دید و استقبال تماشاگران پرخروش و عاشق، بر زیبایی‌ها دوچندان افزوده بود سیمای میلی اما- مطابق معمول- در حساس‌ترین لحظات، آشکارا مردم را پای تلویزیون‌های خود مسخره کرد و به بهانه‌ی پخش اذان، رقابت فینال حسن یزدانی قهرمان المپیک ریو و عزت‌اله اکبری نفر دوم دنیا را قطع کرد، کاری که سالهاست درجریان پخش زنده بازیهای والیبال و فوتبال نمی‌کند و تنها با زیرنویس، زمان فرارسیدن اذان را اطلاع‌رسانی می‌کند. سیمای میلی در ۲۳سال گذشته و از زمان تأسیس شبکه سه، هادی عامل را به‌عنوان گزارشگر همیشه حاضر در صحنه تمام رقابتهای معظم المپیک، قهرمانی‌جهان، بازیهای آسیایی، جام‌جهانی و ...به چهارگوشه‌ی دنیا اعزام کرده‌است و او که به قول خود دنیا را دیده و نیازی به سفر هم ندارد (!!) درست از جنس مدیران سیمای میلی به‌ویژه از نوع حسین آقازمانی است: پاچه‌خوار، بی‌سواد، هوچی و عوام‌فریب.
 
عامل که هیچ‌گونه تسلطی بر انواع فنون کشتی ندارد و اصولا تعدادی از تکنیک‌های کشتی را یا اصلا نمی‌داند و یا به اشتباه می‌شناسد، آن‌قدر در برابر مدیران بالادستی ذلیل است که تابه‌حال دیده نشده که به کنایه‌ای یا اشاره‌ای ولو جزیی، پخش ناقص و مثله‌شده رقابتهای کشتی را مورد انتقاد قرار دهد و از حق ورزش ملی و مردم دفاع کند، سهل است که به دروغ متوسل می‌شود و هربار جمله تکراری و سراسر کذبش را تکرار می‌کند:«وقت برنامه تمام شد اما ما مسابقات را ضبط و در فرصتی دیگر برای شما پخش خواهیم کرد!» وقتی که البته هیچ‌وقت زمانش فرانمی‌رسد.
 
گفت‌وگوی اخیر عامل با خبرآنلاین در نوع خود جالب است (۱) و او مدعی است که وقتی جمال عبادی جوان مستعد خوزستانی فنی را مقابل سعید صالحی اجرا کرد، او نمی‌دانست نام این فن چیست و شماری از اعضای شورای فنی هم به او مراجعه کرده و می‌پرسیدند نام این فن چیست؟ عامل آشکارا دروغ می‌گوید چراکه در زمان پخش این رقابت دیگر گزارشگر سیما -یداله اعتصامی- به‌درستی اشاره کرد که این فن ترکیبی از دو تکنیک بکر است: کفِ شیر و کنده افلاک پیشِ‌رو. واقعیت این است که اعتصامی به‌رغم دوری و بی‌خبری‌اش از کشتی روز ایران و جهان، به‌دلیل اینکه مربیگری را عاشقانه دوست داشته و در پیشینه کاری‌اش هم فعالیت به‌عنوان مربی در تیم‌ملی و باشگاه سازنده کارگران دیده می‌شود، در شناخت فن و بند کشتی تخصص دارد. عامل اما با چنین اظهارنظر سخیفی به‌دروغ می‌خواهد قمپز درکند و خود را محل ارجاع قدیمی‌های کشتی معرفی کند درحالی‌که مطلقا چنین نیست. در تاریخ کشتی ایران بزرگانی همچون استاد کیومرث‌خان ابوالملوکی و استاد ابوالقاسم رایگان (تصاویر پیوست) با نگارش کتبی ارزشمند و همراه با تصاویر و توضیحات، رمزگشایی‌های بسیاری را انجام داده‌اند که هر پژوهشگر و علاقمند جوانی را نجات می‌دهد از سردرگمی. صداوسیمای میلی اگر صاحب داشت و ارزیابی‌هایی بر مبنای سواد و دانش گزارشگران و کارشناسانش صورت می‌گرفت حالا نه غلامعلی پیرایرانی در رادیو ورزش و نه هادی عامل در شبکه سه، سالها پس از سن بازنشستگی جولان نمی‌دادند که این تریبون را دراختیار جوان‌ترهایی آگاه و مشتاق چون حسین زارعی، ایمان آرزه، علی سوری و محمدحسن هاشم‌پور می‌گذاشتند. افسوس که هیچ‌چیز بر سرجای خود نیست و به قول شاملوی بزرگ: ما همچنان دوره می‌کنیم شب را و روز را
هنوز را.
 

 



منبع: پژواک ایران